پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
هرچند داشتن تجربه شاخص مناسبی برای تقویت اثرگذاری اعضای وارد شده به انجمن هاست، ولی شکل دستوری و غیر بروکراتیک آن (مثلا بخشنامه وزارت بهداشت و درمان)، می‌تواند از طریق دیوان عدالت پیگیری شده و لغو گردد. توضیح اینکه اخیرا جامعه دندانپزشکی اقدام به اصلاح اساسنامه خود (منجمله افزایش سابقه حرفه‌ای نامزد‌های عضویت در هیات مدیره با توجیه دستور وزارت بهداشت و درمان) نموده است. این تغییرات، مسلما محدودیت‌هایی را برای دندانپزشکان جوان ایجاد خواهد کرد.
شعار سال: دندانه گزارش می‌دهد: مجمع عمومی جامعه دندانپزشکی ایران روز بیست و یکم بهمن ماه با حضور جمع محدودی از اعضای هیات‌مدیره تهران و شعبات انجمن در هتل آزادی تهران برگزار شد. مهم‌ترین دستور کار این مجمع تصویب برخی تغییرات در اساس‌نامه این تشکل مطابق با شرایط ابلاغ شده کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت بود.

یکی از چالشی‌ترین این مصوبات اعمال محدودیت سابقه حرفه‌ای برای کاندیدا‌های عضویت در هیات‌مدیره بود که عملا امکان حضور بخش زیادی از دندانپزشکان جوان در انتخابات را سلب خواهد کرد.

اما چرا مجمع عمومی جامعه دندانپزشکی ایران چنین قانون محدود کننده‌ای را تصویب کرد و آیا این محدودیت در انتخابات پیش روی جامعه دندانپزشکی ایران، که احتمالا در بهار سال آینده برگزار خواهد شد، اعمال می‌شود؟
مطابق با آیین‌نامه انتخابات کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت که شامل شروطی ده‌گانه است، یکی از الزامات اصلی عضویت در هیات‌مدیره حداقل سابقه فعالیت ده سال فعالیت حرفه‌ای در رشته مربوطه است. بدین ترتیب تمامی دندانپزشکان جوان که از زمان دانش‌آموختگی‌شان حداقل ده سال نگذشته است امکان کاندیداتوری در انتخابات جامعه دندانپزشکی ایران و دیگر انجمن‌های تخصصی دندان‌پزشکی را نخواهند داشت.
اما طبق اخبار رسیده مجمع عمومی با تلطیف قانون فوق، حدنصاب پنج‌ساله برای کاندیداتوری در تشکل جامعه دندانپزشکی ایران را تصویب کرده است.

دکتر تاجرنیا، رییس هیات مدیره فعلی، پرسش دندانه را در مورد مصوبه مذکور در مجمع و دلایل آن در آستانه انتخابات دوره جدید هیات‌مدیره را با تاکید بر اینکه اصرار و اعتقادی به این مباحث نداشته است، بی‌پاسخ گذاشت و دندانه را به سمت مسئول کمیته تغییرات اساسنامه احاله کرد!

اما دکتر بهزاد فرخ‌زاد، یکی دیگر از اعضای هیات‌مدیره در موزد تغییرات اساس‌نامه، دلایل آن‌ها و تاثیر آن بر انتخابات پیش‌روی جامعه دندانپزشکی ایران به دندانه چنین گفت: "بعید است که تغییرات فعلی اساسنامه در دوره پیش رو قابلیت اجرا پیدا کند چراکه ابتدا باید در کمیسیون انجمن‌های علمی بررسی و تایید شود و سپس ثبت شرکت‌ها و آگهی روزنامه بشود تا قابلیت اجرا پیدا نماید. این پروسه بطور معمول ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد. با توجه به تشکیل کمیته انتخابات و فراخوانی که براساس اساسنامه فعلی انجام خواهد شد، این تغییرات در سه یا چهار سال آینده می‌تواند ملاک باشد. " وی تاکید کرد: "بنابراین حساسیت روی تغییرات اساسنامه برای انتخابات پیشرو، غیر واقعی است. "

دکتر فرخ‌زاد در مورد لزوم اعمال چنین تغییراتی در اساسنامه جامعه دندانپزشکی ایران گفت: "اگر آیین نامه مصوب وزارت بهداشت را برای کاندیداتوری مطالعه نمایید، متوجه می‌شوید ما آن را ساده کرده‌ایم تا امکان حضور بیشتری وجود داشته باشد و کمیته انتخابات بتواند براساس اساسنامه جوابگو باشد. برای اینکه از دردسر آیین نامه مذکور در روند انتخابات مطلع شوید کافیست با هیات مدیره فعلی و قبلی انجمن رادیولوژی دهان، فک و صورت صحبت نمایید تا بدانید در انتخابات آن انجمن چه گذشت. "

این عضو پیشکسوت هیات‌مدیره جامعه دندانپزشکی ایران تاکید کرد: "اگر بنا باشد دقیقا براساس آیین‌نامه ابلاغ‌شده وزارت بهداشت عمل شود تنها امکان کاندیداتوری اعضای هیات علمی وجود دارد و نود درصد از همکاران به ویژه دندانپزشکان عمومی امکان کاندیداتوری نخواهند داشت چراکه حداقل پنج شرط از شروط دهگانه در آیین نامه را باید داشته باشند که یکی از آن‌ها ۱۰ سال بعد از فارغ التحصیلی است در حالیکه اکنون در تغییرات اساسنامه یکی از شرایط نوشته شده کافیست؛ بنابراین بر اساس مصوبه اخیر مجمع کار ساده‌تر و امکان مشارکت بیشتر می‌شود. "

اما سوال اینجاست چه کسی چنین اساس‌نامه محدود کننده‌ای را برای انجمن‌های علمی تصویب کرده‌اند و توجیه آن‌ها برای چنین قانون محدودکننده‌ای چه بوده است؟
و آیا اعضای کمیسیون دوره پیش، و خاصه دندان‌پزشکان حاضر در جمع، که مصوبات محدود کننده کمیسیون برای کاندیداتوری در انجمن‌های علمی گروه پزشکی، را امضا کرده‌اند آیا امروز پاسخگوی کارنامه خود خواهند بود یا خیر؟

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرام پایگاه خبری دندانه
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین