پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۴۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: اصلی‌ترین چالش برای ساخت وساز و تعادل بازار مسکن در کشور، مدیریت است که بتواند به درستی هماهنگی‌های لازم را برای پیشرفت پروژه‌های گوناگون انجام دهد و ارگان‌های مختلف را تحت نظارت خود بگیرد.
شعار سال: خرید مسکن همواره یکی از دغدغه‌های اصلی خانوار‌ها بوده است که در سال‌های اخیر بسیاری از دهک‌های مختلف جامعه را با چالش روبرو کرده است. بستر اقتصادی نامناسب، تحریم‌های غرب، سو مدیریت برای ساماندهی بازار و توجه نکردن به امکانات موجود در کشور تنها بخشی از عواملی است که باعث افزایش تورم بازار مسکن شده است. دولت برای کنترل بازار مسکن سیاست‌های مختلفی در نظر گرفته است که کمتر موفقیت آمیز بوده و حتی تاثیر معکوس بر بازار گذاشته است.

طرح نهضت ملی مسکن و پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره، بخشی از سیاست‌هایی است که دولت برای ساماندهی بازار مسکن در نظر گرفته است. پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن برای سومین سال متوالی تصویب شد، اما مبلغ این وام برای شهر تهران، از ۷۰ به ۶۰ میلیون تومان تقلیل یافت. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به توان محدود کشور در بخش اقتصادی و چالش‌های مختلف برای ساخت و سازمسکن در کشور، آیا تحقق این وعده‌ها میسر می‌شود؟ ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در این رابطه می‌گوید: دولت برای ساخت وساز مسکن در کشور با چالش‌های مختلفی روبرو است، ولی در زمینه مصالح ساختمانی، نیروی انسانی و امکانات ساخت ساز توانایی‌های مناسبی دارد.

مدیریت لازمه تعادل بازار مسکن

رهبر اضافه کرد: اصلی‌ترین چالش برای ساخت وساز و تعادل بازار مسکن در کشور، بحث مدیریت است که دولت بتواند هماهنگی‌های لازم را برای پیشرفت پروژه‌های گوناگون انجام داده و ارگان‌های مختلف را تحت نظارت خود بگیرد.

وی ادامه داد: کشور برای ساخت مسکن و جبران کمبود واحد‌های مناسب جهت تعادل بازار، از امکانات خوبی برخوردار است، ولی اگر از این امکانات به صورت سازمان یافته استفاده نشود و تلاشی برای بهبود بستر‌های اقتصادی صورت نگیرد طرح نهصت ملی مسکن با شکست روبرو می‌شود.

افزایش تقاضا در مقابل عرضه محدود مسکن

رهبر با اشاره به کمبود مسکن در کشور افزود: کشور با مشکل کمبود مسکن روبرو است. همچنین وجود واحد‌های نامناسب، بافت فرسوده و ساختمان‌های ناپایدار از جمله عواملی است که بازار را با عدم تعادل روبرو کرده و منجر به افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن ملی و بازار اجاره بها شده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، با اشاره به افزایش جمعیت روز افزون کلان شهر‌ها افزود: عدم شغل مناسب و کمبود امکانات در سایر شهرستان‌ها باعث مهاجرت روزافزون بسیاری از مردم به کلان شهر‌ها شده است. اکنون با افزایش جمعیت کلان شهر‌ها شاهد افزایش تقاضا در بخش بازار مسکن شده‌ایم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت مسکن باعث رشد تورم در بخش اجاره مسکن نیز شده است که منجر به حاشیه نشینی و شهرک نشینی را به دنبال داشته و بسیاری از افراد را برای اجاره خانه مناسب و تمدید قرار داد را سرگردان کرده است.

تاثیر وام کمک ودیعه مسکن بر بازار رهن و اجاره

رهبر با بیان اینکه وام ودیعه مسکن کفاف رهن و اجاره خانه نقلی در تهران و شهرستان‌ها را نمی‌دهد بیان کرد: مبلغ وام کمک ودیعه مسکن برای شهر تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری، به ترتیب ۶۰، ۴۵ و ۳۵ میلیون تومان مصوب شده است. میزان وام ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته کاهش ۱۰ میلیون تومانی در استان تهران داشته است که با توجه افزایش تورم بخش اجاره مسکن تاثیر بسزایی در بهبود وضع موجود ندارد.

وی در پایان گفت: با توجه به رشد روز افزون تورم بخش اجاره مسکن در کلان شهر‌ها این سیاست‌ها مانند مسکنی عمل کرده و نمی‌تواند تاثیر مطلوبی بر بازار اجاره مسکن بگذارد، ولی پرداخت این تسهیلات در شهر‌های کوچک می‌تواند تا حد زیادی به مستاجران کمک کرده و بخش زیادی از افزایش قیمت اجاره را جبران کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار:۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۶۱۶۴۱، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
0
با قیمتهای پول پیش که در حال حاضر هست مخصوصا در تهران، وام ودیعه مسکن میتونه کمکی بکنه؟! و حالا کاهش هم پیدا کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین