پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۷۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان مریوان از تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی برای ۱۶ استان مرزی کشور خبر داد.
شعار سال: یوسف نوری در نشستی که با فرهنگیان شهرستان مریوان برگزار شد، با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و گرامیداشت یاد و خاطره معلم شهید مرتضی مطهری، به اهمیت و جایگاه مقام معلم از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: در اولین آیات نازل شده بر وجود مقدس پیامبر اسلام، خداوند اولین معلم است و تمام اسماء را به آدم یاد داد.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) نیز خود را به عنوان معلم معرفی کرده است؛ گفت: انسان‌ها یا معلم اند یا متعلم و از این دو حالت خارج نیست.

نوری هم چنین به اهمیت کار معلم در جامعه و نرخ ارزش افزوده در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره ابتدایی بالاترین ارزش افزوده را داریم و تنها معلم است که نقش آموزش و پرورش را اجرایی می‌کند و باعث بالا رفتن نرخ ارزش افزوده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش نرخ بازگشت سرمایه آموزش و پرورش را یکی دیگر از شاخص‌های اقتصادی معرفی کرد و گفت: این نرخ بازگشت با سایر بخش‌ها در آموزش و پرورش برابری می‌کند.

نوری اشتغال را یکی دیگر از شاخص‌های اقتصادی در آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: هنرستان‌های ما با هدف گذاری خوب ۸۰ درصد اشتغال دارند.

وی ایجاد سرمایه اجتماعی، فرهنگی، ایجاد سواد‌های مختلف در دانش آموزان و... را از دیگر نقش‌های مهم آموزش و پرورش در جامعه عنوان کرد و بر تشریح و تبیین این کارکرد‌ها تاکید نمود.

نوری در ادامه به لایحه رتبه بندی معلمان پرداخت و با اشاره به اینکه از اواخر دولت قبل موضوع رتبه بندی مطرح شد؛ گفت: متاسفانه این موضوع بدون هیچ گونه کار کارشناسی شده با مشکلات زیادی مواجه بود و با وجود اینکه دولت قبل ۸ سال فرصت داشت این موضوع را نهایی و اجرایی کند، اما متاسفانه آن را به دولت بعدی موکول کرد.

وی ادامه داد: اعتبار رتبه بندی از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال به ۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که ۳۸ هزار میلیارد تومان امسال اضافه شده است و اعتبار رتبه بندی با همکاری دولت محترم، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اکنون سه و نیم برابر شده و به تصویب رسید.

نوری با بیان اینکه کار رتبه بندی معلمان در حال انجام است؛ خاطرنشان کرد: معلمان شاغل در ادارات و معلمان استثنایی شامل این طرح نمی‌شدند که خوشبختانه در آئین نامه جدید این موارد اصلاح شده و برای معلمین ابتدایی مرزی و مناطق محروم هر سال، سه ماه ارفاق در نظر گرفته شده و هر چهار سال یک رتبه دریافت خواهند کرد و همچنین نخبگان هم برای بار اول سه سال یک رتبه در نظر گرفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش از تدوین آئین نامه رتبه بندی معلمان در مهلت مقرر توسط مسئولین آموزش و پرورش خبر داد و گفت: از روز دوشنبه هفته آینده طی جلسات متعدد در دولت و با تاکید رئیس جمهور محترم در کمسیون دولت مطرح خواهد شد و ان شاء الله زودتر از موعد مقرر تحویل داده خواهد شد.

وی ماده یک رتبه بندی، یعنی بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش را مهم‌ترین ماده دانست و گفت: باید کاری کرد که کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء داد و مطمئنا با این کار تمام مشکلات در نظام تعلیم و تربیت مرتفع خواهدشد.

وی از اختصاص ۳۸ هزار میلیارد تومان بین ۸۵۰ هزار فرهنگی در ۱۸ ماه گذشته برای اجرای قانون رتبه بندی خبر داد و گفت: این مقدار مشخص است و نمی‌توان چیزی به آن افزود یا از آن کاست و انتظار داریم معلمان عزیز با علم به موضوع بنگرند.

نوری یکی دیگر از اقدامات شاخص در آموزش و پرورش را رسیدگی به مناطق مرزی عنوان کرد و اظهارداشت: جامعه معلمین ما سالم ترین، بهترین و عزیزترین اقشار جامعه هستند و ما دست تک تک فرهنگیان را می‌بوسیم.

وی با اشاره به بند ۲۳ هیأت تخلفات که تجمعات غیر قانونی می‌تواند همکار فرهنگی را اخراج کند؛ تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات برحق معلمان را حق معلمان دانست و گفت: باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود. وی با بیان اینکه معلمین ما انسان‌های شریف در جامعه هستند؛ خاطرنشان کرد: این قشر زحمت کش خواسته‌هایی نیز دارند که باید بیان شود و باید به درخواست‌های آنان رسیدگی شود.

نوری با اشاره به فعالیت نیرو‌های تحت عنوان مهر آفرین در آموزش و پرورش، گفت: این طرح در سال ۸۶ مطرح شد و این نیرو‌ها که حدود ۶۰ هزار نفر هستند کد کارمندی ندارند و نیرو‌های قراردادی تبدیل وضعیت نشدند و ما با سازمان امور استخدامی رایزنی کردیم و این نیرو‌های در کنار تعیین تکلیفی‌هایی که مجلس تصویب کرده بود و ما احکام حدود ۲۰ هزار نفر از نیرو‌های تعیین تکلیف اعم از حق التدریس، خرید خدمات، نهضتی که سر کلاس بودند قبل از عید صادر کردیم و حدود ۱۲ هزار نفر نیز از اول مهر ماه امسال صادر خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: افرادی که تعیین تکلیف نشدند و کد کارمندی ندارد قرار است که از آن‌ها آزمون داخلی برگزار شود و ان شاء الله بعد از آزمون این نیرو‌ها تبدیل وضعیت داده خواهند شد و حقوق کارمندی را خواهند گرفت.

وی همچنین از همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه خبر داد و گفت: متاسفانه در دولت قبلی این اقدامات را می‌توانستند انجام بدهند، ولی متاسفانه انجام نشد.

وی خود را مدعی العموم تمام فرهنگیان کشور دانست و گفت: همه مسائل آموزش و پرورش باید در داخل خود نظام تعلیم و تربیت حل شود.

نوری در بخش پایانی سخنان خود از همراهی و همکاری مجمع خیرین مدرسه ساز با آموزش و پرورش تقدیر و تشکر کرد و گفت: سال گذشته خیرین نیک اندیش سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک کردند و برای دانش آموزان مدرسه ساختند و هفته گذشته تعهد کردند که این میزان دو برابر خواهد شد.

این مقام مسئول بر همگرایی در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: در آموزش و پرورش هیچ عنصری به اندازه معلم مهم نیست.

وی با اشاره به نقش بی بدیل معلمان در دوران دفاع مقدس، گفت: بالاترین قشری که در جنگ بودند بسیج دانش آموزی و معلمان بودند.

نوری افزود: معلمان در دوران کرونا با شعار هر خانه یک مدرسه کار جهادی خود را ادامه دادند و این ایثار معلمان را می‌رساند و با بازگشایی مدارس و دوری دوساله دانش آموزان از کلاس و مدرسه، تلاش و اهتمام این عزیزان قابل تقدیر است.

وی بار دیگر تلاش و زحمات معلمان دلسوز در ایام کرونا را قابل تقدیر دانست و اظهارداشت: خوشبختانه امروز از ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز و و ۷ میلیون نوآموز پیش دبستان فقط ۷ نفر مبتلا به کرونا در کشور داریم.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به معلمان مریوانی گفت: زمانی شما میزبان رزمندگان کشور در عملیات‌های مهمی در دوران دفاع مقدس بودید و همه شما عزیزان را می‌شناسند و تلاش و زحمات شما عزیزان قابل تقدیر است.

وی در پایان از تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی برای ۱۶ استان مرزی کشور خبر داد و گفت: در این طرح یک معلم ثابت در اختیار قرار می‌گیرد.

نوری از برگزاری آزمون استخدام معلمان با شرکت ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر طی امروز و فردا خبر داد و گفت: بخشی از این نیرو‌ها به نیروی ثابت مناطق مرزی و عشایری تبدیل خواهند شد.

وی تاکید کرد که تمام کلاس کانکسی و سنگی باید برچیده شود و مدرسه‌ای بدون چشمه آب بهداشتی نباید داشته باشیم و با کمک خیرین این کار را انجام خواهیم داد و با کمک خیرین ۸ هزار مدرسه کانکسی و سنگی در طی سه سال با راهبرد مجمع خیرین انجام خواهیم داد.

وی از اختصاص اعتبار بی سابقه برای زمین چمن مصنوعی در مدارس خبر داد و گفت: هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مخصوصا برای دانش آموزان دوره اول ابتدایی برای جبران عقب ماندگی پایگاه تابستانی در نظر گرفته شده است و با این اقدامات بخشی از عقب ماندگی جبران خواهد شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۲۵۸۴۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین