پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
مزیت نسبی بخش کشاورزی کشور بواسطه تنوع آب و هوایی و پهنه سرزمینی ایران به گونه‌ای است که حتی با شرایط موجود و پذیرش واقعیت کمبود آب، با پذیرش اصل ضرورت بهینه سازی روند مدیریت منابع آبی در کشور، با پذیرش سطح فعلی فناوری و دانش فنی و مواردی همانند، می‌بایست کشور را در رتبه ۲۰-۳۰ کشاورزی دنیا قرار دهد. چرا قصد داریم با سیاسی کاری و جهت گیری‌های محفلی، رتبه ۷۶ ایران را جایگاهی موفق نشان دهیم؟ چرا نمی‌خواهیم بپذیریم که وزرای ادواری انتخاب شده برای جهادکشاورزی فاقد صلاحیت‌های لازم برای این کار بوده و صرف رای اعتماد مجلس و مشروعیت قانونی آن‌ها نباید ما را وادار به تائید عملکردشان کند؟ چرا قصد داریم منافع ملی را فدای منافع بخشی و جناحی کنیم؟ آقایان متوجه باشند که سربازان صالح علی، بشکل کاملا جدی در خصوص بخش کشاورزی به منفعت طلبان و اهمال کاران هشدار اصلاح رویه‌های مدیریتی را داده و می‌دهند. در صورت تد اوم اهمال‌ها نیز شاکی از نوع برخورد‌های آتی نباشید.
شعار سال: یکی از شاخص‌هایی که برای تشخیص میزان امنیت غذایی کشور‌ها مورداستفاده اقتصاددان‌ها قرار می‌گیرد نسبت ارزش واردات مواد غذایی به کل صادرات هر کشور است.

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) آمار مربوط به ارزش واردات غذای ۱۹۵ کشور جهان به کل صادرات این کشور‌ها را سنجیده و این کشور‌ها را به لحاظ میزان برخورداری از امنیت غذایی رده‌بندی کرده است.

بر اساس محاسبات این سازمان بین‌المللی، ایران حدود ۱۱ درصد کل ارزش صادرات خود در هر سال غذا وارد می‌کند که کمتر از ۱۱۹ کشور جهان است.

بر این اساس مردمان ۱۱۹ کشور جهان امنیت غذایی کمتری نسبت به ایرانی‌ها دارند و ایران از این نظر در رتبه ۷۶ جهان قرار گرفته است. نسبت واردات غذا به کل صادرات در ۷۵ کشور جهان کمتر از ایران است و این کشور‌ها امنیت غذایی بیشتری در مقایسه با ایران دارند.

کمترین نسبت واردات غذا به کل صادرات مربوط به چین تایپه است. ارزش واردات سالانه غذای تایوان معادل ۳ درصد کل صادرات آن در یک سال است. سنگاپور، سوئیس، تایلند، برزیل، هنگ‌کنگ، چین، جمهوری چک، قطر، آرژانتین، آلمان، نروژ، امارات، هند، ژاپن و روسیه ازجمله کشور‌هایی هستند که بالاتر از ایران رده‌بندی امنیت غذایی فائو قرار گرفته‌اند.

آمریکا در این رده‌بندی رتبه ۶۳ را به خود اختصاص داده است. ۸ درصد کل صادرات این کشور صرف واردات مواد غذایی می‌شود.

ازجمله کشور‌هایی که امنیت غذایی کمتری نسبت به ایران دارند عبارتند از پرتقال، لوکزامبورگ، لتونی، یونان، الجزایر، قبرس، پاکستان، اردن، و مصر.

سومالی در میان کشور‌های جهان کمترین امنیت غذایی را دارد. میزان واردات غذای سومالی در هر سال معادل ۳۷۲ درصد کل صادرات این کشور است. نسبت واردات غذا به کل صادرات افغانستان نیز ۳۰۵ درصد برآورد شده است.

جدول رتبه کشور‌ها از لحاظ نرخ امنیت غذایی
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۲ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۷۶۲۴۲۶، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین