پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
رئیس سازمان هواشناسی در مورد وضعیت بارش‌ها نسبت به سال گذشته در سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی برای سال آینده و وقوع سیل خاطرنشان کرد: نقشه‌ها تاکنون علائمی مبنی بر وقوع سیلاب را نشان نداده است و بعید است سالی پربارش و سیلی داشته باشیم.
شعار سال: سحر تاجبخش درباره تمهیدات این سازمان به‌منظور آگاهی مردم از وضعیت جوی برای سفر‌های نوروزی اظهار کرد: هشدار‌های مربوط به وضعیت جوی در صورت لزوم هر روز صادر می‌شود و با استفاده از دو نرم‌افزار «پیش‌بینی وضعیت هوا» و «شاهد»، اطلاع‌رسانی به مردم انجام می‌شود و آخرین تحولات جوی را به عموم ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: در سه هفته پیش‌ِ‌رو، بارش‌ها عمدتاً در نیمه شمالی کشور است و نقاط واقع در سواحل خزر در هفته آخر اسفند (۲۴ اسفند تا ۱ فروردین) با احتمال بالای ۷۵ درصد بیشتر از ۵۰ میلی‌متر بارش را خواهند داشت.

وی ادامه داد: در هفته اول فروردین ۱۴۰۱ سواحل دریای خزر بیشترین بارش را در سطح کشور خواهد داشت و پیش‌بینی شده است که با احتمال ۵۰ درصد، تا ۱۰۰ میلی‌متر بارش را در این استان‌ها داشته باشیم.

تاج‌بخش درباره پیش‌بینی دمای هوا در تعطیلات نوروز گفت: طی هفته آخر اسفند شاهد کاهش بین ۳ تا ۶ درجه‌ای دمای هوا خواهیم بود و هفته اول فروردین همچنان هوا خنک باقی می‌ماند و کمی تعدیل می‌شود که این کاهش دما عمدتاً در نیمه شمالی کشور به وقوع خواهد پیوست.

وی ادامه داد: در نوار جنوبی کشور به‌خصوص سواحل دریای عمان تا حدودی افزایش دما را تجربه خواهیم کرد و در مابقی سواحل جنوبی دمای نرمالی را خواهیم داشت.

تاج‌بخش با بیان اینکه بارش در هفته سوم (هفته دوم فروردین) فعلاً در حد نرمال پیش‌بینی شده است، تأکید کرد: اگر اتفاق خاصی به‌جز این‌ها باشد، حتماً اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه هر سال برای یک هفته قبل از شروع سال نو پیش‌بینی ویژه نوروزی آماده می‌شود، گفت: این گزارش پیش‌بینی تا پایان نوروز را پوشش می‌دهد، علاوه بر آن پیش‌بینی‌های ۵ روزه نیز به‌صورت معمول هر روز صادر می‌شود و دو بار در روز به‌روزرسانی خواهد شد.

تاج‌بخش با اشاره به صدور هشدار‌های جوی در زمان ایجاد پدیده‌های مهم درباره پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای تعطیلات نوروزی اظهار کرد: تمرکز بارش‌ها در استان‌های نیمه شمالی کشور است و بارش‌های گسترده هفته آخر اسفند بیشتر استان‌های کشور به‌جز بخش‌های جنوب شرق را پوشش می‌دهد.

وی میزان بارش‌ها در هفته دوم اسفند را نرمال اعلام و اضافه کرد: اگر نقشه‌ها تغییراتی را در وضعیت آب‌وهوایی کشور نشان داد، هم در بولتن و هم در گزارش‌های پیش‌بینی روزانه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی در مورد وضعیت بارش‌ها نسبت به سال گذشته در سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی برای سال آینده و وقوع سیل خاطرنشان کرد: نقشه‌ها تاکنون علائمی مبنی بر وقوع سیلاب را نشان نداده است و بعید است سالی پربارش و سیلی داشته باشیم.

تاجبخش به این موضوع نیز تأکید کرد که وقوع سیلاب به عوامل زیادی بستگی دارد و تنها یکی از آن‎ها بارش است.

وی افزود: حجم کمِ بارش هم می‌تواند به‌دلایلی مثل تغییر مسیر آب یا کاربری اراضی، به وقوع سیل منجر شود، برای مثال در استان قم بارش کم و به‌حجم تنها ۶ میلی‌متر بود، اما سیلاب سنگینی در جاده قم به اراک اتفاق افتاد و، چون مسیر آب را بسته بودند، آب وارد جاده شد.

رئیس سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: در رخداد سیلاب مسئله زیرساخت‌ها بسیار مهم‌تر از حجم بارش است و می‌تواند بارش را به نعمت یا نقمت تبدیل کند.

مقایسه بارش‌ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته

تاج‌بخش با یادآوری اینکه سال آبی از اول مهرماه هر سال تا ۳۱ شهریور سال بعد محسوب می‌شود، اضافه کرد: سال گذشته یعنی اول مهرماه ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ سالی کم‌بارش و یکی از بدترین سال‌ها از لحاظ میزان بارش بود تا جایی که ۳۰ درصد زیر حد نرمال را طی این سال تجربه کردیم.

وی ادامه داد: شرایط بارش‌ها در سال ۱۴۰۰ بهتر بود اگرچه همچنان حدود ۱۴ الی ۱۵ درصد زیر نرمال قرار دارد.

رئیس سازمان هواشناسی تأکید کرد: مسئله مهم این است که سال گذشته سالی خشک بود، اما به‌خاطر اینکه دو سال قبل از آن، با تر‌سالی همراه بودیم، ذخیره خوبی پشت سد‌ها بود و ذخیره برف قابل‌ملاحظه‌ای روی کوه‌ها وجود داشت، به همین دلیل ذخایر موجود، بارش‌ها را جبران کرد و کم‌آبی خیلی محسوس نبود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط امروز با توجه به اینکه منابع آبی مصرف شده و سال گذشته هم ذخیره یا جایگزینی فراهم نشده، از لحاظ تأمین آب شرایط بدتر است.

به‌گفته تاجبخش ممکن است مقدار بارش هم به حد نرمال برسد، اما این بارش نمی‌تواند سد‌ها را پر کند و ازآن‌جایی که بارش برف هم تمام شده است احتمال مشکل در تابستان وجود دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: www.tasnimnews.com/۲۶۸۳۵۳۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین