پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
مدیرکل زمین شناسی گیلان با بیان اینکه استان گیلان ۱۴۴ معدن فعال و غیر فعال و متروک دارد، گفت: ۶۴ معدن فعال، ۵۰ معدن غیر فعال و ۳۰ معدن متروک داریم.
شعار سال: با اشاره به اهمیت زمین شناسی استان گیلان، اظهار کرد: استان گیلان با توجه به تنوع واحد‌های لیتولوژیکی از نظر سن، جنس، ترکیب سنگ‌ها و نیز به دلیل قرار گرفتن در یک زون فعال تکتونیکی به لحاظ وجود برخی از مواد معدنی حائز اهمیت فراوانی می‌باشد.

وی با بیان اینکه وجود قدیمی‌ترین سرزمین‌های متعلق به پرکامبرین تا جدیدترین آبرفت‌ها و پلاسر‌ها استان گیلان را علیرغم مشکلات فراوان ناشی از وجود پوشش گیاهی و جنگلی در ردیف استان‌های مستعد جهت انجام فعالیت‌های معدنی قرار داده است، افزود: سرزمین‌های متعلق به پرکامبرین (مجموعه اسالم – شاندرمن) در منطقه رضوانشهر و تالش عموما حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی تالک و آزبست بوده که در این واحد کرومیت نیز گزارش شده است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان تصریح کرد: نفوذ توده‌های آذرین با سنی جوان‌تر از واحد‌های آهکی کربناته در برگیرنده آن‌ها به ویژه در منطقه لاهیجان، لنگرود، رودبار، رودسر، فومن و بسیاری از نواحی دیگر امید اکتشاف ذخایر اسکارنی را بسیار زیاد نموده که نیازمند انجام عملیات اکتشافی در نواحی پیرامونی این توده هاست.

امانی، با اشاره به اطلس پراکندگی مواد معدنی استان گیلان، تصریح کرد: از ۴۸ محیط جهانی مستعد کانی زایی، ۳۵ محیط در ایران و پنج محیط در گیلان قرار دارد؛ همچنین از ۱۱۴ تیپ معدنی شناخته شده در جهان، ۸۹ تیپ متعلق به ایران و ۲۵ تیپ متعلق به گیلان است. از لحاظ تنوع مواد معدنی نیز از ۱۱۲ ماده معدنی موجود در جهان، ۶۸ نوع ماده معدنی در ایران و ۳۰ نوع ماده معدنی در گیلان می‌باشد.

معادن فعال گیلان حاوی مصالح ساختمانی است

وی با بیان اینکه استان گیلان ۱۴۴ معدن فعال و غیر فعال و متروک دارد، گفت: ۶۴ معدن فعال، ۵۰ معدن غیر فعال و ۳۰ معدن متروک داریم. همچنین بیشتر معادن گیلان در جنوب استان به ویژه رودبار، منجیل، لوشان و عمارلو واقع شده است.

مدیرکل زمین شناسی گیلان، با اشاره به سهم معادن گیلان در سطح کشور، اضافه کرد: سهم گیلان از تولید معادن کشور ۱.۴ درصد، سهم گیلان از شاغلین معادن کشور ۱.۶ درصد و سهم گیلان از تعداد معادن کشور ۱.۵ درصد می‌باشد؛ همچنین سهم سه درصدی از ذخایر معدنی کشور را داریم.

وی عمده معادن فعال گیلان را حاوی مصالح ساختمانی دانست و بیان کرد: در گروه غیر فلزی رتبه اول ذخیره میکا و در تولید خاک نسوز رتبه پنجم تولید در کشور متعلق به گیلان است.

امانی، با بیان اینکه تولید داده‌ها و اطلاعات پایه معدنی اعم از کانی‌های فلزی و غیرفلزی در چرخه اکتشاف نقش مهمی را ایفا می‌کند، افزود: اگرچه ممکن است منابع مالی پروژه‌های اکتشافی جهت مطالعات در سطح استان کاهش داشته، اما پروژه‌های متنوع اکتشافی با تکیه بر تولید اطلاعات پایه معدنی در راستای شاخص اصلی سازمان زمین شناسی در سطح بالایی در حال اجرا هستند.

وی با اشاره به لزوم انجام مطالعات پهنه‌های اکتشافی استان گیلان در سه محدوده جواهرده – جیرنده، تالش و سواحل گیلان، اضافه کرد: تهیه نقشه زمین شناسی اقتصادی لوشان جهت معرفی اندیس‌های معدنی فلزی و غیرفلزی با پیشرفت ۴۲ درصدی، بررسی زمین شناسی اقتصادی کانسار‌های پلاسری سواحل کیاشهر تا چمخاله با پیشرفت صد درصدی، پایش اکتشافی جنوب گیلان با هدف شناسایی کانی‌های غیرفلزی اعم از سیلیس، خاک‌های صنعتی و… با پیشرفت صد درصدی و شناسایی و پیجویی پتانسیل معدنی آهن آسلار گیلان با پیشرفت شش درصدی از برنامه‌های اکتشافی ۱۴۰۰ اداره کل زمین شناسی گیلان محسوب می‌شود.

رابطه برداشت از معادن و زمین لغزش

مدیرکل زمین شناسی گیلان، با تاکید بر لزوم شناخت از بانک اطلاعات جامع معادن و نیاز‌های اساسی صنایع بزرگ و کوچک در تامین و نیاز‌های مواد اولیه استان گیلان، خاطرنشان کرد: قطعا مجموعه سازمان زمین شناسی کشور به جهت حفظ تولید ثروت از زمین، در تهیه و تولید اطلاعات پایه اکتشاف مواد معدنی در بخش حاکمیت خود می‌تواند کمک بزرگی به صنعتگران حوزه تولید در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» انجام دهد.

وی برداشت از معادن در زمین‌های شیبدار را موجب وقوع بحران زمین لغزش دانست و عنوان کرد: در راستای منافع استان و کمک به چرخه اشتغالزایی حتما باید گزارشی از پایداری شیب و برداشت‌های بی رویه از معادن تهیه شود تا اصول برداشت معدنی صورت گیرد و در نهایت خطری برای معادن، ابنیه، زیرساخت‌ها و روستا‌های مسکونی پیش نیاید.

امانی همچنین یادآور شد: با توجه به شناخت سطحی از معادن استان گیلان جهت شناسایی ذخایر پنهان کانسار‌های فلزی و غیرفلزی، پروژه ژئوفیزیک هوایی در سطح استان را به عنوان اولویت پروژه‌های استانی مطرح کردیم که مستلزم تخصیص اعتبار از منابع استانی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایه گیلان، تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: sayehgilan.ir، ۴۸۵۰
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین