پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
شورای حکام آژانس اتمی، قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران را تصویب کرد.شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد. ۳۰ کشور رأی موافق، دو کشور (چین و روسیه) رأی مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رأی ممتنع دادند.
شعار سال: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد. ۳۰ کشور رأی موافق، دو کشور (چین و روسیه) رأی مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رأی ممتنع دادند؛ بنابراین کشور‌هایی که نماینده نیمی از بشریت هستند، از این قطعنامه حمایت نکردند.

تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام
اما واقعا چه تحلیلی می توان در این خصوص ارایه نمود؟ «مهدی خانعلی‌زاده» معتقد است که، محتوای قطعنامه جدید آژانس، نه برای پیگیری یک بحث حقوقی بلکه برای فشار به ایران برای دست کشیدن از خواسته‌های خود به منظور دریافت امتیاز‌های اقتصادی در مذاکرات وین است؛ یعنی این قطعنامه صادر شده تا بهبود وضعیت معیشتی مردم ایران از سوی تیم مذاکره کننده به عنوان خط قرمز مطرح نشود.
 
تعداد بازدید : 4
 
 
بیانیه ایران در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام : 

وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب ین قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آن‌ها است.
وزارت امور خارجه درپی تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس اعلام کرد: این قطعنامه براساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در برنخواهد داشت.

وزارت امور خارجه بامداد پنجشنبه در پی تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌کند.

وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیچ‌وجه نگرانی عدم اشاعه‌ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یک بار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.
 
قطعنامه شورای حکام علیه ایران در سال ۱۴۰۱، تکرار قطعنامه سال ۹۹ این شورا در دوره روحانی( تاریخچه) :

قطعنامه شورای حکام علیه ایران در سال ۱۴۰۱ که البته عملا تشریفاتی و بدون دایره اثر عملیاتی است، دقیقا تکرار قطعنامه این شورا در سال ۹۹ علیه ایران و حاصل سیاست خارجی روحانی و ظریف است. سایبری های ایرانی آمریکا در تهران با هدف افزایش فشار ها بر ایران به دنبال تداوم این سیاست های منفعلانه هستند و البته در مقابل، دولت آقای رئیسی عاقلانه در برابر زیاده خواهی ها ایستاده تا توافق تنها در صورت موثر و مفید بودن حاصل شود.

اسرائیل در سال ۹۷ مدعی شد ایران فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای دارد. هم ایران هم سایر کشور‌ها و هم آمانو دبیر کل سابق آژانس انرژی اتمی به این ادعا‌ها بی اعتنایی کردند و در نتیجه گزارش‌های اسرائیل بی اثر ماند. بعد از مرگ مشکوک آمانو، گروسی دبیر کل آژانس شد و با گرایش‌های سیاسی به سود اسرائیل، ادعا‌های رژیم صهیونیستی را تکرار کرد. ظریف و روحانی هم در میان تعجب سایر کشور‌های عضو و برخلاف قانون‌های رسمی آژانس که بازرسی را تنها در صورت اسناد و ادله معتبر جایز می‌داند، عملا این ادعا‌های واهی اسرائیلی را به رسمیت شناختند و اجازه بازرسی از اماکن مورد ادعای اسرائیل را به بازرسان آژانس دادند!

این عقب نشینی غیر قابل باور توسط دولت روحانی باعث شد تا شورای حکام با استناد به برخی ادعا‌های سطحی و مربوط به قبل از برجام و دهه ۷۰، قطعنامه‌ای علیه ایران را در سال ۹۹ و در همان دولت روحانی صادر کند و در روز‌های اخیر نیز با استناد به همان ادعا‌ها همان قطعنامه را تکرار کردند. جالب اینجاست که سایبری‌های آمریکا در ایران همچنان خواهان عقب نشینی و تکرار سیاست‌های منفعلانه دولت روحانی هستند چرا که صدور قطع نامه‌ها علیه ایران و وخامت مذاکرات خارجی زمینه هجمه آن‌ها به نظام و دولت را فراهم می‌کند.

دولت آیت الله رئیسی، اما با هوشمندی خاصی با عمل به قانون‌های بین المللی از آژانس انرژی اتمی می‌خواهد به قوانین خودش پایبند باشد و بدون سند، ادعای اسرائیل علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تکرار نکند و برای بازرسی‌های بیشتر اسناد معتبر ارائه نماید. بدون تردید همانطور که در میدان، حکم توقیف کشتی ایرانی توسط یونان فقط با پاسخ و مقابله به مثل لغو شد الان نیز قطعنامه‌های نمایشی آژانس، با تکرار انفعال دولت روحانی تکرار خواهد شد و تنها راه اتمام زیاده خواهی ها، کوتاه نیامدن دولت و مردم از حفظ حقوق و سرمایه‌های هسته‌ای ایران است.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
0
0
برخورد وزارت امور خارجه به نظر برخوردی انفعالی می آید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین