پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
بشکل مضحکی فکر می‌کنیم که با تجهیز سازمان به فناوری‌های روز و برنامه محور کردن امور، می‌توانیم به عملکرد و شایستگی‌های لازم سازمانی برسیم (از ما نشنیده بگیرید، این روش، فضا را برای سواستفاده‌های مدیریتی و تامین منافع شخصی هم باز می‌کند). غافل از اینکه، مهمترین رکن توسعه و بالندگی یک سازمان نیروی انسانی ان است. وجود نیروی انسانی غیر حرفه‌ای (ترکیب علم و تجربه با تعهد)، باعث ایجاد پوسته‌ای غیر کاربردی از سازمان می‌شود. شاید قیاس مع الفارق باشد، اما به فرآیند جابجایی قطار حادثه دیده محور طبس- یزد توجه کنید.
شعار سال: بشکل خاص بر عملکرد پهلوی دوم در خصوص توسعه منابع انسانی ایراد گرفته و آن را نوعی توسعه منابع انسانی حول پرورش تکنسین برای صنایع مونتاژ می‌دانستیم. حال سوال واضح ما از مدیران اجرایی کشور این است که مدل پروذش و توسعه منابع انسانی ما چیست؟

هرچند در ابتدای انقلاب با نوعی خیز تعهد محور، به دنبال پرورش نیروی انسانی متخصص و شایسته در صنایع و حوزه‌های پیشران بودیم و همچنین اقدامات خوبی مرتبط با پرورش نیروی انسانی مکتبی (روشنفکر متعد) انجام شد. اما با توسعه دانشگاه‌ها با کیفیتی بشدت افتضاح، کم توجهی به توسعه صنایع و ارتقا اقتصاد، شاهد حضور وسیع فراگیران در دانشگاه با رویکرد مدرک محور بودیم و هستیم.

برنامه ریزانی که بشکلی احمقانه و با انواع توجیهات شرعی و ملی و تخصصی، دانشگاه و نظام اموزش عالی را مثل توپ باد کردند و به مدرگ گرایی دامن زدند، امروز لال شده و خفه کار می‌کنند (اینکه چرا نظام به یک مشت کوتوله اختیار برنامه ریزی در این حوزه را داده بود، خود جای بحث مفصل دارد).
توسعه منابع انسانی، واقعیت فراموش شده در حوزه ریلی
اما بشنویم از آسیب شناسی درون سازمانی. کم توجهی در شایسته سالاری، باعث حضور افرادی در سمت‌های مدیریتی سازمان‌ها شد که نه توان فهم فنی داشتند و نه توانمندی اداره مالی - اداری و نه قابلیت راهبردگرایی فرابخشی و توسعه محوری. این دسته از مدیران خودشان را به ظاهر متشرع بودن و مناسب دینی مجهز نموده و هرگونه صدای مخالف در سازمان‌ها را خفه کردند. نیرو‌های متعهد و تخصصی سازمان‌ها با تداوم این رویه، به نوعی بی تفاوتی رسیدند و بتدریج کنار کشیدند. سازمان‌ها خالی از نیروی انسانی شد و پوسته گرایی فناورانه محور جای نیروی انسانی متخصص و متعهد را گرفت.

هشدار می‌دهیم که در گام دوم انقلاب، اگر با این فرمان جلو برویم، هیچ جایگاهی در سطوح بین المللی نداشته و حتی از توانمندی لازم برای حل مشکلات داخلی خودمان هم برخوردار نخواهیم بود.
تعهد در انتصابات، برنامه محور و توسعه نظارت‌های فسادستیزانه، مهمترین راهبرد‌های توسعه سازمانی بوده و باید نیروی انسانی را بشکلی مشارکتی باید وارد مدیریت سازمان نمود.
تعداد بازدید : 3

در خصوص رویداد منعکس شده در کلیپ، ممکن است با یک حادثه یا شرایط اضطراری روبرو باشیم. اما اگر مدیریت ارشد حاکم بر حوزه حمل و نقل ریلی کشور هوشیار باشد، خوب باید بداند که چه می‌گوییم و به چه چالشی اشاره می‌کنیم. اگر هوشیار باشد، با رویکردی پیش دستانه جلوی وقوع بحران‌های اتی را با پرورش نیروی انسانی متعهد می‌گیرد.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: سیاست پرورش انسانی در دوره پهلوی دوم ، سیاست جمهوری اسلامی در پرورش نیروی اسنانی ، پرورش نیروی انسانی ، سیاست های پرورش نیروی انسانی ، آسیب شناسی سیاست های جذب و نگهداری در سازمان ، تاکید بر تکنسین پروری در دوره پهلوی دوم ، تاکید بر پرورش نیروی انسانی متعهد در ابتدای انقلاب ، ابهام وزارت عتف در سیاست های پرورش نیروی انسانی ، تکنسین پروری فناورانه محور ، حوزه هوانوردی و تکنسین پروری فناورانه محور ، سرمایه داری و تاکید بر تکنسین پروری فناورانه محور ، ایدئولوژی گرایی یا پرورش خودرهبری در شهروندان ، تقویت تعهد سازمانی با مشارکتی نمودن مدیریت ، آسیب شناسی تهی شدگی در سازمان ، خفه کردن نیروی مخالف در سازمان ، تعهد در انتصابات ، آسیب های مدیریت نادرست در سازمان ، انتصابات نادرست و خالی شدن سازمان از نیروی انسانی ، سیاست های جذب و نگهداشت ، عوامل موثر بر جذب و نگهداشت ، آسیب شناسی نیروی انسانی در حوزه حمل و نقل ، خالی شدن حوزه حمل و نقل از نیروی انسانی شایسته ، آسیب های جذب سهمیه ای و شرکتی بر حوزه حمل و نقل
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین