پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
در این نوشتار، دستاورد‌های چله اول انقلاب و جمهوری اسلامی، وضعیت فعلی جمهوری اسلامی و راهبرد‌های گام دوم انقلاب براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به قلم دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، استخراج و تبیین شده است.
شعار سال: کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ در روز‌های ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی برای تعیین نظام جدید حکومتی کشور، به تدبیر امام خمینی در سراسر ایران و خارج از کشور برگزار شد و نزدیک به ۹۸٫۲ درصد واجدان شرکت در همه‌پرسی با دادن رأی «آری»، با برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند؛ و در روز ۱۲ فروردین نتایج آن اعلام گردید و این روز بنام روز جمهوری اسلامی نامگذاری شد.
جمهوری اسلامی در گام اول و گام دوم انقلاب اسلامی
چله اول انقلاب و دستاورد‌ها:
چهل سال اول انقلاب، سال‌های بسیار سختی برای نظامی نوپا، اما داعیه دار همراهی مردم و مدعی استقرار تمدن اسلامی بود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزار‌های تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و راهبری حضرت امام، به دست نیامد. به رغم همه این مشکلات طاقت‌فرسا، جمهوری اسلامی با مدیریّت‌های جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم»، روز به روز گام‌های بلندتر و استوارتری به جلو برداشت. در چنین شرایطی، نابودی جمهوری اسلامی، در دستور کار قدرت‌های استعماری و ایادی استثمارگر قرار گرفت که نمونه بارز آن‌ها را باید در دو جنگ هشت ساله تحمیلی و ده ساله تحریمی، ملاحظه نمود. در واقع جمهوری اسلامی می‌بایست در چنین موقعیت و وضعیتی، بشکل همزمان در سه جبهه سامان دهی داخلی و انتظام بخشی امور با قواعد انقلاب، مبارزه با دشمن خارجی و برداشتن گام‌های سنگین توسعه ای، فعالیت می‌نمود.

جمهوری اسلامی در شمار موفّق‌ترین حاکمیّت‌های جهان در جابه‌جایی خدمت و ثروت (بحث اجرای عدالت و کاهش فاصله طبقاتی) از مرکز به همه جای کشور و از مناطق برخوردار و مرفّه‌نشین شهر‌ها به مناطق پایین‌دست و محروم بوده است. در جمهوری اسلامی، دولت‌ها در برابر ملت و مردم و بنا بر دستور الهی، موظف گردیدند. در جمهوری اسلامی مبارزه دائمی با فساد (عدالت و مبارزه با فساد) در جریان است و .... عظمت پیشرفت‌های چهل‌ساله ملّت ایران آنگاه بدرستی دیده می‌شود که این مدّت، با مدّت‌های مشابه در انقلاب‌های بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود.

امّا راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر طراحی شده به سوی آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی بود. جنگیدن همزمان در سه جبهه سامان دهی داخلی، مقابله با دشمن خارجی و تعالی یابی تمدنی، در کنار محدودیت نیروی جوان فعال در عرصه سازندگی، جمهوری تازه تاسیس را با چالش‌ها و مشکلاتی چند مواجه نمود. مشکلاتی که حل آن‌ها با تداوم رویه‌های سابق امکان پذیر نبوده و نیازمند نوعی تخصص گرایی، جوان گرایی و تمدن گرایی و مشارکت طلبی همگانی است. بر این قاعده ضروری بود که، مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، با محوریت یابی الگوی اسلامی- ایرانی به میدان بیایند و این نقطه، آغازی بود و بر طراحی گام دوم انقلاب اسلامی.


راهبرد‌های گام دوم انقلاب:

رهبر معظم انقلاب در فرآیند گام دوم انقلاب و جمهوری اسلامی و فصل جدید زندگی، سخنانی با تمام آحاد، خصوصا جوانان مطرح نمودند، " اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم.. " و توصیه‌هایی چند در حوزه‌های چندگانه علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن، سبک زندگی و مواردی همانند، ارایه کردند.

*** توصیه اول راهبردی درخصوص علم و پژوهش: دانش، آشکارترین وسیله عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آن‌ها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی‌کنیم، اما مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم. بحمداللّه استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیر کننده بود ــ یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان ــ به پیش رفته است. دستاورد‌های دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حسّاس و نو پدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه و همه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن‌ساز، به رکورد‌های بزرگ دست یافته‌ایم و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت.
جمهوری اسلامی در گام اول و گام دوم انقلاب اسلامی
*** توصیه دوم راهبردی در خصوص معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌هایی، چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده همه حرکت‌ها و فعّالیّت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبود‌های مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.

*** توصیه سوم راهبردی درخصوص اقتصاد: اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه ضعف و زمینه ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیات و معنویّات بشر، اثر می‌گذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی بر تولید انبوه و با کیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به اندازه و بی اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سال‌های اخیر از سوی این‌جانب بار‌ها تکرار و بر آن تأکید شده، به خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد میتواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.

*** توصیه چهارم راهبردی در خصوص عدالت و مبارزه با فساد: این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده چرکین کشور‌ها و نظام‌ها و اگر در بدنه حکومت‌ها عارض شود، زلزله ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آن‌ها است؛ و این برای نظامی، چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّت‌های مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام‌ها است. وسوسه مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر المؤمنین (علیه‌السّلام) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه زهد انقلابی و ساده زیستی می‌دادند، هرگز بعید نبوده و نیست؛ و این ایجاب می‌کند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه گانه حضور دائم داشته باشد و به معنای واقعی با فساد مبارزه کند، بویژه در درون دستگاه‌های حکومتی.

*** توصیه پنجم راهبردی در خصوص استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های سلطه‌گر جهان است؛ و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله ارزش‌های اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه الهی به انسان ها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومت‌ها به مردم نیستند. حکومت‌ها موظّف به تأمین این دو اند. منزلت آزادی و استقلال را کسانی بیشتر می‌دانند که برای آن جنگیده‌اند. ملّت ایران با جهاد چهل‌ساله‌ی خود از جمله آن‌ها است. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صد‌ها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمی‌توان در خطر قرار داد. همه ــ مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌ــ موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. بدیهی است که «استقلال» نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرز‌های خود، و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزش‌های الهی و حقوق عمومی تعریف شود.

*** توصیه ششم راهبردی درخصوص عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. صحنه جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه.

*** توصیه هفتم راهبردی درخصوص سبک زندگی: سخن لازم در این باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وا می‌گذارم و به همین جمله اکتفا می‌کنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است.

سخن پایانی:
مولود پربرکتی که با رای قاطع ملت ایران در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ متولد شد ثمره شیرین انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ بود. این روز یکی از روز‌های تحول در ایران از حکومتی شاهنشاهی به حکومت مردم سالاری دینی بود. روزی که تجدید احیای اسلام شد و سبب تاثیر دستورات اسلام در قوانین کشور واقع شد و وعده الهی مبنی بر تغییر و حاکم شدن مستضعفین گردید؛ لذا یکی از مهم‌ترین اعیاد امت اسلامی ایران در ایام الله به حساب می‌آید.

جمهوری اسلامی در حیات پربرکت خویش، علیرغم همه فتنه‌های دشمنان جهانی و منطقه‌ای و داخلی دارای دستاورد‌های بی نظیری بوده و قطعا در آینده نیز با این تهدیدات مواجه خواهد بود، بر این قاعده، ضروری است برای تحقق اهداف و تجلی تمام و کمال انقلاب اسلامی همگام با گام دوم انقلاب در جهت تحقق آن و با چشم انداز احیای تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور عظما (عج) کوشا باشیم.

توصیه هفتم راهبردی درخصوص سبک زندگی: سخن لازم در این باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وامیگذارم و به همین جمله اکتفا میکنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است.
 
سخن پایانی
مولود پربرکتی که با رای قاطع ملت ایران در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ متولد شد ثمره شیرین انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ بود. این روز یکی از روز‌های تحول در ایران از حکومتی شاهنشاهی به حکومت مردم سالاری دینی بود. روزی که تجدید احیای اسلام شد و سبب تاثیر دستورات اسلام در قوانین کشور واقع شد و وعده الهی مبنی بر تغییر و حاکم شدن مستضعفین گردید؛ لذا یکی از مهم‌ترین اعیاد امت اسلامی ایران در ایام الله به حساب می‌آید.

جمهوری اسلامی در حیات پربرکت خویش، علیرغم همه فتنه‌های دشمنان جهانی و منطقه‌ای وداخلی دارای دستاورد‌های بی نظیری بوده و قطعا در آینده نیز با این تهدیدات مواجه خواهد بود، لذا لازم است همگام با گام دوم انقلاب در جهت تحقق آن و در ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور عظما (عج) کوشا باشیم.

نویسنده: دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ جواد فشارکی https://javadfesharaki.blog.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین