پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۹۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
وقتی مردم می‎بینند که همواره ثروتشان حیف‎ ومیل می‎شود و ازمابهتران جیب‎شان را می‎زنند، در مورد مطلوبیت زندگی در اجتماع و احترام به قواعد و رسوم آن دچار تردید خواهند شد. قرار بود زندگی اجتماعی راهی برای پیشرفت و بهبود همه افراد باشد، ولی انگار با سازوکاری طرف هستیم که نخبگان کم‎ شمار راحت‎تر بتوانند جیب اکثریت را خالی ‎کنند! وقتی تورم هست نرخ جنایت بالا می‎رود و تعارض ‎ها در جامعه افزایش مییابند. کسانی که فکر می‎کنند ثروتمندان جامعه جیب‎شان را خالی کرده‎اند خیلی زود دلیلی برای توجیه تعرض خودشان به اموال بقیه پیدا خواهند کرد!
شعار سال: تعارض‎‌های بین افراد شدت خواهند گرفت و آداب و هنجار‌هایی که جامعه انسانی را برپا نگاه می‎دارند هم کمرنگ خواهند شد. در وضعیت یکجانشینی باید توجه داشت که مبادله، همکاری اجتماعی و کنار هم زندگی کردن انسان‎ها خودبه‎ خود رخ نمی‎دهد. انسان‎ها باید بیاموزند چطور افسار پست‎ترین غرایز و واکنش‎های حیوانی و ستیزه‌جویانه خود را در دست بگیرند و خِرَد و دوراندیشی را جانشین آن‌ها کنند. دین و هنجار‌های مدنی و اجتماعی مشوق‎‌هایی به حساب می ‎آیند که انسان‎ها تکانه‎‌های غریزی خود را تعدیل کنند و در ازای آن از منافع بلندمدتِ زندگی در اجتماع، همکاری با دیگران و تقسیم کار و تخصص بهره‎مند شوند.

وقتی این منافع بلندمدت خیلی دور و شاید دست‎ نیافتنی به نظر برسند افراد انگیزه چندانی برای فداکاری و تلاش (به منظور تحقق آن منافع) نخواهند داشت. وقتی مردم می‎بینند که همواره ثروتشان حیف‎ ومیل می‎شود و ازمابهتران جیب‎شان را می‎زنند، در مورد مطلوبیت زندگی در اجتماع و احترام به قواعد و رسوم آن دچار تردید خواهند شد. قرار بود زندگی اجتماعی راهی برای پیشرفت و بهبود همه افراد باشد، ولی انگار با سازوکاری طرف هستیم که نخبگان کم‎ شمار راحت‎تر بتوانند جیب اکثریت را خالی ‎کنند! وقتی تورم هست نرخ جنایت بالا می‎رود و تعارض ‎ها در جامعه افزایش مییابند. کسانی که فکر می‎کنند ثروتمندان جامعه جیب‎شان را خالی کرده‎اند خیلی زود دلیلی برای توجیه تعرض خودشان به اموال بقیه پیدا خواهند کرد!

امید‌ها به آینده رنگ می‎بازد و دیگر انگیزه‎ زیادی برای رفتار متمدنانه و محترمانه با مشتریان، کارفرمایان و آشنایان باقی نمی‎ماند. وقتی مردم نمی‎ توانند برای تدارک آینده کار زیادی انجام دهند خیلی هم روی آن (آینده) حساب نخواهند کرد. هرچقدر فردی آینده را نامطمئن‎‌تر بداند بیشتر محتمل است که رفتاری ناروا و بی‌پروا از او سر بزند؛ رفتاری که در کوتاه‎ مدت برای وی سودمند است، ولی در بلندمدت به زیانش تمام می‎شود. وقتی «آینده‎ فروشی» باب می‎شود «فردا» در مقایسه با «امروز» آنقدر‌ها جدی گرفته نمی‎شود. ریسک زیان بالقوه کار‌های خلاف در بلندمدت (مانند زندان، مرگ یا نقص عضو) را یک طرف بگذارید و پاداش آنی حاصل از آن‌ها (مانند امکان تامین کالا‌های اولیه موردنیاز برای زندگی) را در طرف دیگر بنشانید؛ عجیب نیست که زور طرف دوم (فایده) بر طرف نخست (هزینه) بچربد.

وزیر نفت ونزوئلا زمانی گفته بود نفت نجاست شیطان است و ما داریم در نجاست شیطان غرق می‌شویم! همین را برای تورم با شدت بیشتری می‌شود تکرار کرد؛ جامعه تورم‌زده در راه بازگشت به بربریت است، والله اعلم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاددان، تاریخ انتشار:۱۷ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۹۰۲۶۰، www.eqtesaddan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین