پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۷۶۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
صادق زیباکلام در یادداشتی از احساسش نسبت به کلاس های حضوری دانشگاه نوشت :دیروز بعداز دوسال رفتم سرکلاس وچقدرعالی بود. من باکلاس آنلاین مشکلی نداشتم اماکلاس حضوری چیزدیگری است. علی القاعده کلاس حضوری وغیرحضوری نمی‌بایستی تفاوت چندانی برای استادداشته باشند. او قرار است همان مطالب راتکرارکند. امادر دو سال گذشته که من نمیتوانستم با دانشجویان صحبت کنم نمره دادن بآنهابرایم دشوار شده بود.
شعار سال: دیروز بعداز دوسال رفتم سرکلاس وچقدرعالی بود. من باکلاس آنلاین مشکلی نداشتم اماکلاس حضوری چیزدیگری است. علی القاعده کلاس حضوری وغیرحضوری نمی‌بایستی تفاوت چندانی برای استادداشته باشند. او قرار است همان مطالب راتکرارکند. امادر دو سال گذشته که من نمیتوانستم با دانشجویان صحبت کنم نمره دادن بآنهابرایم دشوار شده بود.
 
مشکل من از اینجا شروع میشود که من باید با سطح معلومات تک تک دانشجویانم درطول ترم آشنا شوم و تنها راه هم پرسیدن منظم ازآنهاسرکلاس است. از هر دانشجو به طور متوسط۱۰تا ۱۵باردرطول ترم سوال میکنم. پاسخ‌های آنان سطح آگاهی‌شان رامیدهد. دو امتحان میان‌ترم و یک امتحان پایان‌ترم هم از آن‌ها می‌گیرم.
 
در دانشکده معروف است که استاد زیباکلام ورقه‌های امتحانی رانمیخواند. این حرف هم درست است هم نیست. درست نیست، چون اوراق را میخوانم. درعین حال درست هم هست، چون نمره دانشجو راازروی برگه امتحانی شان نمیدهم. نمره نهایی را حسب شناختی که ازدانشجودرطول ترم پیدا کرده‌ام میدهم.

میماند این پرسش که اگر تفاوت میان شناخت من ازدانشجو و نمره ورقه امتحانی اش زیاد باشد، ملاک نمره نهایی کدام میشود؟ اگرنمره امتحانی خیلی کمتر از شناخت من از دانشجو باشد، من ملاک را همان شناختم میگیرم وبه نمره امتحان بهایی نمیدهم. اگربرعکس نمره امتحانی خیلی بالاتر از شناخت من باشد، اینبارمن بنا را برروی امتحان میگذارم و به شناختم اهمیتی نمیدهم. فرضم این میشود که من نتوانسته‌ام از دانشجو شناخت درستی پیدا کنم. درعین حال فراوانی این دست موارد خیلی زیادنیستند.

ارزیابی ازدانشجویان درطی دو سالی که گذشت برایم بسیاردشوارشده بودچون بسختی میتوانستم آن‌ها را ارزیابی نمایم. نمرات پایان ترم را گذاشته بودم برروی معدل هایشان. حضور و غیاب هم من نمیکنم، چون معتقدم آوردن دانشجو سرکلاس بضرب حضور و غیاب، توهین به ساحت علم و دانش است. نمرات دانشجویانی که به کلاس نمیایند را هم حسب اوراق امتحانی شان میدهم.

دو امتحان میان ترم و امتحان پایان ترم را از سه کتاب که قبلا تعیین شده میگیرم. یعنی سئوالات امتحانی فقط و فقط از همان کتاب هستند. دانشجویان همواره میپرسندکه پس تکلیف مطالبی که سرکلاس درطول ترم گفته‌ام چه میشودوازآن‌ها چگونه امتحان میگیرم؟
 
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی عصر ایران

 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین