پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۶۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
غلامرضا میری گفت: میزان مصرف زعفران در بازار داخلی یک سوم کاهش پیدا کرده چرا که این محصول به یک کالای لوکس تبدیل شده است از این‌رو بسیاری از خانوار‌ها زعفران را از سبد غذایی خود حذف کردند.
شعار سال: غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی‌ها تاثیری در میزان تولید زعفران در سال زراعی جدید می‌گذارد؟ گفت: برداشت زعفران از آبان سال جاری آغاز می‌شود، اما تردید نداریم که میزان برداشت این محصول امسال نیز مانند سال گذشته کاهشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از کاهش تولید زعفران در سال زراعی گذشته ارائه نشده است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی متولی ارائه آمار تولید زعفران در کشور است، اما تا به امروز آمار دقیقی در این زمینه ارائه نداده است، گاهی کاهش تولید را ۳۰ درصد و گاهی ۶۰ درصد اعلام می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان افزود: سطح زیر کشت زعفران در ۲۲ استان کشور توسعه پیدا کرده از این‌رو می‌توان کاهش تولید زعفران در خراسان بزرگ را پوشش بدهد.

میری با اشاره به کاهشی شدن روند صادرات زعفران، گفت: صادرات زعفران از دی سال گذشته تا امروز روند کاهشی به خود گرفته است. صادرات زعفران در دیماه سال گذشته حدود ۵۸ درصد، بهمن ۳۳ درصد، اسفند ۳۸ درصد، فروردین ۵۹٫۵ درصد و اردیبهشت ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد. به نظر من دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های در کاهش روند صادرات دخیل هستند.

این فعال اقتصادی عوارض صادرات آب مجازی زعفران را نیم درصد دانست و افزود: زعفران جزو محصولات کم آب بر کشاورزی محسوب می‌شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات باید بازگردانده شود، گفت: صادرکنندگان با بازگشت ارز مشکلی ندارند، اما دلار امروز در بازار آزاد ۳۱ هزار تومان است و زمانی‌که می‌خواهیم با سامانه نیما تسویه حساب کنم باید با نرخ نیمایی تسویه کنیم اینگونه روی هر دلار حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان ضرر می‌کنیم. همچنین صادرکنندگان برای بازگشت ارز باید ۲ تا ۳ درصد رقم صادرات را پرداخت کنند تا ارز وارد کشور شود.

وی ادامه داد: رقم بالای صادرات زعفران از مجاری قانونی فضا را برای قاچاق این محصول فراهم کرده است. قاچاقچیان زعفران بدون اینکه هزینه‌ای را به دولت پرداخت کند زعفران را صادر می‌کند و در بازار‌های جهانی ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت صادرکنندگانی که سال‌ها تلاش کردند تا این بازار را تصاحب کنند می‌فروشد؛ در نتیجه صادرات رسمی زعفران در کشور کاهش پیدا می‌کند.

میری با بیان اینکه زعفران کیلویی ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار صادر می‌شود، افزود: تعهد پایه صادرات یک کیلو زعفران نگین ۱۶۰۰ دلار است و قاچاقچیان زعفران در هر یک کیلو زعفران ۱۰ میلیون تومان جلوتر از صادرکنندگان رسمی هستند. اگر این روند ادامه داشته باشد اکثر واحد‌هایی که شناسنامه‌دار هستند جنس را به صورت قاچاق خارج می‌کنند که در عمل چنین روندی آغاز شده است و یا در نهایت بنگاه خود را تعطیل می‌کنند.

به گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران؛ صادرکنندگان زعفران توانستند در ۲۰ سال گذشته حجم صادرات این محصول را از ۵ تن به ۳۲۵ تن برساندند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ زعفران در کاهش صادرات این محصول تاثیر گذاشته است؟ گفت: نرخ زعفران در یک بازه زمانی ۴۰ روزه ۳۰۰ درصد گران شد پذیرش یکباره قیمت این محصول برای کشور‌های هدف صادراتی قابل قبول نیست. اگر این افزایش قیمت در یک بازه زمانی یک ساله انجام می‌شد شوک وارد شده به خریداران کمتر بود و برای خرید کمتر عقب نشینی می‌کردند.

میری در پایان بیان کرد: زعفران کیلویی ۲۴ تا ۳۸ میلیون تومان در بازار داخلی موجود است. میزان مصرف زعفران در بازار داخلی یک سوم کاهش پیدا کرده چرا که این محصول به یک کالای لوکس تبدیل شده است از این‌رو بسیاری از خانوار‌ها زعفران را از سبد غذایی خود حذف کردند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته ازاگروفودنیوز، تاریخ انتشار:۲۳ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر:، agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین