پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
از مخاطرات اصلی ویروس کرونا جهش‌های مکرر آن است. سوال اینجاست که آیا نگران سویه‌های جدید دلتا کرونا، بعد از ائمیکرون باشیم؟
شعار سال:خبر پیدایش یک سوپر واریانت که ترکیبی از سوش های دلتا و اومیکرون است اخیرا و در حقیقت مجددا باعث نگرانی عمومی در جهان و ایران گشته است.

ماه پیش یک ویرولوژیست قبرسی به نام دکتر لیوندیوس کاستریکیس خبر از پیدایش سوش جدیدی بنام دلتاکرون داد که مشخصات دو واریانت اومیکرون و دلتا را دارد. تیم ایشان ابتدا ۲۵ سکانس را همان روز و ۲۷ سکانس دیگر را چند روز بعد به GISAID (سامانه جهانی که اکنون علاوه بر دیتاهای مربوط به انفلوانزا محل تجمیع دیتاهای انواع کروناویروس نیز می باشد)، اعلام نمودند. البته خیلی زود دانشمندان و صاحب نظران واکنش نشان داده و گفتند که آن ۵۲ توالی نمی تواند دلیل وجود یک واریانت مستقل ناشی از ترکیب دو سویه همراه با رفتار جدید باشد و احتمالا نتیجه آلودگی در یک آزمایشگاه است.

بدنبال واکنش دانشمندان در ماه گذشته، دکتر کاستریکیس خود اذعان داشت که هیپوتز اولیه توسط رسانه ها تعبیر اشتباه شده. کاستریکیس ۷۲ ساعت پس از اعلام خبر، سکانس های آپلود شده را از دیتابیس های عمومی خارج نمود.

خانم چریل بنت از مسولین دیتابیس GISAID می گوید از ابتدای پاندمی تا به حال بیش از ۷ میلیون ژنوم منتسب به ویروس SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید۱۹ می باشد در این سامانه ثبت شده، بنابرین تعداد معدودی خطا می تواند در این حجم پذیرفته باشد.

 هرچند جالب است که اخیرا با گزارش ۵۲ مورد جدید دیگر از نوع دلتاکرون که همگی در افراد بستری شده بودند، دکتر کاستریکیس مجددا بر یافته های خود بعنوان یک سویه جدید تاکید نمود و اذعان داشت این توالی ها در کشورهای دیگر هم اخیرا بررسی شده که حاکی از احتمال کمتر برای خطای آزمایشگاهی است.

 به نظر دکتر جرمی کامیل، ویروس شناس دانشگاه لوییزیانا، سویه دلتا در ژن مربوط به پروتیئن اسپایک خود جهشی دارد که باعث کاهش امکان چسبندگی برخی پرایمرها به آن می شود، لذا سکانس کردن این بخش امر دشواری در سویه دلتاست هرچند اومیکرون این جهش را ندارد بنابرین اگر پارتیکلهای اومیکرون تصادفا در آزمایشگاه با نمونه های دلتا مخلوط شود (آلودگی آزمایشگاهی) ممکن است سکانس کردن نمونه های آلوده دلتا این برداشت اشتباه را متبادر سازد که سویه جدیدی مشابه اومیکرون با شاخصه های ژنتیکی دلتا است. دکتر تام پیکاک از امپریال کالج نیز چنین نظری دارد.

البته در این بین برخی پژوهشگران اعتقاد دارند که حتی اگر این یک آلودگی آزمایشگاهی و خطای تفسیر نبوده باشد، هنوز جهش های شناسایی شده توسط دکتر کاستریکیس اختصاصی اومیکرون نیست و پیشتر نیز در سایر واریانت ها دیده شده است، لذا اختصاص نام دلتاکرون امر خطایی می تواند باشد.

علیرغم همه این مطالب، در یکی دو روز اخیر منابع بریتانیایی در حال گزارش موارد مسکوک به دلتاکرون هستند. بعضی دانشمندان انگلیسی معتقد به نوعی ابتلا همزمان به دو ویروس در یک فرد میباشند. البته اثبات سویه جدید بودن یا ابتلای دوگانه نیاز به مطالعه بیشتری دارد. اگر دوگانه است چرا افرادی به هر دو آلوده شده اند؟ و آیا علت زمینه ایی موجود است؟

البته برخی دانشمندان انگلیسی در آژانس امنیت سلامت انگلستان یا همان UKHSA کماکان اعتقاد به پیدایش سویه جدید دارند ولی مستندات علمی آنها هنوز کافی نیست، هرچند نهاد بهداشتی انگلستان اعلام نموده که بر فرض وجود چنین سویه جدیدی، نیاز به نگرانی نیست چون موارد مشکوک فعلا نادر و خفیف اند.

در مجموع فعلا باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتر بود هرچند WHO هنوز مخالف استفاده از واژه دلتاکرون یا دلمیکرون است و خانم ماریا فان کرخوف مسول تکنیکال کووید۱۹ در سازمان جهانی بهداشت به صراحت آن را بیان نمود.

پنتیجه می گیریم که اولا پژوهشگران و دانشمندان در بیانات خود که حاوی اطلاعات مهم و به خصوص جدید است، در مقابل رسانه ها باید بسیار دقت کنند چون سخن آنان بعنوان یک دلیل قابل قبول در جامعه اعتبار خواهد یافت و اگر بدون دقت گفته شده باشد می تواند عوارض و عواقبی به بار آورد. ثانیا مردم و رسانه ها برای دریافت اخبار علمی باید نگاهشان به نهاد های معتبر بین المللی و یا ملی باشد که نسبتا کم خطاتر از افراد عمل می کنند.

ثالثا در حال حاضر نیاز به نگرانی در مورد دلتاکرون نیست و بهتر است جامعه آرامش خود را حفظ نماید، بر فرض وجود به لحاظ اپیدمیولوژی در حال گسترش نیست و از شدت علایم و پرخطرتر بودن آن هم گزارشی از UKHSA انگلستان که مدعی شناسایی تعدادی از آن است، صادر نشده.
 
دکتر حسن رودگری
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی طب اورژانس
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین