پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
جلسه معارفه کیا عاشوری فرماندار تالش و تودیع محمدحسین شاهکویی فرماندار سابق به حاشیه رفته است و هر موضوعی به این جلسه کشیده است. نماینده شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال موضوع توقف اخذ مجوز‌های بندر تالش را به عنوان یک مطالبه جدی از اسدالله عباسی مطرح کرده و خواستار عدم دخالت دادگستری گیلان در روند اعطای مجوز شده است.

شعار سال:نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال با بیان دستور آزادسازی مناطق تصرفی ساحلی در تالش می‌گوید: ما 73 کیلومتر ساحل دریا داریم که به وسیله اداره های دولتی تصرف شده اند. رئیس جمهور دستور آزادسازی داده است. سهم مردم در این مورد چه می‌شود؟
 
 وی با بیان اخذ مجوز سازمان محیط زیست برای ساخت بندر تالش در نزدیکی تالاب جوکندان منطقه حفاظت شده لیسار می‌گوید‌: همراه با امام جمعه تالش برای فرآیند (اخذ مجوز) محیط زیستی به تهران رفتیم و از شخص اول محیط زیست کشور دستور (مجوز) گرفتیم تا در جلسه آمایش سرزمینی اسکله (بندر) تالش را مصوب کنیم.
 
حسن محمدیاری با بیان توقف اخذ مجوزهای پروژه بندر تالش با دستور قضایی می‌افزاید: قرار نیست که هر کسی در کار اجرایی دخالت کند. کار اجرایی متعلق به دولتمردان است. کار قضایی مربوط به حوزه قضایی و قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای بر عهده مجلس است. این موضوع را باید بتوانیم با کمک شما (استاندار) حل و فصل کنیم.
 
وی با بیان مزیت‌های بندر تالش و لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح تاکید می‌کند: عقد اخوت با کسی نبسته ایم. هر کسی که حسن نیت دارد و به دنبال سرمایه گذاری در منطقه باشد باید از او حمایت کنیم. آشنایی با سرمایه گذار دارم که اهلیت خود را در گذشته نشان داده است. پروژه های شهرستانی دست استان را هم می‌گیرد. سرمایه گذار می‌گفت در فاز اول یک هزار فرصت شغلی برای جوانان بومی ایجاد می‌کند.
 
استاندار گیلان نیز با بیان عدم بهره مندی استان گیلان از توسعه اقتصادی دریامحور اظهار می‌کند: ما از دریا هیچ بهره ای نمی بریم و فقط صیادی پره با عایدات کم داریم.
 
اسدالله عباسی با بیان لزوم بهره برداری کامل از ظرفیت بندرهای گیلان می‌گوید: بنادر گیلان هنوز با 10 تا 20 درصد توان خود کار می‌کنند. مخصوصا بندرانزلی بزرگترین بندر شمال ایران با 11 میلیون تن ظرفیت اسمی هنوز به مرحله بهره برداری کامل نرسیده است. بندر گردشگری چمخاله هنوز نیمه تمام است و بندر (شهید کاوه) آستارا در منطقه ویژه اقتصادی این شهر با مقدار زیادی زمین هنوز به صورت نیمه فعال به کار خود ادامه می‌دهد. تلاش براین است نخست ظرفیت‌های نیمه فعال و نیمه کاره را احیا کنیم.
 
نماینده دولت در گیلان با اشاره به پروژه پیشنهادی بندر تالش می‌افزاید: احداث اسکله بندر تالش موانعی دارد که سازمان نظارتی و محیط زیستی مانع این کار شده اند. باید نشست‌هایی برگزار کنیم تا راهی پیدا کنیم و نباید سرمایه گذار را با موانع این چنینی گرفتار شود.
 
عباسی با بیان اتصال بنادر گیلان به راه آهن سراسری می‌گوید: بخش مهم اقتصاد دریامحور با تکمیل قطعه راه آهن رشت به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی است که 750 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. بنادر جنوبی و شمالی کشور با راه آهن به  یکدیگر متصل می‌شوند و امکان تجارت گسترده دریایی با بنادر دیگر دریای کاسپی از جمله بنادر قزاقستان فراهم می‌کند. همچنین راه آهن رشت به آستارا نیز قطعه دیگر این مجموعه است که در صورت تکمیل اقتصاد را شکوفا می‌کند. این راه آهن می‌تواند مسیر صادرات محصولات کشاورزی از جمله را از طریق بنادر جنوبی نیز تسهیل کند.
 
می‌توان گفت پاسخ‌های قاطع اسدالله عباسی استاندار گیلان به حسن محمدیاری آب سردی بر اظهارات این نماینده مجلس در این جلسه بوده است.
 
البته اشاره های حسن محمدیاری به عدم دخالت حوزه قضایی در کار اجرایی بیشتر متوجه جان احمد آقایی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان است. وی همواره از آقایی در محافل مختلف بابت جلوگیری از صدور مجوز بندر تالش انتقاد می‌کند.
 
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان دی ماه امسال طی گفتگوی ویژه خبری با شبکه باران درباره پروژه احداث بندر خصوصی تالش گفته بود: یک شرکت تولید مصنوعات چوبی به نام سرمایه گذاری برای واردات چوب از روسیه قصد دارد زمین‌های مرغوب ساحلی را بنام ساخت بندر متصرف شود و با قطعه بندی بفروشد. همین شرکت می‌تواند واردات چوب خود را از طریق بنادر آستارا و انزلی انجام دهد.
 
جان احمد آقایی همچنین با بیان ارسال گزارش‌های کذب علیه خود اظهار کرده بود: برخی افراد گزارش‌هایی را بر علیه من مبنی بر ممانعت از انجام پروژه ها به تهران ارسال کرده اند.
 
محل احداث پروژه بندر تالش در ساحل روستای پشته بخش مرکزی قرار دارد که دو شرکت صیادی پره در آن مشغول بکار هستند. این شرکت‌های تعاونی با ده ها سهامدار و تعداد زیادی کارگر پس از فروش پروانه های صیادی ماهیگیران منطقه راه اندازی شده است. چنانچه این بندر ساخته شوند این شرکت‌هابا حدود 200 کارگر روزمزد تعطیل می‌شوند. شرکت تولید نئوپان آرتاپان اردبیل سرمایه گذار این بندر خصوصی است که قصد خود را واردات چوب صنعتی از روسیه اعلام کرده است.




 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری حکایت گیلان  ، تاریخ انتشار: 25 بهمن1400، کدخبر: ، www.hekayatgilan.ir،8280

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین