پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
یک استارتاپ توسعه هوش مصنوعی از فناوری یادگیری ماشینی برای ترجمه گریه نوزادان استفاده کرده است تا هوش مصنوعی بتواند به والدین و نوزادانشان کمک کند به هم نزدیکتر شوند.

شعار سال:نوزادان با انواع گریه‌ها، نیازهای خود را بازگو می‌کنند، اما در مواقعی والدین قادر به فهم دقیق نیاز آنها نیستند و به کمک برای برقراری ارتباط با کودک خود نیاز دارند.
 
اکنون به گفته یک استارتاپ مستقر در سوئیس و اسپانیا موسوم به "زوندریم"(Zoundream)، این کمک می‌تواند به شکل هوش مصنوعی و یک دستگاه اختصاصی باشد که آنچه را که آنها «زبان جهانی نوزادان»  می‌نامند، ترجمه می‌کند.
 
"روبرتو ایانونه" مدیرعامل این استارتاپ در مصاحبه‌ای در کنگره جهانی موبایل در بارسلون گفت: هر بار که یک نوزاد گریه می‌کند، چیزی می‌خواهد. ایده شرکت ما از این اصل نشات می‌گیرد که کودکان برای نیازهای مختلف، به اشکال متفاوتی گریه می‌کنند.
 
اگرچه قرار گرفتن کلمات کودک و هوش مصنوعی در کنار هم ممکن است تصوری از فیلم‌های علمی-تخیلی را به ذهن متبادر کند، اما به نظر می‌رسد دستگاه این استارتاپ خوب عمل می‌کند، البته "ایانون" تاکید می‌کند که این دستگاه به هیچ وجه جایگزینی برای شهود عینی والدین نیست و تنها به عنوان یک نیروی کمکی عمل می‌کند که توانایی‌های والدین را در تشخیص نیازهای کودک افزایش می‌دهد.
 
وی گفت: دستگاه ما مطلقاً جایگزینی برای نقش والدین در درک نیازهای نوزادان ساخته نشده است، بلکه در واقع راهی برای ایجاد اعتماد به نفس و جلب توجه بیشتر به نحوه گریه نوزاد و نیازهای اوست.
 
"زوندریم" از نرم افزار یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل هزاران ساعت گریه بین المللی نوزادان استفاده کرد. سپس این گریه‌ها را به چهار دسته مختلف تقسیم بندی کرد: گرسنگی، درد، باد معده و میل به آغوش کشیده شدن.
 
این شرکت توسط "ایانون" در کنار یک دانشمند داده به نام "آنا لاگونا" تأسیس شده است.
 
"ایانون" توضیح داد: زمانی که برای اولین بار این کار را شروع کردیم، چند دستگاه ضبط صوت ارزان قیمت خریدیم و از برخی والدین خواستیم و حتی به برخی از آنها پول دادیم تا صدای نوزادشان را از نزدیک ضبط کنیم.
 
وی می‌گوید: این یک فرآیند بسیار وقت گیر بود، اما حداقل یک شروع بود. سپس، به محض اینکه ممکن شد، ما دستگاه خود را توسعه دادیم که اساسا یک ضبط کننده بود که تمام صداهایی را که شامل گریه کودک نبود، فیلتر می‌کرد.
 
وی افزود: این برای حفظ حریم خصوصی خوب بود و همچنین به این معنی بود که دیگر مجبور نبودیم ساعت‌های زیادی را صرف فیلتر کردن دستی صداهایی غیر از گریه نوزادان کنیم. این روش واقعاً شروع به ارائه برخی داده‌های مهم به ما کرد.
 
وی همچنین بر نقش علم "نوای گفتار"(Prosody) در رشد اولیه نوزادان تأکید کرد که اساساً توانایی آنها در تشخیص و برقراری ارتباط از طریق آهنگ‌های ملودیک به جای گفتار است. این امر از همان ابتدای رشد و در حالی که در رحم مادر هستند، در آنها ریشه دوانده است. "ایانون" می‌گوید که این زبان، "زبانِ خودِ کودک" است و در تحقیقات شرکت نقشی اساسی دارد.
 
اکنون قدم بعدی ورود این دستگاه مترجم به بازار است، چیزی که به گفته "ایانون" تا تابستان سال جاری انجام خواهد شد.
 
"ایانون" در مورد حریم خصوصی کودکان و سوال در مورد اینکه آیا والدین از این کار راضی هستند نیز گفت: والدین عاشق فناوری هستند، چرا که استفاده از این دستگاه بسته به نیازهای والدین متفاوت است. بنابراین همه به دلایل مختلف آن را دوست دارند.
 
وی افزود: به طور کلی اینطور نیست که والدین هیچ سرنخی از چراییِ گریه نوزادشان نداشته باشند و ندانند که کودک بیشتر اوقات چه می‌خواهد. اما گاهی اوقات اینچنین است، به خصوص برای والدینی که صاحب اولین فرزند خود شده‌اند. در موقعیت‌های دیگر نیز اینگونه است که والدین با خود می‌گویند فکر می‌کنم که می‌دانم فرزندم چه می‌خواهد، اما من همچنان دوست دارم تاییدیه بگیرم.
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 13اسفند 1400، کدخبر: ، www.isna.ir،1400121309617

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین