پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره دعای تحویل سال گفت: احسن الحال اهل ایمان با حال او پیوند خورده، و بهترین تغییر، یعنی بیشترین پیمایش به سمت کوی او! و این همان صعود به سمت قله‌های خوبی در هستی است.
شعار سال: حامد پوررستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طی یادداشتی که در اختیار رسانه قرار داده، به تشریح و تحلیل دعای لحظه تحویل سال پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

یکی از دعای مشهور و ارزشمندی که هنگامه تحویل سال خوانده می‌شود، دعای «یا مقلب القلوب و الابصار؛ یا مدبر اللیل و النهار؛ یا محول الحول و الاحوال؛ حول حالنا الی احسن الحال» است. این دعا، از دو ندا و یک درخواست تشکیل شده است. در ندای اول می‌گوییم:‌ای خدایی که دل‌ها و دیده‌ها را دگرگون می‌کنی! و در ندای دوم:‌ای خدایی که شب و روز را تدبیر می‌کنی! و بعد چنین درخواست می‌کنیم: حال که تحول و دگرگونی جان‌ها و جهان‌ها به دست توست، حال ما را به احسن الحال متحول کن!

اما این (احسن الحال) چیست؟ (حال) در لغت یعنی تغییر و دگرگونی و اساسا به سال از آن جهت (حول) می‌گویند که با تغییر همراه است و در این دعا نیز از خداوند می‌طلبیم که بهترین تغییر را برای ما رقم زند.

به نظر می‌رسد بهترین تغییر یعنی بیشترین نزدیکی به بهترین‌ها؛ و بی‌شک بهترین‌ها، خودِ خداست یعنی منشأ همه کمالات، زیبایی‌ها و موفقیت‌ها. از این رو شاید بهترین مصداق (احسن الحال)، همان بیشترین قرب به خدا و زیبایی‌های اخلاقی و انسانی باشد.

اما راه خانه خدا و نشان کوی دوست کجاست و از کدام مسیر عبور می‌کند؟ اینجاست که به راهبر و راهنمایی به نام (حلقه وصل آسمانی) نیازمندیم، اوکه پیوند میان عرشیان و فرشیان است؛ او که قطب عالم امکان و قلب جهان یعنی امام زمان عج نام دارد. امامی که این روزها، سالگشت میلاد پرفروغش است و چقدر زیبا پیوند خورده است این تولد با آغاز سال نو! و چقدر این تقارن بهار طبیعت با بهار معنا و زندگی می‌تواند نوید بخش باشد.

در دعای تحویل سال از خدا می‌خواهیم که همراه بهار طبیعت، حال ما را هم بهاری کند، آنهم به بهترین حال! از سوی دیگر در روایات، از امام عصر به بهار مردمان و مایه خرمی ایام تعبیر شده شد! (السلام علیک یا ربیع الأنام و نضرة الأیام)؛ و این ما زمینیان هستیم که باید در پی بهار جانان بدویم تا حال دلمان خوب شود تا بهترین تغییر‌ها اتفاق افتد. چرا که رضایت او رضایت خداست و نزدیکی به کوی او همان نزدیکی به خودِ خودِ خداست! باید از اغیار دل بُرید تا از او دل بُرد و باید درد فراق کشید تا لذت وصال را چشید.

طبق آموزه‌های دینی امام علیه السلام حکم پدر مهربان، شفیق و دلسوز برای مردم را دارد، و اوست پدر مهربانی که در نامه خود به شیخ مفید خبر داده: از یارى رساندن به ما کوتاهى نکرده و فراموش مان نمى‌کند! و حال این ماییم که اگر بخواهیم حال دل ما خوب شود، باید سراغ حال او را بگیریم تا آن (احسن الحال) مطلوب رقم خورد.

پیرمردی موبایل خود را به تعمیر می‌برد، بعد از گذشت چند روز تعمیرکار می‌گوید: پدر جان! گوشی شما سالم است و هیچ مشکلی ندارد. پیرمرد گفت پس چرا بچه هام زنگ نمی‌زنند؟!

ما چطور؟ هفته‌ای چند بار به پدر مهربان مان زنگ می‌زنیم؟! آیا هوای دل او را داریم؟ چند وقت یکبار حال و هوای دل او را می‌پرسیم؟ گوشیِ دل ما سالم است؟!

قصه کوتاه کنیم که: (احسن الحال) اهل ایمان با حال او پیوند خورده، و بهترین تغییر (احسن الحال)، یعنی بیشترین پیمایش به سمت کوی او! و این همان صعود به سمت قله‌های خوبی در هستی است!

هر چه است در سایه عنایت اوست. رفع بیکاری، بیماری، بی‌حالی و بی‌مالی و...، تنها و تنها بدست خداست و صد البته راه خدا و حلقه وصل آسمانی‌اش همان امام عصر و مهدی موعود عج است: (اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ).

بیشترین نزدیکی به قلب جهان و نبض زمان، بهترین تغییر و قشنگ‌ترین حالِ دل انسان‌ها را رقم خواهد زد....
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۴۴۱۹۰، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین