پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۱۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
متاسفانه شاهد آن هستیم که چند وقتی است که نماز وحدت آفرین عبادی - سیاسی جمعه از کارکرد واقعی خود با توجه به نوع صحبت‌های ائمه محترم، فاصله گرفته و بجای اثرگذاری مثبت روی جامعه، نقش تضعیفی پیدا کرده است. اینکه پشت تریبون فقط صدا بلند کنیم و به این و آن درود و مرگ بفرستیم را هیچ کس بعنوان نقش امام جمعه، نمی‌تواند قبول کند. حجت الاسلام احمد خاتمی، خطیب جمعه محترم تهران در نماز امروز بیان داشته اند که دولت سیزدهم صادقانه به دنبال درمان اقتصاد بیمار کشور است؟ باید از ایشان پرسید که این ادعا را شما بهتر و بیشتر می‌فهمید یا ما اهالی اتاق فکر! تبلیغات و حمایت یک چیز است، امر به معروف و نهی از منکر چیز دیگر. دولت سید ابراهیم عزیزمان دچار ضعف مدیریت و برنامه ریزی شدید است آقای خاتمی، جانبداری نابجای شما هم حمل بر صد‌ها شائبه می‌شود که به هیچ وجه پسندیده نیست. بجای نکوهش عملکرد سه وزیر خاص یعنی ساداتی نژاد، فاطمی امین و عبدالملکی، چه حمایت نابجایی و کلی گویی است که بیان می‌دارید؟ مثلا شما باید الگوی ما باشید.
شعار سال: حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز، ۲۳ اردیبهشت، در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: غیبت حرام است، تهمت حرام است، نسبت دادن کاری به دیگران و این نسبت دادن‌های بی‌حساب بی‌تقوایی است. امام علی (ع) فرمودند: ایمان سه نشانه دارد و یکی از این نشانه‌ها این است وقتی می‌خواهید در رابطه با دیگران سخن بگویید حریم خدا را رعایت کنید.

وی افزود: توجه داشته باشید هرجا حضور دارید خداوند شاهد بر شماست و این معیت فقط مکانی و زمانی نیست و معیت علمی است. همانطورکه شما برای خودتان هیچگاه غایب نیستید، ذات مقدس ربوبی هم اصلاً غایب نیست و او همه جا هست و طاغیان سرکش نمی‌دانند که خداوند آن‌ها را می‌بیند و درواقع عالم محضر خداست.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه خداوند نه‌تن‌ها ظاهر عمل بلکه باطن عمل ما را می‌داند، گفت: خداوند می‌داند که چه در ذهن ماست و چه می‌خواهیم. اوست که حاکمیت زمین را دارد و پنهان و آشکار ما را می‌دارد. خداوند از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است؛ موحد یعنی کسی که به ذات ربوبی و مقدس خداوند ایمان دارد.

خاتمی تأکید کرد: امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه که خطاب به فرزندانشان است، فرموده‌اند حریم برای ذات مقدس ربوبی نگه دارید.

حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران درباره مسائل اقتصاد و گرانی‌ها گفت: گرانی و مسئله اقتصاد، مسئله روز است و اگر خطیب جمعه به این مسائل ورود نکند خطیب جمعه نیست. انصاف در هر عرصه‌ای فضیلت است و انصاف یعنی قضاوت واقع‌بینانه و به دور از قضاوت جناحی، باندی، کینه‌توزانه و متملقانه و لذا باید در قضاوت‌ها انصاف را رعایت کرد. مردم صاحب حکومت هستند و مردم مخدوم و مسئولان خادم و نوکر مردم تلقی می‌شوند و درد و رنج مردم، درد و رنج مسئولان تلقی می‌شود.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: هیچ دولتی نارضایتی مردمش را نمی‌خواهد به ‎‌ویژه دولت برادر گرامی آقای رئیسی که مردمی‌بودن و مردمی‌زیستن شعارش است.

خاتمی با بیان اینکه باید منصفانه پذیرفت که اقتصاد کشور بیمار است، ادامه داد: این را آن‌هایی که در مسائل اقتصادی کار کرده‌اند، معترف هستند که در عرصه مالیاتی و بانکی و در عرصه تولید، فضای کسب و کار و در عرصه توزیع و در عرصه نفت مشکل داریم. این بیماری برای یک روز و دو روز و دوسال نیست و سابقه نیم قرن دارد و دولت‌های بعد از انقلاب برای ساماندهی اقتصاد نابسمان تلاش کرده‌اند، اما موفق نبوده‌اند، اما دولت سیزدهم کمر همت بسته تا آرام‌آرام این بیمار را درمان کند. بر پیشانی این دولت صداقت نوشته و روراستی با مردم شیوه‌اش هست، چون می‌توانست سال هفتم و هشتم بعضی حرف‌ها را بزند، اما در سال اول این حرف‌ها را زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این دولت صادقانه وارد عرصه شده است، عنوان کرد: این جای بلوا و دعوا دارد یا جای تشکر؟ ممنون از صداقت رئیس جمهور که با مردم با صداقت رفتار می‌کند. دولت در حال انجام یک جراحی است که قطعاً درد دارد. چه آن‌هایی که به آقای رئیسی رأی داده‌اند و چه آن‌هایی که به او رأی نداده‌اند گفته‌اند که باید این جراحی صورت بگیرد و در اصل آن جای اختلاف نظر نیست، اما فقط در شیوه جراحی اختلاف نظر وجود دارد.

خاتمی بیان کرد: دولت برای واگذاری امور مردم به مردم، مبارزه با فساد از منشأ‌ها و گسترش عدالت باید تلاش کند و فقط با جراحی می‌توان این هدف را پیش برد و جراحی هم درد دارد. سرمایه این انقلاب مردم و محرومان هستند و محرومان تا آخر پای انقلاب خواهند ایستاد و باید طوری برنامه‌ریزی کرد که آسیب نبینند.

وی ادامه داد: چند قلم کالایی که دولت قول داده گران نشود، در این راستاست و نان و بنزین نباید گران شود. واریز دو ماهه یارانه نشان داد که مردم محروم برای دولت اهمیت دارد و رنج مردم، رنج دولت است. دولت خدمتگزاری که می‌خواهد جراحی کند باید همه به آن کمک کنیم. کار‌هایی که امروز دولت در زمینه اقتصاد در پیش رو دارد، کار‌های مهمی است و همه قوا و آحاد مردم باید کمک کنند تا دولت بتواند به نتایج مطلوب برسد.
 
حجت الاسلام احمد خاتمی، بعنوان یک حامی حرف می‌زند یا در نقش یک متخصص؟

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتقاد سازنده کمک به دولت است، عنوان کرد: اینکه کارشناسان بنشینند انتقاد ناصحانه کنند و راه چاره ارائه دهند، خوب است، اما اگر راه چاره ندارند حداقل تخریب نکنند. انتقاد ناصحانه خدمت ارزشمند است و دولت ما متملق نمی‌خواهد، چون همانطورکه سیاه‎نمایی بد است، سفیدنمایی هم بد است. تخریب و فحاشی و هتاکی ناسپاسی است و در شأن ملت انقلابی نیست و نباید کینه‌توزانه حرف زد و نوشت. گاهی بعضی‌ها طوری می‌نویسند و می‌نویسند که کینه از آن می‌بارد و به گونه‌ای انتقاد شود که در میدان دشمن بازی نکنیم. رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی آلوده را مشاهده کنید که کل اسلام و نظام را زیرسؤال برده‌اند، لذا کاری نکنید که آب به آسیاب دشمن بریزیم.

خاتمی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه‌ای کشور گفت: صداوسیما زبان نظام است و مسئولان ما باید از آن به درستی استفاده کنند. اینکه یک مسئول سخنی می‌گوید و مسئول دیگر سخن دیگری را، به خدا ضرر دارد. این شیوه اطلاع‌‎رسانی باید اصلاح شود.

به گفته وی، بصیرت حرف اول را می‌زند چرا که امام (ره) و رهبری فرمودند ببینید دشمن در کدام سنگر نشسته و چه موضعی می‌گیرد، شما همان سنگر را هدف قرار دهید.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه دوم به سفر بشار اسد؛ رئیس جمهور سوریه و امیر قطر به تهران و دیدار این دو با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: سفر رئیس جمهور سوریه به کشورمان از سفر‌های راهبردی محسوب می‌شود و قصه، قصه تقویت جبهه مقاومت است. اسم این سفر را «سفر راهبردی» می‌گذارم؛ دیدار امیر قطر هم با مقام معظم رهبری از نظر اقتصادی به نفع دو کشور است و مهم در این دیدار فرمایشات مقام معظم رهبری است.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه صهیونیست‌ها هرجا پا می‌گذارند، فساد ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: صهیونیست‌ها نمی‌توانند هیچ قدرت و امتیازی به کشور‌ها بدهند، این یعنی مرگ بر اسرائیل که شما می‌گویید. در این دیدار رهبر انقلاب فرمودند توقع از جهان عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل جنایات آشکار رژیم صهیونیستی است؛ این دیدار مانور ضدرژیم صهیونیستی بود، مانوری علیه نامرد‌ها و غاصبانی که به هیچ کس رحم نمی‌کنند. در همه کشور‌های جهان خبرنگاران مصونیت دارند، اما صهیونیست‌ها به خبرنگاری که جلیقه خبرنگاری بر تن داشته، هم رحم نکرده‌اند و به مغزش شلیک می‌کنند که این یعنی وحشی‌گری. اگر دنیا می‌خواهد یک وحشی‌گری مجسم را ببیند این رژیم جلاد کوچک‎کش و زن و مردکش را ببیند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نکته دیگری را هم که می‌خواهم بگویم این است که این سفر یک پیام دیگر هم برای کشور‌های منطقه داشت و آن پیام این است؛ آن برادران قدرتمندی که در کشور‌های حوزه خلیج فارس هستند به ایران قدرتمند اعتماد کنند که در بزنگاه‌ها به دادشان می‌رسد، درغیر این‌صورت آن‌هایی که سر در خور آمریکا دارند، روز حادثه کمکتان نکرده‌اند بلکه تحریمتان هم کرده‌اند، اما ایران به داد شما رسید و کشور‌های مرتجع منطقه بدانند ایران قابل اتکاست نه آمریکا، ایران قابل اتکاست نه انگلیس و ایران قابل اتکاست نه رژیم صهیونیستی جلاد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ۲۷ اردیبهشت مصادف با ۱۵ شوال شهادت حضرت حمزه سیدالشهداست که در سال سوم قمری در جنگ احد به شهادت رسیدند. او بزرگ‌مردی است که از پیشگامان ایمان و از پیشگامان اسلام به شمار می‌رود و در جنگ احد شهادت او پیامبر اسلام (ص) را ناراحت کرد و سوزاند. جنگ احد ۷۰ شهید داشت و پیغمبر اکرم (ص) بر هر شهیدی که نماز می‌خواند می‌فرمودند حمزه را هم کنارش بگذارید. ایشان ۷۰ نماز بر عمویش حمزه خواند و گفتند: جناب حمزه شهادت می‌دهم جهاد در راه خدا کردید و خودت را فدا کردی. حضرت حمزه می‌خواستند که همیشه پیامبر (ص) مطرح باشد و پیامبر لقب حمزه سیدالشهدا را بر او گذاشت و تا زمان شهادت امام حسین (ع) این لقب، لقب حضرت حمزه بود.

خاتمی درباره ارتحال حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: ایشان دوران حیات پنج امام را درک کرده و از امام جواد (ع) و امام عسکری (ع) روایت دارد. شنیده‌اید امام هادی (ع) فرموده‌اند زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) مانند زیارت سالار شهیدان است، اما می‌خواهم یک نکته‌ای را عرض کنم که کمتر آن را شنیده‌اید. در الشجرة المبارکه صفحه ۶۴ که منسوب به فخر راضی است، تعبیر دارد که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را کشته‌اند و در منتخب تریحی صفحه هفت هم آمده که ایشان را زنده به گور کرده‌اند. مرحوم آقای بهجت گفته‌اند اگر تهرانی‌ها هفته‌ای یک بار به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نروند جفا کرده‌اند.

وی درباره روز لغو قانون کاپیتولاسیون بیان کرد: از اولین اقدامات انقلابی در ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ لغو این قرارداد ننگین بود.

امام جمعه موقت تهران در پایان خطبه‌های خود از خدمات سپاه انصارالمهدی در تأمین امنیت پرواز‌های کشور و از هموطنان به خاطر مصرف صحیح آب تشکر کرد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار:۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۵۶۶۵۱، iqna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
0
0
دولتی مردمی که مردمش هر روزبیشتر از روز قبل دچار سختی میشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین