پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۳۰۷
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
اختلافات در دولت رئیسی سرباز کرده است. محسن رضایی و صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت کنار گذاشته شدند تا مغز تصمیم گیری اقتصادی دولت یکدست شود. دولت حذف محسن رضایی که معاون اقتصادی رئیس جمهور است از کمیسیون اقتصادی را عادی و معمول می‌داند. اما خبر‌ها حاکی از این است که این حذف به خاطر اختلافاتی است که ریشه در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی دارد. آقا مسعود کیست که به خاطر آن محسن رضایی و صولت مرتضوی کنار گذاشته شدند؟

شعار سال: اختلافات در دولت رئیسی سرباز کرده است. محسن رضایی و صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت کنار گذاشته شدند تا مغز تصمیم گیری اقتصادی دولت یکدست شود. دولت حذف محسن رضایی که معاون اقتصادی رئیس جمهور است از کمیسیون اقتصادی را عادی و معمول می‌داند. اما خبر‌ها حاکی از این است که این حذف به خاطر اختلافاتی است که ریشه در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی دارد. آقا مسعود کیست که به خاطر آن محسن رضایی و صولت مرتضوی کنار گذاشته شدند؟

از ابتدا نیز مهمترین این اختلافات در تیم اقتصادی دولت دیده شد. ابتدا تلاش شد تا خاندوزی از وزارت اقتصاد کنار گذاشته شود، اما ظاهرا دولت قصد ندارد با کنار گذاشتن احسان خاندوزی که از آن با عنوان نیروی قالیباف یاد می‌شود، کلید تقابل با مجلس را فشار دهد. با افزایش فشار‌های اقتصادی، حالا دیگر وزیراقتصاد هم چندان در تیررس رسانه‌ها قرار ندارد. هیچ کس مسئولیت وضعیت اقتصادی را نمی‌پذیرد. نه مخبر (به عنوان معاون اول دولت)، نه احسان خاندوزی (وزیر اقتصاد)، نه فاطمی امین (وزیر صمت)، نه حتی محسن رضایی (معاون اقتصادی رئیس جمهور) که سال‌ها بود مدعی حل معضلات اقتصادی کشور بود، اما در مقام عمل هیچ چیز از او دیده نشد.

محسن رضایی همان کسی بود که سه بار فرصت یافت در انتخابات کاندیدای ریاست جمهوری شود. در انتخابات‌های ۸۸، ۹۲ و ۱۴۰۰ مدعی بود که تنها کسی که توانایی حل مشکلات اقتصادی کشور را دارد هم اوست. رئیسی هم در اولین فرصت بعد از پیروزی او را به عنوان معاون اقتصادی خود انتخاب کرد. او آبان ماه مدعی شد که از ابتدای آذر ۱۴۰۰ مردم با خبرخوشی روبه رو خواهند شد. اما ۵ ماه بعد از این ادعا تصاویر او در حالی که روی تخت بیمارستان خوابیده بود، منتشر شد. چند روز بعد نیز او و صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت کنار گذاشته شدند.

در واکنش به این خبر بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی این مساله را عادی دانسته و بدون اشاره به بیماری محسن رضایی این تغییر را با خواست خود او مرتبط دانست و نوشت: «تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی بنا به درخواست خود این اعضا و به دلیل اشتغالات متعدد و عدم امکان حضور ایشان در جلسات کمیسیون در جلسه دولت مصوب شد تا حد نصاب قانونی تشکیل جلسات کمیسیون رعایت گردد. چنین تغییراتی عادی بوده و قبلا نیز سابقه داشته است.».

اما بشنوید از طرف دیگر ماجرا که مرتبط با اصولگرایان است. آن‌ها از «آقا مسعود» به عنوان کسی یاد می‌کنند که این افراد را از تیم اقتصادی دولت خارج کرده است. اما نمی‌گویند این «مسعود» کیست.
 
صفحه «نواصولگرایان در اینستاگرام با نشان دادن توئییت سخنگوی دولت زیر آن نوشت: «حذف محسن رضایی و صولت مرتضوی به دلیل اشتغالات متعدد یا به دلیل فشار‌های آقا مسعود. بود؟ بحث قوم گرایی را هم نادیده میگیریم.»
این صفحه منتسب به اصولگرایان که مشخصا از نام «نواصولگرایی» استفاده می‌کند که نشان می‌دهد به تیم اصولگرایان نزدیک به قالیباف نزدیکتر است در این استوری نوشت: ما که از اختلافات دوران انتخابات و حذف صولت مرتضوی از ستاد دکتر رئیسی به درخواست آقا مسعود و تلاش نیکزاد و دستور رئیسی برای بازگشت مرتضوی خبر داریم. در مورد حذف مرتضوی قطعا این یک تسویه حساب بود.»

«آقامسعود» کیست؟ آیا در دولت رئیسی بحث قوم گرایی مطرح شده است؟ مخالفت آن‌ها با بختیاری هاست یا ترک ها؟ چه کسی به این قوم گرایی در درون دولت دامن می‌زند که صدای آن از میان اصولگرایان برخواسته است؟
تا اینجا شاید تنها «آقامسعود»، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه باشد. اما ممکن است منظور آن‌ها از «آقا مسعود» فردی بزرگتر و مهمتر از مسعود میرکاظمی باشد که اینگونه نام خانوادگی او را حذف کردند و با پیشوند «آقا» او را خطاب می‌کنند.

اما هر چه هست، آقا مسعود ظاهرا نقش ویژه‌ای در چینش ترکیب اقتصادی دولت دارد و چه بهتر که اصولگرایان فاش کنند این آقا مسعود کیست که «آقا محسن» را به راحتی کنار می‌گذارد؟ با این همه به نظر میرسد محسن رضایی به پایان خط رسیده و قصد ندارند با دولت رئیسی کار را ادامه دهد. با خروج او از دولت رئیسی می‌توان او را ناکام همیشگی سیاست و اقتصاد ایران نام برد که اعتبار نظامی خود را نیز در این سال‌ها حراج کرد.
تعداد بازدید : 1
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی امتداد
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین