پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۰۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سرانجام نرسیدن شعار شفافیت آرای نمایندگان مجلس با وجود گذشت یکسال و نیم از عمر مجلس گفت: اصطکاک و تعارض منافع مانع از شفافیت می‌شود، لذا، چون نمایندگان می‌دانند در صورت تصویب شفافیت در مجلس، باید در قبال آرای خود به مردم پاسخگو باشند، تمایل چندانی برای توضیح دادن این امر به مردم ندارند و به نوعی می‌خواهند از شفافیت آرای خود فرار کنند.
شعار سال: مجلس یازدهم به رغم دادن وعده شفافیت آرای نمایندگان از ابتدای تشکیل این مجلس و حتی پیش از شروع به کار به منزله یکی از شعار‌های انتخاباتی اغلب نمایندگان، همچنان نتوانسته این طرح را به تصویب برساند و هر بار به دلایلی این طرح یا برگشت خورده یا اینکه در دستور کار قرار نگرفته است. در حالی که بار‌ها رئیس مجلس و برخی نمایندگان اعلام کرده بودند که مجلس در این مسیر پیشقدم شده تا سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها نیز در ادامه وارد عرصه شفافیت شوند، اما با گذشت نزدیک به یکسال و نیم از عمر مجلس این وعده همچنان در حد شعار باقی ماند است.

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده پیشین مجلس، در گفتگو با یک رسانه درباره دلایل به سرانجام نرسیدن وعده نمایندگان مبنی بر شفافیت در مجلس و عملی نشدن این وعده گفت: اصطکاک و تعارض منافع مانع از شفافیت می‌شود. اگر شفافیت در مجلس حاکم شود نمایندگان باید در قبال آرای خود به مردم پاسخگو باشند و باید بگویند چرا به طرح یا لایحه‌ای رأی موافق یا مخالف داده‌اند و، چون تمایل چندانی برای توضیح دادن این امر به مردم ندارند به نوعی از شفافیت آرای خود فرار می‌کنند.

بسیاری مسائل حالت محرمانه پیدا کرده است
وی افزود: البته مسئله شفافیت تنها مربوط به مجلس نیست بلکه شامل سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها نیز می‌شود. در این میان گاهی مدیر و مسئولی حاضر می‌شود اطلاعات کاملی پیرامون حوزه مأموریتی‌اش در اختیار مردم قرار دهد، اما این‌ها نمونه‌های موردی و خاص است والا بسیاری از مسائل حالت محرمانه و حیات خلوت پیدا کرده است.

آرین‌منش اظهار کرد: برای نمونه علیرغم این همه بحث که درباره میزان حقوق مسئولان و مدیران انجام گرفت اگر بخواهید فقط مطلع شوید مسئولان نظام چه میزان امکانات، سرمایه، اموال و حقوق دریافتی دارند با در بسته مواجه می‌شوید. چون عدالت در پرداخت‌ها وجود ندارد و به همین دلیل مسئولان ترجیح می‌دهند از ارائه اطلاعات و شفافیت مالی در برابر مردم پرهیز کنند.

جهاد تبیین بدون شفافیت امکان پذیر نیست
آرین منش در پاسخ به این سؤال که عدم اجرای شفافیت به عنوان یکی از شعار‌های اصلی مجلس یازدهم و از انتقادات آن‌ها به مجلس دهم، نشانه همین بی‌پشتوانه بدون وعده‌های مسئولان نیست، گفت: غالباً افراد در آستانه انتخابات و زمانی که به دنبال گرفتن رأی از مردم هستند به نقد جریان حاکم می‌پردازند و وقتی خودشان به جریان حاکم تبدیل می‌شوند، قول‌ها و وعده‌های خود را فراموش می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: اگر وعده‌ها و شعار‌های افراد قبل از انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری را مرور کنید متوجه می‌شوید میان شعار‌ها و عملکرد‌ها تفاوت از زمین تا آسمان است و علت اینکه کشور با چالش‌های بزرگی مانند فقر و فساد و تبعیض روبروست ناشی از عدم تحقق عدالت است و متأسفانه هیچگاه این شعار در سطح مسئولان و از بالا به پایین تحقق پیدا نکرده است.

آرین منش درباره اینکه جهاد تبیین بدون شفافیت و داشتن اطلاعات دقیق و درست تا چه اندازه امکان‌پذیر است، گفت: هر کسی از شعاع پیرامون خودش و مسئولیت‌های خودش ضعف‌ها و قوت‌های حوزه کاری خودش باید تبیین واقعیت‌ها را شروع کند. تبیین به معنای بیان واقعیت‌هاست و زمانی که افراد از بیان واقعیت‌های حوزه کاری و مسئولیتی خود پرهیز کنند در این وضعیت تبیین معنا و مفهومی ندارد.

نامحرم دانستن مردم و فراهم شدن زمینه موج‌سواری رسانه‌ای دشمنان
این کارشناس مسائل سیاسی درباره تأثیرپذیری بخشی از نسل جوان از رسانه‌های بیگانه و نسبت آن با افزایش بی‌اعتمادی به مسئولان به ویژه در پیشبرد پروژه‌هایی مانند تطهیر رژیم پهلوی گفت: یکی از ارکان اساسی پیروزی انقلاب اسلامی حضور مردم در صحنه بود و ارتباط صادقانه و شفاف مسئولان و مردم در آن سال‌ها انقلاب را تثبیت کرد. در واقع هر جا مانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موفقیتی حاصل شده به خاطر این حضور مردم و نزدیکی مسئولان به آن‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل حفظ مردم در صحنه شفافیت مسئولان، تقویت عدالت، تبیین واقعیت‌ها و محرم دانستن مردم است، گفت: این عوامل و مؤلفه‌ها بین مردم و مسئولان انسجام ایجاد می‌کند و شکاف دولت ـ ملت را از بین می‌برد، اما هر چقدر که مردم احساس کنند میان آن‌ها با مسئولان تفاوت و فاصله وجود دارد و هر زمان که نیاز به حضور آن‌ها باشد اعتبار پیدا می‌کنند و در زمان‌های دیگر اطلاعات و واقعیت‌ها از دسترس آن‌ها دور می‌شود، در این وضعیت بی‌اعتمادی تقویت و انسجام و همبستگی ملی تضعیف می‌شود.

تعداد بازدید : 3
 
آرین‌منش در پایان اظهار کرد: در وضعیتی که پشتوانه مردمی انقلاب و نظام ضعیف شود به طور طبیعی زمینه برای موج‌سواری و میدان‌داری و سربازگیری بیگانگان و مخالفان انقلاب بیشتر فراهم می‌شود به نحوی که آن‌ها برای خود موضوعاتی مانند تطهیر رژیم پهلوی را تعریف و عملیاتی می‌کنند. چون می‌دانند در فضای بی‌اعتمادی مردم به مسئولان راحت‌تر می‌توانند القائات دروغین خود را در ذهن مردم به منزله یک واقعیت جا بیندازند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: www.iqna.ir /۴۰۳۶۳۵۵
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
0
ایراد از اون ها نیست، مکانیزمهای مردمی مطالبه گر و ناظر ضعیف است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین