پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
چهره سیاسی اصولگرا گفت: شاید دولت سیزدهم تا امروز تنها ده تا بیست درصد مقصر باشد که آن هم بیشتر به حرف‌های وزرای اقتصادی و تیم اقتصادی آقای ریسی بر می‌گردد که نشان داد آن‌ها اصلا متوجه مسائل نیستند و نمی‌فهمند چه می‌گویند. مثل وعده‌های وزیر صمت در مورد خودرو که نشان می‌داد ایشان ظاهرا تا امروز در فضا زندگی می‌کرده و هیچ آشنایی با وضعیت صنعت و معدن و تجارت در ایران ندارد. من مطمئن هستم اگر امروز از وظایف ایشان به عنوان وزیر بپرسیم شاید حتی وظایف خود را به عنوان یک وزیر به درستی نداند.
شعار سال: جنجال #سیسمونی_گیت در حالی با بیشترین میزان حواشی ادامه دارد که رئیس مجلس به عنوان موضوع و محور اصلی این اتفاق تاکنون هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده است، با این حال هر دم از این باغ بری می‌رسد و تقریبا هرروز ابعاد جدیدی از سفر لاکچری خانواده آقای رئیس مجلس حاشیه ساز می‌شود. از پخش فایل صوتی گرفته تا اظهارات پسر قالیباف و دلایلی که مشاوران رئیس مجلس به زبان می‌آورند. اما این جنجال رسانه‌ای نهایتا منجر به تصمیم سازی جدیدی برای سفر‌های لاکچری مسئولین یا خانواده آن‌ها می‌شود؟ یا مثل هزاران موضوع دیگر تاریخ انقضای آن سر می‌رسد؟ برای بررسی ابعاد بیشتری از این موضوع با محمدجواد کوشکی فعال سیاسی اصولگرا گفتگو شده است.
 
مردم از قالیباف توقع دارند، چون او رزمنده است

کوشکی در مورد میزان اهمیت موضوع سفر دختر رئیس مجلس برای خرید سیسمونی و ایجاد حساسیت در مردم گفت: گاهی اهمیت هر حادثه‌ای بسته به واکنش‌هایی که نسبت به آن حادثه ارائه می‌شود مهم است. ما سالانه با کمال تاسف تا بیش از یک میلیون ایرانی داریم که به ترکیه سفر می‌کنند و یا به عنوان شهروند به ترکیه می‌روند. ما برخی سال‌ها در حدود یک میلیون و و ششصد هزار ایرانی داریم که از ایران به ترکیه می‌روند و اگر هر کدام تنها ۱۰۰۰ دلار هزینه کرده باشند رقمی که از کشور خارج شده بسیار سنگین خواهد بود. این مسئله برای اقتصاد کشوری مثل ما بسیار مهم است که ما نفت بفروشیم و بخشی از مردم ما پول نفت را ببرند و در ترکیه خرج کنند. گاهی موضوعی که در ظاهر شخصی به نظر می‌رسد مثل سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه در بین مردم بازتاب پیدا می‌کند.

وی افزود: سفر این خانواده ذاتا چیز مهمی نیست، ولی اهمیت این مسئله در اهمیتی است که مردم به این سفر می‌دهند. این سفر مهم است، چون مردم ناراحت شده‌اند. چون این اعضای خانواده یک مسئول و یک سیاستمدار هستند باز اهمیت سفر بیشتر می‌شود. چون خانواده مسئولی هستند که سابقه رزمندگی و سابقه جهادی دارد باز اهمیت موضوع بیشتر می‌شود. مردم از چنین کسی توقع دارند که بیش از همه ضوابط را رعایت کند و سطح زندگی او مثل مردم باشد. مثلا اگر خانواده اسحاق جهانگیری به اروپا می‌رفتند شاید مردم این همه واکنش نشان نمی‌دادند. شاید مردم به چنین سفری در مورد مسئولان و وزرای کابینه روحانی واکنشی نشان ندهند، چون می‌گویند آن افراد ادعایی نداشتند و سابقه‌ای نداشتند، اما توقع مردم این نبود که خانواده قالیباف حرکتی را انجام بدهند که به نوعی بی‌اعتنایی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم قلمداد شود.

مشکلات اقتصادی ما میراث گذشته است

این چهره سیاسی اصولگرا تاکید کرد: بخش بزرگی از معضلات اقتصادی ما میراث گذشته است و تنها میراث حسن روحانی نیست میراث دولت‌های قبل است از این رو کسانی که این وضعیت را می‌فهمند اگر مسئول یا مقصر تعیین کنند شاید تنها ده تا بیست درصد دولت ابراهیم رئیسی را مقصر بدانند و ۸۰ تا ۹۰ درصد وضعیت فعلی ناشی از عملکرد دولت‌های روحانی و احمدی نژاد و خاتمی و رفسنجانی و... است. اما این توقع که مشکلات دو سه ساله حل شود توقعی غلط است. صنعت خودروسازی ما از سال ۱۳۴۵ یا ۱۳۴۶ راه افتاده و از ابتدای تاسیس تا امروز بیمار بود اینکه کسی بگوید من یک ساله این بیماری را برطرف می‌کنم حرفی بی‌جا است و درست نیست. بحث وابستگی ما به اقتصاد نفتی و بحث یارانه‌های پنهان و پیدا از پول نفت یک بیماری طولانی است.

وی ادامه داد: شاید دولت سیزدهم تا امروز تنها ده تا بیست درصد مقصر باشد که آن هم بیشتر به حرف‌های وزرای اقتصادی و تیم اقتصادی آقای ریسی بر می‌گردد که نشان داد آن‌ها اصلا متوجه مسائل نیستند و نمی‌فهمند چه می‌گویند. مثل وعده‌های وزیر صمت در مورد خودرو که نشان می‌داد ایشان ظاهرا تا امروز در فضا زندگی می‌کرده و هیچ آشنایی با وضعیت صنعت و معدن و تجارت در ایران ندارد. من مطمئن هستم اگر امروز از وظایف ایشان به عنوان وزیر بپرسیم شاید حتی وظایف خود را به عنوان یک وزیر به درستی نداند.

فاطمی امین به مشکلات اقتصادی فانتزی نگاه می‌کند

کوشکی در پایان گفت: شاید فاطمی امین در حوزه تجارت و اصناف و در مورد قواعد و قوانینی که در وزارت بازرگانی سابق و وزارت صمت فعلی وجود دارد هیچ چیزی نداند و از وزارت صنعت و معدن و تجارت تنها ایران خودرو و سایپا را می‌شناسد. ایشان متوجه نبود که از فولاد گرفته تا خرده فروشی را مورد نظارت و مدیریت خود قرار بدهد. ۱۰ تا ۲۰ درصد تقصیر اینجا است و اگر ادامه پیدا کند شاید چهار سال دیگر بگوییم آقای فاطمی مقصر ۶۰% از مشکلات اقتصادی صنعت و معدن و تجارت است، دلیل این است که ایشان پستی را قبول کرده که نسبت به آن توجیه نبوده است. شاید ایشان به مرور تجربه کند و یاد بگیرد، ولی این خیلی غلط است که یک وزیر در داخل وزارت خانه و در پست وزارت یاد بگیرد که چه باید بکند. این مسئله در مورد بقیه مدیران و مسئولان دولت ایشان دیده می‌شود که عموما فاقد تجربه لازم در این زمینه هستند و نگاه آن‌ها به اقتصاد یا نظری بود یا بسیار فانتزی. این ۱۰ تا ۲۰ درصد سهم دولت سیزدهم در مشکلات فعلی است وگرنه مشکلت اقتصادی امروز کشور را آقای رئیسی به وجود نیاورده است این‌ها بیماری‌های طولانی مدتی است و اقتصاد ما چندین دهه است که به این امراض مبتلا است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار:۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۵۹۱۳۸، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین