پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۱۷۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
حجت‌الاسلام حدائق در عباراتی کاملا درست، توصیه نموده اند که عاشقانه منتظر ظهور باشیم نه برای طلب حاجات. ضمن تائید فرمایشات ایشان، باید پرسید که روضه‌ها و منبر‌های و مداحی‌های ما با چه رویکردی اجرا می‌شوند؟ آیا معارف افزایی می‌کنند یا اشک گیری از مردم و تهیج هیجانات؟ تا زمانی که منبر و روضه و مداحی با این رویکرد دنباله گیری می‌شود و بجای توسعه معارف دینی، تقویت شناخت دینی، تقویت بنیان‌های ایمانی و تقوایی در مردم، به دنبال تهییج هیجانات و حداکثر فراهم سازی موقعیت‌های موثر بر احساس معنویت‌های لحظه‌ای هستند، آیا می‌توان از توده مردم انتظار داشت که بجای انتظار عاشقانه برای ظهور، به دنبال طلب حاجت نباشند؟ از حوزه، روضه، مداحی و روشنگران دینی باید شروع کرد.
شعار سال: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عج) فارس بامداد امروز، ۲۹ بهمن در سلسله منبر‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی»، منتظران را بندگان مؤمن خدا توصیف کرد و با یادآوری آیات قرآن کریم گفت: از نشانه‌های بندگان مؤمن خدا این است که در برابر نام و یاد خدا قلب‌های آنان آرام می‌گیرد و تسلیم می‌شوند. وقتی برای آنان آیات قرآن تلاوت می‌شود، بر ایمانشان افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه این‌ها کد‌های مؤمنین هستند، افزود: نشانه مؤمن این است که وقتی برای او آیه قرآن می‌خوانند، بر ایمانش افزوده می‌شود، اما متأسفانه گاهی اوقات در مجالس مشاهده می‌کنیم وقتی قرآن تلاوت می‌شود، عده‌ای سرگرم سخن گفتن هستند لذا اگر کسی توجهی به تلاوت آیات خدا ندارد، باید مقداری در ایمان خویش اندیشه کند.

حدائق، یکی دیگر از از نشانه‌های مؤمنین طبق آیات قرآن را توکل به خداوند به صورت پیوسته در امور زندگی دانست و افزود: نشانه چهارم مؤمنین از نگاه قرآن آن است که اقامه نماز می‌کنند لذا یکی از کد‌های مؤمن، اهمیت به نماز است. اگر جایی جلسه و مهمان‌داری و کار و کاسبی از نماز برای ما مهم‌تر بود، یعنی ضریب ایمانمان پایین است و این صریح قرآن کریم است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: همچنین طبق آیات قرآن مؤمنان کسانی هستند که از آنچه خداوند به آن‌ها عنایت و تفضل کرده است، انفاق می‌کنند و داده‌های الهی را فقط برای خود انبار نمی‌کنند و این‌ها را لطف خدا و امانت می‌دانند و در راه خدا از این مواهب الهی بخشش می‌کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه نماز در جامعه امروز مغفول مانده است، در صورتی که قرآن به صراحت می‌فرماید نشانه مؤمنین، نماز است، گفت: در آیه ۱۳۲ سوره طه پیامبر (ص) مستقیماً مخاطب قرار داده که درباره خانواده است، اما گاهی اوقات ما خانواده را فراموش کرده‌ایم و فعالیت‌های اجتماعی ما را از خانواده غافل کرده است. گاهی اوقات به اسم خدمت به نظام، خانواده را باخته‌ایم و به اسم خدمت به مردم، خودمان را فراموش کرده‌ایم در صورتی که قرآن می‌فرماید اول خودتان و بعد خانواده‌تان را از آتش بازدارید یعنی اول تکلیف نسبت به خودمان است پس از خودمان غافل نشویم و به دیگران بپردازیم و این چیزی نیست که اسلام می‌خواهد.

فلسفه خلقت جمع کردن اموال نیست
حدائق با تأکید بر اینکه فلسفه خلقت که جمع کردن اموال نیست، بلکه جمع کردن عمل است، زیرا آنچه که از ثروت و اموال جمع کردیم عاقبت باید بگذاریم و برویم، گفت: خداوند که ما را برای کسب ثروت نیافریده است بلکه برای تحصیل معرفت آفریده است. خداوند می‌فرماید رزقتان با من است و من ضامن هستم و عاقبت از آن انسان‌های با تقواست.

عضو جامعه روحانیت شیراز با یادآوری روایتی از حضرت علی (ع) گفت: آن حضرت فرمودند پیامبر (ص) بعد از اینکه خداوند بشارت قطعی بهشتی شدن او را داد، باز هم خود را در بندگی خدا، خود را به سختی می‌انداخت و در امر نماز جدیت عجیبی داشت. آیا در پیشگاه الهی ما وظیفه نداریم، حتی اگر خدا بهشت را تضمین کرده باشد.

وی یادآور شد: حضرت علی (ع) فرمودند، مردم به سه نوع خدا را پرستش می‌کنند، برخی‌ها به شوق بهشت، برخی‌ها از خوف جهنم و بعضی‌ها هم عاشقانه. خیلی‌ها هستند که برای بهشت خدا را عبادت می‌کنند یعنی دنبال منفعت است نه رضای خدا که در این باره مرحوم امام فرمودند این نوع پرستش نوعی شرک خفی است، متدین است، اما شرک خفی دارد و خدا هم شرک خفی را مجازات نمی‌کند. شرک خفی مبطل عبادت نیست، اما انسان را به کمالات نمی‌رساند. طرف خمس و زکات می‌دهد می‌گوید پرداخت می‌کنم تا در قیامت گرفتار نشوم. فلان کار را انجام دهیم به پاداشش برسیم. برخی دیگر هم می‌گویند عبادت خدا می‌کنیم جهنم نرویم.

حدائق ادامه داد: حضرت علی (ع) فرمودند شکل اول پرستش عبادت تاجرانه است که انسان دنبال منفعت است؛ شکل دوم عبادت بردگان و بندگان است، از ترس عبادت می‌کند نه از عشق و معرفت. اما دسته سوم کسانی هستند که حضرت علی (ع) در رأس این گروه هستند که می‌گویند خدایا ما تو را شایسته پرستش دریافتیم و تو را می‌پرستیم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عج) فارس اضافه کرد: متأسفانه ما کارمان درباره امام زمان (عج) هم به همین شکل است. برخی‌ها امام زمان (عج) را صدا می‌زنند که مشکلات زندگیشان حل شود. برخی‌ها آن حضرت را صدا می‌زنند که منافعی را به دست آورند و برخی‌ها هم ایشان را صدا می‌زنند برای عشق و محبت و ظهور.

وی با بیان اینکه امام زمان (عج) را برای امام زمان (عج) صدا بزنیم نه برای رفع نیازمندی‌ها و حاجتمان. این‌ها جواب می‌دهند، اما ما اصل را بخواهیم، گفت: گره کور بشریت در غیبت امام زمان (عج) است. امام بیاید مشکلات بشریت حل خواهد شد و بساط ظلم و جور و بی عدالتی جمع خواهد شد.

حدائق بیان کرد: اینکه امام زمان (عج) را برای طلب حاجت خود صدا بزنیم که محبت عاشقانه نیست؛ محبت عاشقانه آن است که طرف برای خودش بخواهیم نه برای خودمان. خدا را برای خدا بخواهیم نه برای خود. در کنه برخی از زمزمه‌های ما انانیت است، خودمان را دنبال و تعقیب می‌کنیم.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا (ص) شیراز اظهار کرد: نمی‌گوییم که حاجت خود را نخواهیم، اما اهل بیت (ع) باید اصل خواسته ما باشد. در روایتی آمده است شخصی نزد امام سجاد (ع) رسید و عرض کرد که گرفتار هستیم و ما را دعا کنید؛ حضرت فرمودند شما را دعا می‌کنیم، اما چرا در گرفتاری‌هایتان به سراغ ما می‌آیید. چرا وقتی گرفتار نیستید از ما یاد نمی‌کنید.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مسئولان جامعه و خانواده از زیرمجموعه‌های خود نباید غافل باشند وگرنه در قیامت باید پاسخگو باشند، گفت: مسئولان جامعه در گسترش نماز مسئول هستند. کسانی که قدرت دستشان است باید اول اقامه نماز داشته باشند، اما ما جلسه را تعطیل نمی‌کنیم که نماز بخوانیم، به مشتری حاضر نیستیم بگوییم اول نماز. در صورتی که نماز، نظم در زندگی است.

بین اقامه نماز و قرائت نماز تفاوت است
حدائق تصریح کرد: طبق آیات قرآن مهم‌ترین زمینه‌های تذکر و تبلیغ دین اول خانواده و نزدیکان ما هستند یعنی باید اول از نزدیکان خود شروع کنیم و قطعاً خانواده‌های موفق، خانواده‌هایی هستند که با نماز مأنوس هستند. رمز سلامت خانواده در اقامه نماز است. البته بین اقامه نماز و قرائت نماز تفاوت است. اگر نماز خواندیم، اما در رفتار و اخلاقمان هیچ تأثیری نداشت، نماز را اقامه نکرده‌ایم بلکه تنها آن را قرائت کرده‌ایم. اقامه نماز یعنی حال قبل و بعد از نماز متفاوت باشد.

وی، نماز را راهکار نجات انسان از ظواهر فریبنده دنیوی دانست و افزود: نمازگزاران واقعی فریب دنیا را نمی‌خورند، دنیا را در دامنشان بریزند، وابسته نیستند. ثروت دارند، بنده ثروت نیستند، مقام دارند، اما فریب قدرت را نمی‌خورند و کلاً نماز انسان را از فحشا و گناهان بزرگ پنهانی و آشکارا نجات می‌دهد. یکی از عواملی که منکرات را متوقف می‌کند، نماز است. نماز در جامعه قوی نیست که منکرات گسترش پیدا می‌کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: www.fars.iqna.ir/۱۱۹۶۷۲۶
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
0
خواستن با محبت و عشق رو یاد مردم دادین؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
1
این جور تقابل دیدگاه ها رو می پسندم. هر دو نفر یک مضوع را مورد اشاره قرار می دهند ولی با رویکردهای متفاوت، همدیگر را کامل می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
0
0
حرف آقای حدائق کاملا درسته اما اجراش دشواره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین