پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۶۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
فتح خرمشهر پرونده قطوری دارد از رنج‌ها و رشادت ها. از امداد‌ها و عنایت‌ها. از احساس‌ها و هنر. شاید خیلی از روایت‌های فتح خرمشهر را شنیده باشیم، اما ریز روایت‌هایی وجود دارد که عموما در حوزه ناگفته‌ها و اسرار قرار گرفته و کمتر به گوش ما خورده است. خبر حاضر قصد پرداختن به این موضوع را دارد.

شعار سال: عملیات بیت المقدس ، عملیات راهگشا برای فتح خرمشهر بود. این عملیات در جبهه جنوب غربی رودخانه کارون با «رمز یا علی ابن ابی طالب (ع)» در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ خورشیدی آغاز گردید و در تاریخ سوم خرداد ماه با فتح خونین شهر به پایان رسید. هدف از این عملیات، آزادسازی شهر‌های خرمشهر، هویزه، جاده اهواز-خرمشهر و خارج کردن شهر‌های اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و راه ارتباطی اهواز-آبادان از تیر رس توپخانه رژیم بعث و عقب راندن متجاوزین به پشت مرز بین المللی بوده است. آزاد سازی و فتح خرمشهر ریز روایت‌هایی دارد که کمتر بشکل تجمعی توسط ما شنیده شده و با وجود اگاهی از تک تک انها،کمتر بصورت جمعی بدان دقت کرده ایم. در متن زیر تعدادی از این ریز روایت‌ها آورده شده است. 


بوسه فراق، شاید عاشقانه باشد، اما درد دارد و چشم هایتان را آسمانی خواهد کرد.

تعداد بازدید : 338
 
ممد نبودی ببینی نوحه‌ای است که به مناسبت آزادسازی خرمشهر و به یاد محمد جهان‌آرا خوانده شده‌است. شعر این قطعه را جواد عزیزی از رزمندگان خرمشهر سرود و نخستین بار حسین فخری هم‌رزم او آن را بر سر مزارش خواند. یک‌سال بعد کویتی‌پور همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر این نوحه را اجرا کرد. ریشۀ نوحۀ «ممد نبودی ببینی» به یک ملودی بوشهری متعلق به موسیقی‌های عزاداری سنتی بوشهری برمی‌گردد. جهانبخش کردی‌زاده (بخشو) این ملودی را با مطلع «لیلا بگفتا ای شه لب تشنه‌کامان / دستم به دامان، آقا الامان» در ایام محرم و صفر خواند. ناصر تقوایی این قطعه را در فیلم مستند «اربعین» خود نیز با اجرای بخشو آورد و سپس جواد عزیزی با شنیدن آن و الگو برداری از این نوحه شعر ممد نبودی ببینی را سرود.
 
تعداد بازدید : 214

ماجرای پل غوطه ور عراقی ها در اروند و چگونگی انهدام آن ( نگاه نظامی و غیر نظامی به عکس آزاد سازی خرمشهر): 

امیر سرتیپ ناصر آراسته می گوید که اگر به عکس آزادی خرمشهر با نگاه یک فرد غیرنظامی بنگرید، می بینید که خرمشهر آزاد شده و یک عده از رزمندگان می توانند با آرامش خیال در مسجد جامع شهر ، عکس یادگاری بگیرند، ممکن است فکر کنید که جماعت حاضر در عکس،باعث آزادی خرمشهر شده اند. اما اگر از دید یک نظامی به عکس نگاه کنید متوجه می شوید که در آسمان خرمشهر دیگر خبری از هواپیماهای دشمن نیست چون خلبانان ارتش بر آسمان خرمشهر چیره گردیده و پدافند هوایی مشغول انجام وظیفه و رصد کننده اوضاع آسمان است.
در زمین وقتی یک عده از رزمنده ها به راحتی مشغول عکس گرفتن بوده و خبری از توپخانه ارتش عراق نیست، چون توپخانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، توپخانه ارتش عراق را در نطفه خفه کرده است.اگر در رود بزرگ اروند خبری از قایق و ناو های عراق نیست، چون نیروی دریایی به طور کامل نیروی دریایی عراق را محاصره و منهدم کرده بود.
و در آخر شاید برایتان سوال باشد چگونه ایران حدود 20 هزار اسیر از عراق در خرمشهر گرفت؟ پاسخ را باید از رشادت های خلبان بزرگ ارتش امیر سرتیپ محمود اسکندری جویا شد که با انهدام پل غوطه وری که عراقی ها بر روی اروند ایجاد کرده بودند باعث شد تا عراقی ها امکان فرار نداشته و به اسارت تن دهند.
 
تعداد بازدید : 158

 

شهدای شاخص جنگ و انقلاب از فتح خرمشهر چه گفتند

تعداد بازدید : 79

 

روایت متفاوت فرمانده عراقی از اشغال و آزاد سازی خرمشهر

فرمانده گارد ریاست جمهوری حزب بعث عراق در این خصوص بیان داشته بود که ، ایرانی‌ها در این نبرد (آزادسازی خرمشهر) جانانه مقاومت کردند تا حدی که تصرف و اشغال این شهر برای ما پرهزینه و بسیار مشکل شد. آن ها از هر محله خرمشهر تا سرحد مرگ دفاع کردند.

تعداد بازدید : 111
 

از خالق اثر «خرمشهر ۳۶ میلیون نفر» چه می دانید ؟

شهید بهروز مرادی متولد شهر خرمشهر بود و از معدود افرادی که تا آخرین لحظه‌های سقوط خرمشهر در شهر حضور داشته است. از وی حدود دو هزار قطعه عکس در راستای مظلومیت خرمشهر و رزمندگان آن به یادگار مانده است.

تابلو‌های ورودی خرمشهر با عبارت «این شهر به خون شهدا معطر است با وضو وارد شوید» و «خرمشهر جمعیت ۳۶ میلیون نفر» از آثار به یادماندنی آن شهید است. بهروز مرادی سرانجام در چهارم خرداد ۱۳۶۷ در شلمچه به شهادت رسید.

 
تعداد بازدید : 96

فتح خرمشهر و حکایت عکس 18 سبزواری روی اسکناس ۲۰۰ تومانی

محمد رضا چشمی از رزمندگان سبزواری حاضر در عملیات بیت المقدس است که در مرحله دوم عملیات مجروح شد. وی در خصوص حضورش در عملیات می‌گوید که، روز دهم اردیبهشت ماه بود که همراه گروه اخلاص که متشکل از جهادگران سبزواری بود در منطقه سوسنگرد حاضر بودیم و آماده اعزام به منطقه برای اجرای مرحله دوم عملیات بیت المقدس شده بودیم.
چشمی ادامه می‌دهد روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۱ بود که تا ۱۵ کیلومتری خرمشهر رسیده بودیم به موازات جاده اصلی در اطراف مقر ایستاده بودیم، در طول مدت جبهه خبرنگاران و عکاسانی بودند که ثبت وقایع می‌کردند آنروز هم رزمندگان روبروی دوربین عکاسی ایستادند و از اراده قوی که درآن‌ها به وجود آمده بودحالت پیروزی به خود گرفتند بعد از پیروزی این عکس را روی جلد مجله سرباز به مناسبت پیروزی خرمشهر چاپ شد و بعد از آن متوجه شدیم که عکس به عنوان نماد پیروزی برروی اسکناس‌های ۲۰۰ تومانی نقش بسته است.
 
ناگفته‌ها و اسرار کمتر شنیده شده در فتح خرمشهر
 
این جانباز عملیات بیت المقدس در مورد نحوه اطلاع از چاپ عکس روی اسکناس ۲۰۰ تومانی می‌گوید که از طریق یکی از دوستان که پرچم بدست در ابتدای تصویر است از چاپ عکس مطلع شدم. نفر پرچم بدست نیز علی اکبر مهدوی از رزمندگان گروه اخلاص است که در عملیات حضور داشت و بعد از چاپ بنده اطلاع داد. چشمی همچنین در خصوص گروه اخلاص می‌گوید که درآن عملیات در حدود ۱۵ الی بیست نفر از جهادگران سبزوار حضور داشتند که تقریبا همگی مجروح و یا شهید شدند.
 
 
تصاویری از فرماندهان حاضر در فتح خرمشهر :
یکی از کارهایی که بشکل پراکنده انجام شده، تجمیع عکس شهدای فتح خرمشهر به تفکیک استان است. کاری بس ارزشمند که می بایست در دستور کار قرار گیرد. تصویر تجمیعی فرماندهان فعال در فتح خرمشهر، در ادامه آورده شده است. کدامیک را می شناسید؟ چند نفر از این فرماندهان در قید حیا هستند؟ واقعا جوانی و جوانان برای این آب و خاک و عقیده، چه زحماتی که نکشیدند. 

ناگفته‌ها و اسرار کمتر شنیده شده در فتح خرمشهر

تصویر فرماندهانی که بشکل مستقیم درگیر فتح خرمشهر بودند 
 
 
ناگفته‌ها و اسرار کمتر شنیده شده در فتح خرمشهر
 
 
چگونه از شکست در عملیات نصر به فتح خرمشهر رسیدیم( فتح خرمشهر در چهار مرحله): 
 
تعداد بازدید : 50
 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: فتح خرمشهر ، سالروز فتح خرمشهر ، روایت های فتح خرمشهر ، مگوهای فتح خرمشهر ، رازهایی از فتح خرمشهر ، بوسه های فراق در فتح خرمشهر ، انهدام پل غوطه ور عراقی روی اروند ، شهدای شاخص فتح خرمشهر ، روایت عراقی ها از فتح خرمشهر ، خالق اثر خرمشهر36میلیون نفر ، بهروز مرادی ، آثار بهروز مرادی در فتح خرمشهر ، هنرمندی شهید بهروز مرادی در فتح خرمشهر ، عکس روی اسکناس200تومانی ، 18سبزواری روی اسکناس200تومانی ، شهدای آزادسازی خرمشهر ، فرماندهان آزادسازی خرمشهر ، ماجرای 18هزار کلاه ، آزاد سازی و فتح خرمشهر ، مراحل عملیات بیت المقدس ، شکست عملیات نصر و موفقیت بیت المقدس ، شهدای فتح خرمشهر در هر استان ، اهداف عملیات بیت المقدس ، امیر سرتیپ محمود اسکندری ، نگاه غیرنظامی به عکس آزاد سازی خرمشهر ، نگاه نظامی به عکس آزاد سازی خرمشهر ، امیر سرتیپ ناصر آراسته ، تاریخچه نوحه محمد نبودی ببینی ، شاعر محمد نبودی ببینی ، خواننده محمد نبودی ببینی ، اولین خواننده محمد نبودی ببینی ، جهانبخش کردی‌زاده (بخشو) ، بخشو
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
0
چرا یک گزارش از اسامی شهدای فتح خرمشهر به تفکیک هر استان تهیه نمی کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین