پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
در نوعی برداشت کلی از فقه اسلامی، امور در دو دسته معاملات (عقود) و عبادات تقسیم می‌شوند. در عبادات قصد قربت (نزدیکی) لازم است و در معاملات خیر. همچنین در امور جاری و عادی نیز، قصد قربت نیازی نیست. اموری که در آن قصد قربت نیاز نباشد، می‌توان بشکلی فراگیر توسط هر فردی، در هر شرایطی و با هر دینی انجام شود. آیت الله جوادی عاملی، اسرائیل زدایی را از این جنس می‌داند. حرکتی فراگیر برای نابودی کثافت‌ها که می‌تواند توسط هر فردی در هر کجای دنیا، دنباله گیری شود.
شعار سال: دوازده سال قبل و در آذر ماه سال ۱۳۸۹، حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع کاروان همبستگی آسیایی آزادی غزه سخنان تکان دهنده‌ای را عنوان داشتند. زدودن اسرائیل، مثل زدودن کثافت از دست است؛ قصد قربت لازم نیست. اما اصل ماجرا.

یکی از اعضای کاروان همبستگی آسیایی آزادی غزه بعد از ظهر یکشنبه پس از اتمام سخنرانی آیت الله عبداله جوادی آملی در جمع اعضای این کاروان در مورد دیدار روز گذشته این کاروان (روز شنبه) با استاندار اصفهان اظهار نقل قولی نموده و بیان داشت که استاندار اصفهان در آن دیدار گفته بود که گروه‌هایی مثل کمونیست و جریاناتی غیر از اسلام اگر بخواهند در مورد آزادی غزه فعالیت کنند به نتیجه نخواهد رسید و فقط اسلام است که به نتیجه می‌رسد! عضو مورد نظر از آیت الله جوادی املی پرسید، با اینکه در بین اعضای این کاروان جریانات چپ که البته به شدت مخالف صهیونیزم و امپریالیسم آمریکا هستند، وجود دارند نظر جنابعالی در مورد اقدام این کاروان چیست؟

آیت الله جوادی آملی در پاسخ به این شخص گفت آنچه که به ثمر می‌رسد کار خود است که از او به حسن فعل یاد می‌شود اگر این فعل خوب از فعال موحد و معتقد بود، هم نتیجه دنیا دارد و هم نتیجه آخرت. اگر آن صاحب کار به قیامت و خدا معتقد نبود هر چند بهره معنوی و اخروی ندارد، ولی اثر دنیایی او ثابت است. در جمع شما اگر غیر مسلمان حضور دارند در صورتی که کارشان برای خودبینی و ریا نباشد سهم تعیین کننده‌ای در آزادی مردم فلسطین و غزه دارد، زیرا رعایت مظلوم از احکام قطعی اسلام و جزو امور توسلی است نه تعبدی.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد، امور توسلی آن است که قصد قربت لازم نیست مثلا اگر دست کسی کثیف بود باید با آب شست. چه فرد قصد قربت بکند چه نکند دستش پاک می‌شود. ولی اگر خواست وضو بگیرد و عبادت کند حتما باید قصد قربت کند. اسرائیل زدودن مثل کثافت زدودن دست است و برای این کار قصد قربت لازم نیست و اگر این کار از غیر مسلمان هم صادر شود اسرائیل غارتگر را سر جای خود می‌نشاند و خدایی که ارحم و الراحمین است قلب این غیر مسلمان را نورانی می‌کند.
تعداد بازدید : 12

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین