پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
پدیده مذموم دوپینگ در ورزش ایران جولان می‌دهد در حالیکه همه نگاه‌ها به سوژه فرار استعداد‌ها و مساله پناهندگی ورزشکاران معطوف شده ویروس دوپینگ همانند یک ویروس به جان ورزش افتاده و ورزش ایران را آلوده کرده. شمار رو به رشد و فزاینده ورزشکاران دوپینگی در رشته‌های مختلف مصداق عینی این انگاره است. ظرف همین یک هفته اخیر ۴ مورد دوپینگی در ورزش مطرح شده است.
شعار سال: ویروس دوپینگ همانند یک ویروس به جان ورزش افتاده و ورزش ایران را آلوده کرده است. شمار رو به رشد و فزاینده ورزشکاران دوپینگی در رشته‌های مختلف مصداق عینی این انگاره است. ظرف همین یک هفته اخیر ۴ مورد دوپینگی در ورزش مطرح شده است.

ابتدا در بسکتبال بود که محرومیت یکی از بازیکنان دوپینگی اعلام شد.

عدنان شاوردی به دلیل مصرف مواد ممنوعه از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به مدت ۴ سال از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزش محروم شد. بر اساس تصمیم و اعلام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو)، عدنان شاوردی بسکتبالیت تیم پالایش نفت آبادان به دلیل استفاده از ماده‌های استانوزول و متاندینون که از دسته دارو‌های استروئیدی است به مدت ۴ سال از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزش محروم شد. این بسکتبالیست از تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۰ تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۴ از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزش محروم خواهد بود.

*والیبالیست سرشانس متهم به استفاده از مواد مخدر!

به فاصله چند روز بعد از اعلام مثبت‌شدن تست دوپینگ یکی از بسکتبالیست‌ها، حالا خبر رسیده نتیجه تست دوپینگ یکی از والیبالیست‌های سرشناس هم مثبت اعلام شده است.

به فاصله چند روز بعد از پایان رقابت‌های والیبال جام باشگاه‌های آسیا با قهرمانی تیم پیکان صحبت‌هایی در خصوص دوپینگ یکی از بازیکنان ایرانی که در این رقابت‌ها هم حضور داشته، مطرح شده است.

ظاهرا این بازیکن در گذشته ملی‌پوش بوده و البته به ندرت به عنوان بازیکن ثابت در ترکیب تیم ملی حضور داشته و اکثرا نیمکت‌نشین بوده و دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌شود. گفته می‌شود تست دوپینگ این بازیکن به خاطر استفاده از مواد مخدر مثبت شده.

پیگیری‌ها مشخص کرد که فرد مذکور یکی از ستاره‌های سرشناس والیبال است که از تیم‌ملی خداحافظی کرده، اما همچنان مشغول بازی در رده باشگاهی است و در مسابقات اخیر جام باشگاه‌های آسیا در تهران نیز حضور پررنگی داشته.

ظاهرا در آزمایش انجام‌شده از این والیبالیست مشخص شده که از یک ماده ممنوعه مخدر استفاده کرده که جریمه‌اش بین ۳ ماه تا ۶سال محرومیت از حضور در میادین خواهد بود و احتمالا باعث می‌شود این بازیکن بازنشسته شود. البته شنیده می‌شود وی اعتراض خود را اعلام کرده و خواستار نمونه دوم شده، با این حال به‌نظر می‌رسد محرومیت این والیبالیست شناخته‌شده که سال‌ها عضو تیم‌ملی بوده، قطعی است.

البته فدراسیون پزشکی ورزشی و نادو به صورت رسمی خبری در این خصوص منتشر نکرده اند با این وجود فرزاد شارکی قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) ضمن عدم رد یا تایید این خبر در این باره اظهار داشت: زمانی که تست A مثبت می‌شود، فقط و فقط فدراسیون و ورزشکار از این موضوع مطلع می‌شوند. اگر ورزشکار درخواست نمونه B داشته باشد، این کار انجام می‌شود و پس از آن قطعیت و یا عدم قطعیت در دوپینگ اعلام خواهد شد.

میلاد تقوی دبیر فدراسیون والیبال در مورد اطلاع فدراسیون از این قضیه گفت: نام ورزشکار تا زمانی که نتیجه تست B مثبت اعلام نشود، اعلام نخواهد شد و قضیه محرمانه است. ایمیلی روز گذشته از نادو به تاریخ یک‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۱ به دست فدراسیون رسید که نتیجه تست A یکی از بازیکنان مثبت اعلام شده و او از این تاریخ حق فعالیت ندارد.

تست دوپینگ این بازیکن در جریان لیگ ۱۴۰۰ از او گرفته شده و باید منتظر پاسخ نمونه B بود که رسیدن جواب آن چند هفته طول می‌کشد.

*محرومیت برای دو وزنه بردار دوپینگی

همین هفته پیش بود که خبر رسید یکی از وزنه برداران دوپینگی با محرومیت روبرو شده و حالا خبر می‌رسد دومین وزنه بردار دوپینگی نیز محروم شده.

محمد نیری از رشته وزنه برداری به مدت ۳ سال از تمامی فعالیت‌های ورزشی محروم شد. این وزنه بردار با توجه به مصرف ماده ممنوعه دروستانولون که از دسته استروئید‌های آنابولیک می‌باشد، از تاریخ ۸ فروردین ۱۴۰۱ لغایت ۷ فروردین ۱۴۰۴ از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزشی محروم خواهد بود.

در ادامه سریال دوپینگی‌های وزنه برداری حالا خبر رسیده که الناز باجلانی، دختر ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران به دلیل دوپینگ به مدت ۳ سال از هر نوع فعالیت ورزشی محروم شده است. باجلانی به دلیل مصرف ماده ممنوعه دروستانولون با توجه به این که بیش از ۱۸ سال سن داشته و در عین حال پذیرفته که از این ماده ممنوعه استفاده کرده، از ۱۶ آذر ۱۴۰۰ تا ۱۵ آذر ۱۴۰۳ از تمامی فعالیت‌های ورزشی محروم شده است.

این ورزشکار ماده ممنوعه غیرخاص مصرف کرده و دومین ورزشکار دوپینگی زن در رشته وزنه‌برداری به شمار می‌رود که به صورت رسمی با محرومیت مواجه شده است.

مصرف ماده ممنوعه غیرخاص به مدت ۴ سال محرومیت به دنبال دارد، اما اگر ورزشکار بپذیرد که دوپینگ و ماده ممنوعه مصرف کرده مشمول یکسال تخفیف می‌شود که در مورد باجلانی این اتفاق رخ داده است.

پیش از باجلانی، پوپک بسامی به دلیل مصرف ماده ممنوعه متیل فنیدیت از تاریخ ۲۰ شهریور ۹۸ تا ۱۹ اسفند ۹۸ به مدت شش ماه از هر نوع فعالیت ورزشی محروم شده بود و به این ترتیب باجلانی دومین دختر وزنه‌بردار ایرانی است که به صورت رسمی با ممنوعیت ناشی از مصرف ماده ممنوعه دوپینگ مواجه می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار:۲ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۸۴۰۸۴۵، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین