پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۷۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
کوپن گرایی علل ایجاد زیادی می‌توان داشته باشد. اما در اکثر مواقع، ساده‌ترین راهکار پاسخگویی به نیاز‌های شهروندان در شرایط عدم تعادل عرضه - تقاضا است. می‌توان با استفاده از روش‌هایی چند اقدام به کاهش نیاز به اجرای کوپن گرایی نمود. برخی از مهمترین این راهکار‌ها عبارتند از: اصلاح چرخه‌های تولید- توزیع، تاکید حداکثری بر افزایش بهره وری، تعزیرات گرایی حداکثری قانون‌مند برای مدتی معین، باز کردن گره بازار‌ها از یک بازار یا پدیده خاص، معرفی کالا‌های جانشین و جایگزین، تاکید بر توزیع حمایتی، امدادی، موقعیتی و ...، رفع موانع و گلوگاه‌های تولید در میان مدت.
شعار سال: گرایش به کوپن و تخصیص سرانه به شهروندان در شرایط غیر اضطراری (نظیر جنگ، رویداد‌های غیر مترقبه و ...) را شاید بتوان ساده‌ترین راهکار برای مدیریت اقتصادی و تامین عدالت ظاهری قلمداد کرد.
کوپن گرایی زمانی تجلی می‌کند که دولت و حتی بازار قادر به برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای کالا‌ها نبوده، یا هزینه دسترسی به کالا و خدمات خاص بشدت زیاد بوده و نیازمندی به ارایه یارانه‌های دولتی وجود دارد، یا اضطرار‌های جنگی و حوادث غیر مترقبه فرصت برای ایجاد و احیا نظم را از مدیران سلب کرده است، یا دولت منابع مالی لازم برای تامین و ایفای مسئولیت خود را نداشته و ضروری است که با کاهش مصرف یا بهینه گرایی آن اقدام به سبک سازی بار دولت شود و..

سوال اینجاست که آیا بغیر از کوپن گرایی، راهکاری برای ساماندهی بازار، ناترازی عرضه- تقاضا و افزایش سرانه‌ها و اجرای عدالت وجود ندارد؟ در پاسخ شاید برای شرایط خاص، نظیر شرایط جنگی، حوادث غیر مترقبه، ورشکستگی دولت‌ها، شوکت‌های تورمی افسار گسیخته و مصادیقی همانند، راهکاری وجود نداشته باد. اما برای سایر موارد می‌توان با چند راهکار ساده، گرایش به کوپن گرایی را کاهش داد.
کوپن گرایی، راهکار ساده بر ناتوانی مدیریتی
*** اصلاح چرخه‌های تولید- توزیع با چند رویکرد حذف واسطه‌ها، کاهش قیمت تمام شده و نظارت بر دسترسی عادلانه شهروندان به کالا و خدمات.

*** تاکید حداکثری بر افزایش بهره وری (تا ۳۰ درصد کل ظرفیت تولید و میزان مصرف را می‌توان با ارتقا بهره وری احیا نمود).

*** تعزیرات گرایی حداکثری قانون‌مند برای مدتی معین برای جلوگیری از دومینوی افزایش قیمت (کالا‌های متمم و جانشین، کالا‌های دارای مصرف اساسی، کالا‌های استراتژیک، کالا‌های سرمایه‌ای و ...) با تاکید بر نظارت مستمر و پاسخگویی موثر به شکایات.

*** باز کردن گره بازار‌ها از یک بازار یا پدیده خاص (مثلا دلار) و تاکید بر خودکفایی واقع گرایانه داخلی غیر مشروط، همچنین حرکت موازی و هم عرض بازار‌ها با یکدیگر.

*** معرفی کالا‌های جانشین و جایگزین (دارای اثرات واقعی نه شعارگونه).

*** تاکید بر توزیع حمایتی، امدادی، موقعیتی و غیره، برای شکستن روند‌ها و ساختار‌های انحصاری توزیع و افزایش احتمال رقابت.

*** رفع موانع و گلوگاه‌های تولید در میان مدت.

*** ..

با در پیش گیری چند عدد از راهکار‌ها یا اجرای تلفیقی آن، می‌توان تا حد زیادی، گرایش به کوپن گرایی را کاهش داد.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین