پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۷۳۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
بدلیل کم توجهی کشور به تهیه آمار‌های رسمی، کم توجهی به برخی شاخص‌های تعیین کننده در مجموع شاخص‌ها، تهیه و ارسال برخی از آمار توسط مراجع غیر رسمی و بعضا مخالف، ایجاد دستکاری عامدانه در برخی از شاخص‌ها و مواردی همانند، بعضا مشاهده می‌کنیم که وضعیت و جایگاه ایران در برخی حوزه‌ها مناسب نبوده و انعکاس دهنده شرایط خوبی نیست. موضوعی که جای تردید و نگاه انتقادی دارد.
شعار سال: دکتر علی سرزعیم، تحلیلگر اقتصادی طی یادداشتی نوشت: من مدتهاست دیگر با شاخص‌های جهانی که رتبه بندی کشور‌ها را ارائه می‌کند کار نمی‌کنم و به آن‌ها عمیقا بدبین بوده و هستم. دستکم مشاهده کردم که در اکثر آن‌ها تعمداً ایران جزو بدترین کشور‌های خاورمیانه و اسرائیل، بحرین و امارات جزو برترین‌ها رتبه بندی می‌شود. گاه ایران پایین‌تر از اردن قرار داده می‌شود که با هیچ عقل و منطقی جور در نمی‌آید.

البته لیست‌هایی که در آن ایران در ردیف آخر باشد برای تحقیر خودمان و تخطئه حکومت جذاب است. اینکه هی توی سر خودمان بزنیم و خودمان را ملامت کنیم کاسبی بدی نیست؛ لااقل امروزه در نزد توده مردم وجاهت و اعتبار می‌آورد. اما اگر مسئولیت حرفه‌ای ما ابراز حقیقت باشد فارغ از خوشایند‌ها و بدآیند‌ها به نظرم نباید به جایگاه ایران در این رتبه بندی‌ها خیلی اعتنا کرد. البته این به معنی غفلت از وضعیت نامناسب خودمان نیست، ولی قطعا در ته جدول رتبه بندی‌های جهانی نیستیم (به جز تورم) هرچند این‌ها چنین ادعا کنند.
 
علنی شدن تشت رسوایی شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی

این روز‌ها تشت رسوایی شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی علنی شده است و مشخص شده که پول برخی کشور‌ها چه‌ها نکرده است. قرار است بانک جهانی شاخص جدیدی ارائه کند و کاسبان ترجمه، توزیع و فروش این شاخص‌ها البته ناچارند متاع جدیدی پیدا کنند. به نظرم باید سطح خودمان را بالاتر ببریم هم در عرضه مطالب و هم در شنیدن مطالب و در آن ساده دلی همیشگی ایرانی نسبت به بی طرفی و حرفه‌ای بودن عملکرد این سازمان‌ها قدری تجدیدنظر کنیم.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی خبری بولتن نیوز، تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۶۴۵۶۰، www.bultannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین