پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۹۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
کارشناسان در گزارشی تاکید کردند آلودگی رودخانه‌های جهان ناشی از نفوذ مواد و محصولات دارویی، تهدیدی برای سلامت محیط زیست و جهان است. استامینوفن، دارو‌های صرع و دیابت و همچنین ترکیباتی، چون نیکوتین و کافئین به طور گسترده در آلودگی رودخانه‌ها نقش دارند.

شعار سال:نتایج یک بررسی نشان می دهد که نفوذ ترکیبات دارویی به رودخانه ها، سلامت جهان را تهدید می‌کند.
 
کارشناسان در گزارشی تاکید کردند آلودگی رودخانه های جهان ناشی از نفوذ مواد و محصولات دارویی، تهدیدی برای سلامت محیط زیست و جهان است. استامینوفن، داروهای صرع و دیابت و همچنین ترکیباتی چون نیکوتین و کافئین به طور گسترده در آلودگی رودخانه ها نقش دارند.
 
این بررسی یکی از گسترده ترین مطالعات انجام شده در مقیاس جهانی است که نشان داد رودخانه های پاکستان، بولیوی و اتیوپی از آلوده ترین رودخانه ها هستند. رودخانه های ایسلند، نروژ و جنگل های آمازون نیز از بهترین وضعیت برخوردار بودند.
 
به گفته متخصصان هنوز تاثیر بسیاری از رایج ترین ترکیبات دارویی در رودخانه ها تا حد زیادی ناشناخته است. اما در حال حاضر به خوبی ثابت شده است که داروهای ضد بارداری می توانند بر رشد و تولید مثل ماهی تاثیر بگذارند و کارشناسان نگران هستند که افزایش میزان آنتی بیوتیک ها در رودخانه ها بتواند اثربخشی این گروه از ترکیبات درمانی را به عنوان دارو محدود کند.
 
در این مطالعه آب بیش از ۱۰۰۰ سایت آزمایشی در بیش از ۱۰۰ کشور نمونه برداری شد. در مجموع، بیش از یک چهارم از ۲۵۸ رودخانه نمونه‌برداری شده دارای موادی بودند که به عنوان "مواد دارویی فعال" شناخته می‌شوند و میزان آن برای موجودات آبزی خطرساز بوده است.
 
به گزارش شبکه خبری بی بی سی، متخصصان اظهار داشتند: معمولا، آنچه اتفاق می‌افتد این است که ما این مواد شیمیایی را مصرف می‌کنیم، آن‌ها اثرات مطلوبی روی ما دارند و سپس از بدن دفع می شوند. آنچه اکنون می‌دانیم این است که حتی مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قادر به از بین بردن کامل این ترکیبات قبل از ورود به رودخانه‌ها یا دریاچه‌ها نیستند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 26بهمن1400، کدخبر: 1400112620373، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین