پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم مسئله کار و کارگری در متن اصلی دولت قرار دارد و در سفر‌های استانی نیز جلسات و بازدید‌هایی از کارگران صورت می‎‌گیرد و دولت سعی در حل مشکلات کارگران دارد
شعار سال: برنامه روز جهانی کارگر به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با حضور نمایندگان کارگری، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با محوریت پیوند قشر دانشجو و کارگر گرامی داشته شد.

در ابتدای این برنامه تعدادی از نمایندگان کارگری که در سال‌های اخیر درگیر مسائل مختلف کارگران بودند در تریبونی مقابل مسئولین به ایراد سخنرانی پرداختند:

حبیبی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به قانون اساسی نسبت به اهمیت کرامت کارگر گفت: اگر می‌خواهیم به اهمیت کارگران از نگاه انقلاب اسلامی پی ببریم باید از قانون اساسی شروع کنیم؛ آنچه در بند ۶ اصل دوم قانون اساسی به آن اشاره شده «کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسوولیت او دربرابر خدا» است که از راه «نفی هرگونه ستمگری و ستمکشی» به دست می‌آید این اصل نشان می‌دهد که ارزش انسان و کار انسان در جامعه توحیدی ما چه جایگاهی دارد و چگونه باید به آن نگاه شود.

آنچه در برنامه روز کارگر دانشگاه تهران گذشت

وی افزود: اصل سوم قانون اساسی نیز به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه مردم در زمینه‌های مادی و معنوی اشاره دارد و اصول دیگر قانون اساسی نیز به برابری حقوق و کرامت انسانی اشاره دارد، اما امروزه می‌بینیم که اهمیت این اصول قانون اساسی از دید مسئولین کمرنگ شده و قشر کارگر از اصولی که در قانون اساسی برایش بیان شده محروم مانده و ما امیدواریم در دولت جدید به این مهم دست بیابیم.

حبیبی درباره بحث حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱، تصریح کرد:در ارتباط با بحث مزد ۱۴۰۱ باید بگویم که این مزد حق جامعه کارگری ایران است و بیشتر از این هم باید پرداخت شود چرا که فاصله فاحشی بین قدرت خرید و درآمد ایشان وجود دارد. کارفرمایان و اتاق بازرگانی تلاش زیادی می‌کنند تا موضوع افزایش دستمزد را خدشه‌دار کنند، اما از وزیر کار می‌خواهیم در این موضوع محکم ایستادگی کنند و مطمئن باشید اگر جامعه کارگری ایران کوچک‌ترین شکی نسبت به این موضوع بکند که مجلس و دولت در این موضوع با کارفرمایان معامله کنند، ما به شدت ایستادگی خواهیم کرد و تجمعات را راه خواهیم انداخت.

داریوش حیدری، عضو اخراجی شورای اسلامی کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه درباره مسائل و مشکلات کارگری این بنگاه اقتصادی پس از خصوصی سازی گفت: متاسفانه پس از واگذاری فروشگاه رفاه مشکلات عدیده‌ای در آن به وجود آمد و با توجه به اینکه قانون کار یک قانون حمایتی است پناه به آن بردیم و با مراجعات مکرر به ادارات کار با عدم حمایت از کارگران مواجه شدیم و در عوض از کارفرمایان حمایت کردند که در مسائل کارگری به مقاصد خودشان برسند. بنده یکسال است که از فروشگاه اخراج شدم و به بقیه اعضای شورای اسلامی نیز اجازه کار داده نشده است.

آنچه در برنامه روز کارگر دانشگاه تهران گذشت

میر ناصری، نماینده کارگران هپکو درباره مسائل چند سال اخیر کارگری و حمایت دانشجویان از این قشر گفت: جا دارد در روز کارگر از دانشجویان انقلابی تشکر کنم که در سخت‌ترین شرایط کارگری صدای این قشر مظلوم را رساندند و دانشجویان امروز نیز به ما لطف داشتند و این مراسم در دانشگاه تهران برگزار می‌شود؛ به دلیل اهمیت روز کارگر و جمعیت زیاد این قشر توقع داشتیم که نه تنها وزارت کار بلکه تمام دولت و مجلس مانند وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، گمرکات و... نیز در این مراسم شرکت می‌کردند و پای حرف کارگران می‌نشستند.

آنچه در برنامه روز کارگر دانشگاه تهران گذشت
 
منیژه نوروز، نماینده کارگران پالایشگاه کرمانشاه با اشاره به مشکلات کارگری این پالایشگاه بیان داشت: همه بنگاه‌های اقتصادی خصوصی سازی شده تقریبا به یک مرحله‌ای رسیدند، اما هنوز در پالایشگاه کرمانشاه مشکلات بسیاری وجود دارد و اتفاقی در جهت بازپس‌گیری نیفتاده‌است؛ متاسفانه دیدگاه ارباب رعیتی همچنان در جامعه کارگری وجود دارد و ما در جامعه کارگری برده‌داری نوین داریم.

آنچه در برنامه روز کارگر دانشگاه تهران گذشت

وی افزود: در حوزه نفت به دلیل عدم شایسته سالاری فارغ الحصیلان دانشگاه رازی کرمانشاه افسردگی گرفتند و خیلی از نخبگان رشته نفت از ایران به کشور‌های حوزه خلیج فارس رفتند، چون که آن‌جا حقوق به دلار می‌گیرند، ولی در اینجا هم حقوق کم است و هم افرادی که مسئولیت در پالایشگاه دارند سواد اداره یک بنگاه اقتصادی را ندارند.

محمد خنیفر، نماینده کارگران هفت تپه با اشاره به حل مشکلات کارگری و واگذاری در هفت تپه گفت: هفت تپه اکنون با یک اقدامی ملی به ثبات و آرامش رسیده است و خیلی از کارگران اخراجی به کار برگرشته‌اند، اما الان خواسته ما این است که اسماعیل بخشی اگر مجرم نیست به کار در هفت تپه بازگردند.

آنچه در برنامه روز کارگر دانشگاه تهران گذشت

پس از صحبت‌های نمایندگان کارگران حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به مسائل مطرح شده و اهداف وزارت کار در دولت سیزدهم گفت: در نگاه اسلامی عامل اصلی تولید، نیروی کار است و علامه سید محمد باقر صدر در کتاب اقتصادنا اشاره می‌کنند که اصل تولید کار است و سرمایه چیزی جز کار متراکم نیست؛ در اسلام و متون اسلامی و سنت پیامبر نیز به بحث کار و ارزش کارگر اشاره شده است و کارگر از نگاه اسلام مانند مجاهدی در راه خداست.

آنچه در برنامه روز کارگر دانشگاه تهران گذشت

وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی نیز یک پای ثابت انقلاب کارگران بودند و در دوران دفاع مقدس نیز جامعه کارگری ۱۴۰۰۰ شهید تقدیم انقلاب و مردم کرد و بعد از آن در دوران سازندگی و اخیرا در دوران جنگ اقتصادی کارگران در خط مقدم اقتصادی آن شکست را به آمریکا تحمیل کردند؛ امامین انقلاب نیز تاکید مهمی درباره بحث کار و کارگری دارند.

عبدالملکی درباره اهمیت کار و کارگردر دولت سیزدهم تصریح کرد: در دولت سیزدهم مسئله کار و کارگری در متن اصلی دولت قرار دارد و در سفر‌های استانی نیز جلسات و بازدید‌هایی از کارگران صورت می‎‌گیرد و دولت سعی در حل مشکلات کارگران را دارد و مسائل کارگران را مسئله ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم می‌دانیم، اصل اساسی که در حوزه کارگری در دولت به آن توجه داریم اصل سه جانبه‌گرایی است که هم حکم شرع است و هم در قوانین ما وجود دارد، سه جانبه‌گرایی یعنی اینکه امورات کارگری را کارگران، کارفرمایان انجام می‌دهند و دولت نیز ناظر و پشتیبان جریان کار و تولید است.

در ادامه این نشست روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران درباره مسیر طی شده جریان کار و کارگری در کشور گفت: مسیر مردم سالاری در این سال‌های اخیر به شدت به انحراف رفته است، چون جریانی حاکم بود که نه اعتقاد عملی به قانون اساسی داشته و تجربه‌های انقلاب اسلامی را نیز قبول ندارد و بسیاری از اصول قانون اساسی به همین دلیل راکد مانده و اجرا نشده؛ البته با قاطعیت نمی‌توانیم بگوییم که دولت سیزدهم می‌تواند همه چیز را تغییر دهد چرا که این جریان خودش را بازتولید می‌کند.

آنچه در برنامه روز کارگر دانشگاه تهران گذشت

ایردخواه به مشکلاتی که بانک‌ها برای تولید به وجود آورده اند اشاره کرد و گفت: ما در فضای حاکم نمی‌توانیم از قانونی دفاع کنیم که بانک‌ها را مهار کند؛ چطور به بانک اجازه می‌دهید به صرف اینکه طلبکار است یک کارخانه‌ای را با ۵۰۰ کارگر تعطیل کند؟ این نکته را باید توجه داشت تا زمانی که تولید حاشیه نشین باشد، کارگر مزدور هست. این تولید است که نظام فراگیر اشتغال کامل را اجرا می‌کند و تجارت به معنای حرفه‌ای بخشی از تولید است، اما دلالی و سوداگری و همه این‌ها، ضد تولید است و این ساختار‌های ضد تولید نتیجتا ضد کارگر می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به خصوصی سازی و مسائل پیرو آن گفت: ما با اصل اینکه کار دست مردم باشد نه تنها موافقیم بلکه به دنبال آن هستیم و تنها مردمی سازی است که می‌تواند عدالت را حاکم کند و کار را دست نخبگان می‌دهد، اما خصوصی سازی چه کرد؟ آمد یک طبقه جدید ساخت که به ناف دولت وصل است و باید از طریق دولت تامین شود.

ایزدخواه درباره راه حل مسائل امروز کارگری و اقتصادی ایران تصریح کرد: ما امروز نیاز به یک الگو و مدل عدالت ساختاری داریم که از اساس نظام‌ها و ساختار‌ها را باز تعریف کند. در کلان یک جنبش مردمی سازی اقتصادی و در حوزه مخصوص کار یک جنبش مردمی کار را راه بیاندازیم و شرکت‌های کارگر-مالکیتی را ایجاد کنیم. در یک کلام الگوی ما مردمی شدن اقتصاد است. امام (ره) فرمودند: کار را بدهید دست مردم نه اینکه راهپیمایی کنند بلکه اقتصاد و تجارت را به مردم بدهید.

در پایان این برنامه نیز مناظره دانشجویی با موضوع بررسی دیدگاه‌های اقتصادی مختلف پیرامون مسائل کارگری با حضور نمایندگان مکاتب مارکسیسم، لیبرالیسم و اسلام برگزار شد.
 
آنچه در برنامه روز کارگر دانشگاه تهران گذشت
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۰۰۸۴۸۹، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین