پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۶۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به عدم امکان استفاده زنان مدیر عامل یا عضو هیات مدیره یک سازمان یا شرکت از قانون مرخصی زایمان و یا شیردهی، گفت: به دنبال این هستیم که قانون مرخصی زایمان و شیردهی را برای زنان مدیر عامل یا زنانی که عضو هیات مدیره هستند، اصلاح کنیم.
شعار سال: انسیه خزعلی با حضور در یکی از برنامه‌های تلویزیونی با موضوع "کارآفرینی" و با اشاره به تلاش معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری برای اصلاح برخی از قوانین حوزه اشتغال متناسب با شرایط زنان شاغل، اظهار کرد: از جمله مسائلی که زنان مدیر عامل یا عضو هیات مدیره با ما مطرح می‌کنند این است که به دلیل کارمند نبودن نمی‌توانند از قانون مرخصی زایمان و شیردهی استفاده کنند و ما به دنبال آن هستیم که این قانون را برای این زنان اصلاح کنیم.

وی همچنین این را هم گفت که این معاونت در صدد اصلاحات دیگری در قوانین است که شاید به دلیل مردانه بودن قوانین شرایط ویژه زنان در آن‌ها لحاظ نشده است.

خزعلی با بیان اینکه توانمندسازی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار در عرصه‌های مختلف از جمله تکالیفی است که قانون برنامه ششم توسعه بر عهده معاونت امور زنان و خانواده قرار داده است، ادامه داد: یکی از جنبه‌های توانمندسازی زنان، مهارت آموزی آن‌ها و فراهم کردن زمینه کار برای زنان است و از این رو ما طرح "کسب و کار‌های پایدار خانواده محور" را تدوین کرده‌ایم و از کارآفرینان می‌خواهیم در این راستا کار‌هایی را برای زنان سرپرست خانوار تعریف کنند که این زنان ضمن آنکه به خانواده و مسئولیت‌های خاصی که بر عهده دارند می‌پردازند؛ از این کسب و کار‌ها نیز بهره‌مند شوند و بتوانند کار‌هایی داشته باشند که در عین سودآوری، پایداری خود را نیز حفظ کند.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در طرح "کسب و کار‌های پایدار خانواده محور" کارآفرینان موظف‌اند تا چهار سال همراه زنان کارجو باشند و بتوانند کسب و کار آن‌ها را به پایداری برسانند.

وی درباره نحوه فعالیت کارآفرینان در طرح "کسب و کار‌های پایدار خانواده محور"، توضیح داد: بخشی از این کار آفرینان حتی کار‌ها را درب منزل زنان تحویل داده و درب منزل تحویل می‌گیرند. از سوی دیگر شرط ما با این کارآفرینان آن بوده است که حتما تضمین بازار کار را بدهند و بدون دادن این تضمین کارجو را به کار نگیرند. درواقع کارآفرین باید تضمین دهد که خودش محصولات را می‌فروشد و مراحل مختلف را تا رسیدن به بازار طی می‌کند. همچنین تلاش کردیم کارآفرینانی زنان کارجو را به کار گیرند که خود خانم هستند.

خزعلی همچنین درباره حمایتی که از این کارآفرینان در قبال آموزش به زنان کارجو انجام می‌شود، افزود: تسهیلاتی در اختیار این کارآفرینان قرار می‌گیرد. زمینه آموزش را نیز برای کارآفرینان و کارجو‌ها در نظر گرفته‌ایم و طبق تفاهم نامه‌ای که با دانشگاه علمی و کاربردی داشته‌ایم قرار بر این هست که در رشته‌های مختلف تخصص این افراد را بالا ببرند و بسیاری از کسب و کار‌هایی که در سطح خانه‌ها انجام می‌گیرد را به سطح دانش بنیان برسانند.

به گفته وی، از جمله درخواست‌های کارآفرینان راه اندازی بازارچه‌های فصلی، استانی و مرزی است که اعتبارات برخی از این‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه قرار بر این است کسب و کار‌های دانش بنیان از جهت تسهیلاتی مورد حمایت قرار گیرند، این را هم گفت که حمایت از این کسب و کار‌ها از نظر ارتباط گیری با وزارتخانه‌ها براب جلب حمایت‌های مکانی، معنوی و علمی در دستور کار دولت است و حتی بخشی از این حمایت‌ها در ماه‌های گذشته اجرایی شده است.

وی در عین حال تاکید کرد که نحوه و میزان ارائه این تسهیلات متناسب با طرح و سطح کار متفاوت است و می‌توان گفت مقدار این تسهیلات در بخش "کشاورزی" بیشتر و با سود کمتری پرداخت می‌شود.

خزعلی با بیان اینکه اعتباراتی به طور خاص در اختیار مدیران کل امور بانوان استانداری‌ها در کشور برای پشتیبانی و حمایت از زنان کارآفرین قرار گرفته است و این مدیران با نهاد‌های کارآفرینی مرتبط هستند، با اشاره به سفر‌های استانی هیات دولت یادآور شد: بسیاری از این اعتبارات در استان‌هایی که سفر داشتیم تزریق شده است. یکی از مشکلات سفر‌های استانی این بود که زنان سرپرست خانوار یا خود سرپرست مشکل ضامن برای گرفتن وام‌ها حتی وام‌های کم بهره داشتند. برخی از این مشکلات را به طور موردی حل کردیم، برای مثال در خوزستان ضامن مورد نیاز را به یک نفر تقلیل دادیم و مقدار وام را افزایش دادیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای حمایت از زنان سرپرست خانوار "صندوق ضمانت" را اخیرا در ستاد ملی زن و خانواده تصویب کردیم. "صندوق ضمانت" وابسته به صندوق "تعاون" و زیر نظر وزارت کار است.

خزعلی افزود: کار‌های بزرگتر نیاز به وثیقه سنگین‌تر دارند و به دنبال این هستیم از طریق معتمدین محل به طور مقطعی این مساله را نیز حل کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر تعریف مد نظر وی از "مشاغل خانواده محور"، توضیح داد: طبیعتا مشاغلی که در آن زنان زمان‌های زیادی را از خانواده و فرزندان دور هستند و یا کار‌های شبانه و یا مشاغل سنگین مناسب زنان نیست. طبیعتا اگر زنان مشغول مشاغلی باشند که ساعات بیشتری را در کنار فرزندان باشند و یا مشغول مشاغلی باشند که با ظرافت فکری آن‌ها هماهنگ است برای آن‌ها بهتر است و خودشان نیز بیشتر از این مشاغل استقبال می‌کنند.

به گفته وی، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در صدد توسعه مشاغلی برای زنان فارغ التحصیل در رشته‌های مختلف نظیر IT و هوش مصنوعی است که بتوانند در کنار حفظ شغل، ساعات بیشتری را در کنار فرزندان و خانواده باشند.

خزعلی با اشاره به عدم وجود اعتماد به نفس لازم در برخی زنان و دختران برای اشتغال و کار کردن، شناسایی استعداد دختران دبیرستانی و مهارت آموزی به آن‌ها را از جمله اقدامات مهمی دانست که باید در دستور کار معاونت امور زنان و خانواده قرار گیرد و این را هم گفت که باید فرهنگ "کار" و فرهنگ "ما می‌توانیم" را در بین مردم و به ویژه زنان ایجاد کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه در مدت فعالیت معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم انسجام خوبی به ویژه در استان‌هایی که هیات دولت به آنجا سفر کرده است میان زنان کارآفرین، زنان کارجو و زنانی که فعالیت اجتماعی دارند شکل گرفته است، اظهار کرد: در این مدت در راستای اشتغال زنان تسهیلات خوبی قرار گرفته است و بسیاری از خلاء‌های قانونی بررسی شده و امیدواریم بتوانیم این خلاء‌ها را اصلاح کنیم. تلاش داریم قانون‌هایی برای کار زنان داشته باشیم تا بتوانند در کنار خانواده، در جامعه نیز مفید باشند و این مفید بودن خود را احساس کنند.

خزعلی در پایان سخنان خود با اشاره به فراخوان دریافت ایده‌های دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله به مناسبت روز دختر، افزود: به مناسبت روز دختر فراخوانی به تمام دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله داده‌ایم تا طرح‌های خود را متناسب با استعدادشان ارسال کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۲ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۰۲۰۱۸۶۰، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
0
اصلاح این قوانین چند سال قراره که زمان ببره؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین