پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
ادبیات ضرغامی را داشتید؟! مثلا این ادبیات یک وزیر است؟ حال این آقای وزیر می‌خواهد وزارتی را که اطلاع چندانی از آن ندارد، راهبری کند؟ درد کشور را به چه کسی باید بگوییم که صرف داشتن تجارب نظامی، امنیتی یا قضایی دلیلی بر مدیر بودن یا متعهد بودگی نیست؟ درد کشور را به چه کسی بگوییم که سر نخ بعضی از فساد‌ها از همین برداشت نادرست ناشی شده و تشدید هم خواهد شد. درد زیر ساخت‌های ناموجود کشور و فعالیت زیر فشار بخش خصوصی را به چه کسی باید گفت؟ به که بگوییم که بغیر از رهبر، هر کسی که می‌خواهی باشی، باش. الزاما ذیل قانون و نظارت باید قرار بگیری (طفلک خود رهبر هم بار‌ها و بار‌ها با تواضع خاص، خودش را تحت نظارت قانون می‌بیند). نگاهی بیندازید به درد دل فعالان گردشگری و زیر ساخت‌هایی که لنگ می‌زنند.
شعار سال: پس از گذشت دو سال به نظر می‌رسد، دوباره سفر‌های استانی از سر گرفته شده و مردم از اقصی نقاط ایران راهی سفر‌های استانی می‌شوند البته شرایط نا به سامان اقتصادی را نمی‌توان در به وجود آمده را نادیده گرفت. چرا که بسیاری از مردم سفر‌های استانی برایشان امری دشوار شده چه برسد به سفر به کشوری دیگر. با وجود افزایش سفر‌ها امار و ارقام رشد چندانی را برای توسعه گردشگری نشان نمیدهند به طوری که تنها ۶۰ درصد سفر‌ها به قبل از کرونا بازنگشته‌ایم. با این حال با ترافیک‌هایی بسیاری که در زمان تعطیلات به سمت شهر‌ها انجام می‌گیرد مشخص است در ۲ سال اخیر هیچ کوششی برای بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای و جذب گردشگر انجام نشده به همین دلیل راه بسیار طولانی در پیش است.

لغو تمامی محدودیت‌های کرونایی در ترکیه

حرمت الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در زمان شیوع کرونا، گردشگری بهترین گزینه برای جذب سرمایه در کشور‌ها است. همانطور که پیش از این گفته شده گردشگری عامل شیوع کرونا نبود، بلکه عامل کنترل کرونا بوده است؛ زیرا تمام جوانب در اماکنی که گردشگر در چارچوب گردشگری حضور پیدا کرده است، رعایت شده است. در هیچ یک از اماکن گردشگری در دو سال اخیر شاهد مرگ و میر چشم‌گیری نبودیم.

وی در پاسخ به این سوال که با لغو محدودیت‌های کرونایی کشور ترکیه، چه میزان به گردشگری این کشور افزوده می‌شود؛ خاطر نشان کرد: مرز‌های هوایی در ترکیه حتی در زمان کرونا هم باز بوده است و تنها برخی محدودیت‌هایی وجود داشت که از چند روز گذشته تمامی آن‌ها برداشته شده است. حتی تا هفته گذشته که محدودیت‌ها اعمال بود شاهد ورود و خروج گردشگران ایرانی به این کشور بودیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، ادامه داد: ترکیه با این روند از طریق گردشگر، جذب سرمایه برای خود را انجام می‌دهد، ولی کشور ما سعی می‌کند این حلقه‌ها را تنگ‌تر کند.
 
زیرساخت‌های گردشگری که لنگ می‌زند و وزیری که نمی‌خواهد هتل‌ها شیره کش خانه شوند؟

راه‌های نرفته صنعت گردشگری

رفیعی بیان کرد: کشور ما باید برخی تسهیلات برای گردشگران لحاظ کند و صنعت گردشگری را باور داشته باشیم، تا از مجموعه صنعت گردشگری استفاده بهینه انجام داده شود. در اجلاس اکو که کشوران همسایه حضور داشتند پیشنهادی مبنی بر اینکه هرچه سریعتر باید تدابیری اندیشیده شود داده شد، تا کشور‌های عضو اکو که جمعیتی حدود ۲۰۰ میلیون نفر گردشگر را در دل خود جای داده است از هم بهره‌مند شوند. مانند بسیاری از کشور‌های دنیا که این اتفاق در حال انجام است. به طور مثال فرانسه که از لحاظ کمیت بیشترین جمعیت را جذب می‌کند، گردشگران آن عموما از کشور‌های همسایه خود است.

سفر‌های داخلی از سرگرفته شد

وی ادامه داد: اتفاق خوبی که برای کشور ما در ایام نوروز و تعطیلات عید فطر رخ داد، این بود که حتی شهر‌های کوچک کشورمان هم دارای مسافر بودند. خوشبختانه گردشگران ایرانی به انجام سفر‌های داخلی پرداخته‌اند، اما متاسفانه نبود زیرساخت‌ها و کوتاهی‌هایی که انجام شد به نظر می‌رسد نتوانستیم این گردشگران را حفظ کنیم. آمار گردشگری کشور هنوز به قبل از کرونا برنگشته است، با این حال زیرساخت‌ها نه تنها بهتر نشده بلکه در بعضی استان‌ها افول هم کرده است. انتظار می‌رفت در این دو سال زیرساخت‌های جاده‌ای کشور به سطح خوب و عالی برسد، ولی متاسفانه این اتفاق محقق نشد و شاهد ترافیک‌های شدید جاده‌ای در زمان پیک سفر هستیم. گردشگری داخلی ما باید رونق بگیرد، استان‌های کشور باید امکاناتی را فراهم کنند تا گردشگر جذب کنند.

ترکیه در پی جذب بیشتر گردشگران ایرانی

رفیعی تصریح کرد: هفته گذشته یکی از استان‌های حاشیه‌ای جنوب شرقی ترکیه از مسئولان کشور ما دعوت کرد و وعده داد که هر امکاناتی را از لحاظ تخفیف در هتل‌ها و اماکن گردشگری لحاظ می‌کند، تا گردشگران ایرانی به این شهر سفر کنند. اگرچه داشته‌های طبیعی و گردشگری کشور ما بسیار بیشتر از کشور‌های اطراف است، اما متاسفانه ما از پالتسیل‌های موجود استفاده نمی‌کنیم. مساله‌ای که موجب نگرانی ما شده است؛ مساله خروج ارز و عدم بازگشت آن به کشور است.

سفر داخلی هم نرخ سفر‌های خارجی

بلیط لحظه آخری بلیط محبوب مسافرت‌های پیش بینی نشده که قیمت مناسب تری نسبت به بلیط‌های معمولی داشتند. اما یکسالی می‌شود که از ارزانی بلیط‌ها خبری نیست در رابطه با این موضوع رفیعی می‌گوید: یکی از مقاصد گردشگری کشور شهر کیش است که بیشترین حجم مسافر را دارد. نرخ بلیط به این شهر مناسب‌تر از شهر‌های دیگر است؛ بعضی از شهر‌ها در ایام پیک، نرخ یک سمت آن فقط به چند میلیون تومان می‌رسد، البته این کار قانونی نبود و با تذکر جدی سازمان هواپیمایی کشوری باعث شد قیمت‌ها به نرخ مصوب برسد. اما درمورد قیمت‌ها باید یک نظارت جدی صورت بگیرد تا گردشگران از سفر داخلی دست نکشند؛ زیرا بعضی اوقات نرخ یک مسیر داخلی به میزان یک سفر خارجی است، در این صورت ترجیح می‌دهند با همان قیمت به جای سفر در مرز و بوم خود به کشور دیگری سفر کنند که این مساله باعث افت شدید گردشگران داخلی می‌شود.

رفیعی در پایان گفت: امکاناتی باید در شهر‌های مرزی ما شکل بگیرد که اگر گردشگران برای خرید می‌خواهند سفر کنند، سفر آن‌ها در کشور خودمان باشد. همه باید دست به‌دست دهند تا از این فرصت استفاده کنند و با بررسی نقاط ضعف موجود به افزایش آمار گردشگری کمک کنند.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار:۲۵ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۶۵۱۶۱، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین