پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۸۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
رسانه‎‌های بین‌‎المللی اعلام کردند: پس از اینکه یونان نفتکش ایرانی را در نزدیکی سواحل کشورش توقیف نموده و به آمریکا تحویل داد، ایران هم در اقدام متقابل و بر اساس استفاده حداکثری از اختیارات قانونی خود در خصوص آلودگی محیط زیست، دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس متوقف نمود. توقیف نفتکش های یونانی با اعتراضات آمریکایی یونانی و با برچسب گروگان گیری دریایی همراه گردید. جمهوری اسلامی ایران، توقیف نفتکش ها را امری کاملا قانونی دانسته و بیان داشته است که در صورت کم توجهی به جبران خسارات توسط کشور یونان، اختیار اعمال برخورد قانونی با ۱۷ نفتکش یونانی دیگر حاضر در خلیج فارس را دارد.
شعار سال: رسانه‎‌های بین‌‎المللی اعلام کردند: پس از اینکه یونان نفتکش نفت ایران را که در نزدیکی یونان توقیف شده بود به آمریکا تحویل داد، ایران هم در اقدام متقابل دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس متوقف کرد. به گفته برخی منابع غیررسمی، نکته جالب توقیف کشتی‌های یونانی در این بود که ایران اجازه داد کشتی‌های یونانی بارگیری کنند سپس به توقیف آن‌ها اقدام نمود.

طبق گزارش منابع غیررسمی دو نفتکش بزرگ Prudent Warrior و Delta Poseidon  تحت پرچم کشور یونان مشغول فعالیت بوده‌ و توسط ایران در دو نقطه متفاوت از خلیج فارس، توقیف شده اند.

توقیف دو نفتکش یونانی توسط سپاه در خلیج فارس و واکنش آمریکایی‌ها و یونانی‌ها

به گفته منابع آگاه، نفتکش Delta Poseidon (IMO: ۹۴۶۸۶۷۱) که تحت پرچم یونان حرکت می‌کرد، ساخت سال ۲۰۱۱، اندکی بعد گفته شد که با اسکورت یک کشتی نیروی دریایی ایران به سمت سواحل ایران حرکت می‌کند.
 
این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده اند.

توقیف دو نفتکش یونانی توسط سپاه در خلیج فارس و واکنش آمریکایی‌ها و یونانی‌ها

نفتکش محموله ‎ای را در بصره عراق بارگیری کرده بود. بر اساس اطلاعات واصله، مقصد نفتکش آگیوی تئودوروی در نزدیکی کورینث بود و محموله برای پالایشگاه روغن موتور واقع در آنجا فرستاده می شد.

نفتکش دلتا پوزیدون بخشی از ناوگان تانکر‌های دلتا در یونان است. دومین نفتکش یونانی توقیف شده یک کشتی پنج ساله متعلق به کشتیرانی Prudent Warrior (IMO: ۹۷۵۳۵۴۵) است که توسط نیرو‌های ایرانی توقیف شده است.
 
شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از پایگاه دریانودری «لوید لیست» نوشت که یکی از نفتکش‌ها، حامل نفت از بصره عراق بوده و به سوی آمریکا در حال حرکت بوده است.

این اقدام ایران پس از احضار کاردار سفارت یونان در تهران به وزارت خارجه و درخواست از این کشور برای خودداری از راهزنی دریایی صورت گرفت. همچنین مراتب شکایت و احضار سفیر سوئیس در تهران نیز دنباله گیری شد.
 
یونان ماه گذشته یک کشتی با پرچم ایران را توقیف کرد. رویترز مدعی شده بود یونان نفت این کشتی را تحویل آمریکا داده است.

سپاه: توقیف نفتکش های یونانی به دلیل تخلفات آنها

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. 

واکنش آمریکا: در حال بررسی گزارش‌هایی در این باره هستیم
 
خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نوشت که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که در حال بررسی گزارش‌هایی در این باره است که ایران دو نفتکش متعلق به یونان را توقیف کرده است.
 
یونان: اعتراض خود را به ایران برای توقیف دو نفتکش اعلام کردیم
 
وزارت خارجه یونان روز جمعه اعتراض خود را نسبت به توقیف دو فروند کشتی یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه به سفیر ایران در آتن ابراز کرد. وزارت خارجه یونان همچنین خواستار رهاسازی فوری کشتی‌ها و خدمه آن‌ها شده و عنوان کرده است که این گونه اقدامات «تبعات منفی» بر روابط دوجانبه و رابطه ایران و اتحادیه اروپا خواهد گذاشت.

این وزارتخانه با اشاره به اینکه یک بالگرد ایرانی در روز جمعه بر روی عرشه کشتی "پوزیدون" فرود آمده، مدعی شد: افراد مسلح خدمه را گروگان گرفتند. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه یونان، دو خدمه از یکی از نفتکش‌ها یونانی بوده و هفت خدمه از نفتکش دوم تابعیت یونانی داشته‌اند. وزارت امور خارجه یونان پس از این حادثه، به شهروندان این کشور برای سفر به ایران هشدار سفر صادر کرد.

ارفاق مشروط سپاه به ۱۷ کشتی دیگر یونان؟

خبرگزاری ها اطلاع دادند که توقیف نفتکش های یونانی در خلیج فارس عصر جمعه و طی عملیاتی هماهنگ و همزمان توسط سپاهیان مناطق چهارم و پنجم نیروی دریایی سپاه صورت گرفته است. براساس این گزارش ، همچنین هنوز ۱۷ فروند کشتی یونانی دیگر در خلیج فارس حضور دارند که در صورت ادامه شیطنت ها توسط یونان احتمال توقیف آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت. همچنین منابع آگاه تاکید می کنند یونان باید هرچه زودتر اقدامات جبرانی در قبال نفتکش حامل نفت ایران را اجرا کند.

 یک نکته مهم در توقیف نفتکش‌های یونانی

مهدی جهان تیغی در مطلبی به چرایی این مسئله می پردازد که چرا نیروی دریایی سپاه اینبار دو عدد کشتی را توقیف کرد؟!

 نیروی دریایی سپاه با تکرار توقیف نفتکش‌ها اثبات کرده که ایران اراده سیاسی و نظامی ثابتی در تنبیه کشور‌های متعرض به محموله‌های نفتی خود دارد. در همین حال باید این موضوع را نیز مورد توجه قرار داد که خلیج فارس تبدیل به منطقه‌ای شده که نشان می‌دهد که ایران چنان اشراف نظامی و توانمندی عملیاتی در آن دارد که عملا گریز از تنبیه ایران در آن، غیر ممکن و حتمی است.

اما یک سوال مهم این است که چرا اینبار نیروی دریایی سپاه دو عدد نفتکش را توقیف کرده است. در وهله اول اینطور به نظر می‌رسد که شاید ایران معادل ارزش نفتکش یا محموله نفتی توقیف شده خود عمل کرده و دو کشتی یونانی و وزن محموله نفتی آنها، معادل ارزش کشتی توقیف شده ایران و محموله آن بوده است.

اما این در حالیست که هر دو کشتی توقیف‌شده یونانی در مجموع ظرفیتی معادل ۱.۸ میلیون بشکه نفت یا دیگر فرآورده‌های نفتی را دارند که در صورت بارگیری کامل، اکنون این مقدار از محصول در اختیار ایران است؛ بنابراین اگر میزان ارزش نفتکش‌ها و محموله‌های آن بیشتر از میزان نفت توقیف شده و نفتکش ایرانی باشد، در آنصورت یک پیام راهبردی جالب نیز در توقیف دو نفتکش یونانی نهفته است. پیام راهبردی که می‌گوید ایران زین پس کشور‌های خطاکار را دو یا چند برابر معمول تنبیه خواهد کرد. اگر این گزاره درست باشد، نیروی دریایی سپاه در حال ترسیم معادله جدیدی از بازدارندگی برای کشور‌های است که قصد طمع به محموله‌های نفتی ایران دارند.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
0
3
گزارش کاملی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
0
1
یادشون میمونه که دیگه با ایرانیها در نیفتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین