پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
اخیرا شاهد آن هستیم که با کمترین حرکت پلیس، ده‌ها و صد‌ها موبایل بیرون آمده و فیلمبرداری می‌کنند. بعضی از این فیلم‌ها و عکس ها، دردسر‌هایی را هم برای نیرو‌های پلیس ایجاد کرده و بعضا مورد استفاده شبکه‌های معاند هم قرار گرفته است. باید خدمت عزیزان انتظامی عرض شود که پلیس نه تنها نبایدنگران دوربین‌های مردمی باشد، بلکه می‌بایست آن را فرصت بداند. به زودی نیرو‌های پلیس خودتنظیمی را در پیش می‌گیرند. ظرفیت قانونی پلیس تقویت شده و شیوه اجرای عملیات و حدود اختیارات شفاف‌تر می‌شود. در این شرایط است که دوربین‌های مردمی نه تنها تهدیدی برای پلیس محسوب نمی‌شود، بلکه فرصتی برای نمایش اقتدار پلیس است. صبور باشید لطفا.
شعار سال: حسین امامی پژوهشگر رسانه‌های نوین و مدرس فضای مجازی در دانشگاه درباره تاثیرات فضای مجازی در کاهش اقتدار پلیس، اظهار کرد: یکی از کارکرد‌های ویدئو‌ها در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بازتاب دهنده فعالیت مشاغل گوناگون باشد و ممنوعیت و محدودیتی برای تهیه عکس و فیلم در اماکن عمومی وجود ندارد و حتی محدودیت و ممنوعیتی در معنای حریم خصوصی در اماکن عمومی وجود ندارد.

وی گفت: یکی از این مشاغل و فعالیت‌هایی که همواره مورد توجه مردم بوده است رفتار و برخورد پلیس با مردم است. بعضا رأفت و مهربانی نیرو‌های پلیس و کمک به همنوع را دیده ایم و گاهی هم برخورد تند و خشن پلیس با افراد خاطی مورد قضاوت قرار گرفته است و در مواردی هم متاسفانه مظلومیت و مدارا کردن پلیس با خاطیان که مانند حادثه شهادت سرهنگ علی اکبر رنجبر اتفاق افتاد.

امامی تصریح کرد: در ماجرای نحوه شهادت سرهنگ رنجبر یک فیلم از دوربین مداربسته بود که منتشر و پخش شد و نه با دوربین موبایل فیلمی گرفته شده باشد. یعنی منبع اصلی انتشار آن ویدئو هم مشخص است.

این پژوهشگر رسانه‌های نوین بیان کرد: ممکن است این ذهنیت وجود داشته باشد که محتوا‌های ویدئویی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی که رفتار و برخورد پلیس را نشان دهد ناعادلانه و یا خشونت بار از دید مردم تداعی شود. ولی واقعیت این است که رفتار پلیس اگر منطبق با قانون باشد حتی اگر با استفاده از زور باشد و برای تامین امنیت جامعه صورت بگیرد اقتدار پلیس زیر سوال نمی‌رود.

وی تصریح کرد: پلیس اگر بداند رفتارش منطبق با قانون است نیازی ندارد نگران پخش فیلم آن در فضای مجازی باشد و آن رفتار را تعدیل کند، پس ملاک قانون و اجرای قانون است. یعنی اگر فرضا کسی که اسلحه سرد و گرمی با خود ندارد و رفتار بی ادبانه‌ای هم از او سر نمی‌زند با رفتار تند و خشن پلیس مواجه شد و فیلم او در فضای مجازی منتشر شد این قدرت نظارت رسانه‌های اجتماعی و کنترل اخلاق و رفتار غیرقانونی آنهاست و این رفتارهاست که نگرش منفی نسبت به پلیس را بیشتر نشان می‌دهد؛ لذا در برابر رفتار قانونی نباید برای پلیس جای نگرانی باشد.

امامی گفت: یکی از آموزش‌هایی که باید به افسران داده شود این است که در خصوص موارد مختلف همچون مواجه با ترافیک، جرم و جنایت، سرقت و هر حادثه دیگری که حضور پلیس در اجتماع را می‌طلبد و ممکن است هر دوربینی رفتار آن‌ها را ثبت و ضبط کنند و در فضای مجازی منتشر شود باید با آموزش‌های لازم آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف برای تصمیم گیری و رفتار مطابق قانون آگاه کنند.

این پژوهشگر رسانه‌های نوین افزود: در ماجرای شهادت سرهنگ رنجبر دو اتفاق مهم از منظر ارتباطی و رسانه‌ای افتاد؛ اول مواجه کردن فرزند شهید با قاتل پدر بود که فیلمش را رسانه ملی منتشر کرد که یک کار غیرعاقلانه و امری احساسی و اشتباه بود که احساسات همگان را هم برای خانواده داغدار و هم مردم جریحه دار کرد.

وی ادامه داد: دوم هم واکنش سریع و شدید کاربران فضای مجازی به شهادت مامور پلیس ناجا بود که با بررسی هشتگ‌هایی که کاربران در فضای مجازی ایجاد کردند خواستار اصلاح قانون بکارگیری سلاح برای نیروی انتظامی در این موارد شدند که بدون مماشات با مجرمین برخورد کنند.

امامی خاطرنشان کرد: هشتگ مردم در کنار پلیس هم بسیار پرکاربرد بود. این‌ها نشان می‌دهد که فعالان فضای مجازی، اعتقادی به کاهش اقتدار پلیس با نمایش این ویدئو‌ها در فضای مجازی ندارند. مردم انتظار دارند پلیس عادلانه و منطبق با حقوق و قانون رفتار کند.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر:، www.borna.news، ۱۲۹۷۹۶۸
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
0
0
نظارتهای مردمی بهتر جواب میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین