پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۸۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
در پی رسیدن سلاح‌های جدید و دور برد غربی به اوکراین، ارتش اوکراین روسیه را تهدید کرد که پل کریمه را هدف قرار می‌دهد.
شعار سال: در پی رسیدن سلاح‌های جدید و دور برد غربی به اوکراین، ارتش اوکراین روسیه را تهدید کرد که پل کریمه را هدف قرار می‌دهد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو به طور کامل در جریان تهدیداتی است که کی یف برای حمله به پل شبه جزیره «کریمه» اعلام کرده است.

لاوورف تأکید کرد: ارتشی داریم که مسئوولانه عمل می‌کند و همه این تهدید‌ها را جدی گرفته است و هیچ دودی بدون آتش نیست و من مطمئنم که همه این طرح‌ها به طور کامل شکست می‌خورد.

پیش از این «دمیتری مارشینکو» فرمانده ارتش اوکراین گفت که بعد از رسیدن سلاح‌هایی که غرب وعده داد آن‌ها را به اوکراین بدهد، پل کریمه اولین هدف خواهد بود و این بر هیچ کس پوشیده نیست.

پل کریمه ۱۹ کیلومتر طول دارد و جنوب روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می‌کند که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ به اشغال خود در آورده و ضمیمه خاک خود کرد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها

در نشست خبری مشترک زلنسکی با رهبران آلمان، فرانسه، ایتالیا و رومانی چه گذشت؟

رهبران اروپایی گفتند که از تلاش اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و این کشور باید فورا وضعیت نامزدی دریافت کند.

شولتس، صدراعظم آلمان گفت که اوکراین و مولداوی به خانواده اروپا تعلق دارند، اما همچنان باید معیار‌های پیوستن به اتحادیه اروپا لحاظ شود. وی همچنین قول داد که آلمان تا هر زمانی که اوکراین نیاز داشته باشد به حمایت مالی و نظامی از این کشور ادامه می‌دهد.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا گفت که مردم اوکراین در مبارزه علیه تهاجم روسیه از ارزش‌های اروپایی دموکراسی و آزادی دفاع می‌کنند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که اوکراین می‌تواند روی حمایت متحدانش حساب کند. او همچنین گفت که همچنان به نوعی کانال ارتباطی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیاز است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که تهاجم روسیه به اوکراین تجاوز به کل اروپا است و تنها اقدام متحد می‌تواند آن را متوقف کند. او همچنین گفت که دیدار رهبران کشور‌ها از اوکراین نشان داده است که کی‌یف در مبارزه تنها نیست.

رهبران اروپایی همچنین گفتند که تسلیحات بیشتری به اوکراین فرستاده شده است.

هلند: یک جاسوس روس سعی در نفوذ به دیوان بین‌المللی کیفری داشت

سازمان اطلاعات هلند اعلام کرد که «یک جاسوس که برای سرویس اطلاعات نظامی روسیه کار می‌کرد و با هویت جعلی برزیلی به هلند آمده بود بازداشت و به برزیل برگردانده شد.»

طبق این گزارش «این فرد قرار بود در دیوان کیفری بین‌المللی کارآموزی کنند به این معنی که به ساختمان و سیستم‌های این نهاد دسترسی پیدا می‌کرد.»

نهاد اطلاعاتی هلند تاکید کرد که وی در بدو ورود به کشور بازداشت و با پرواز بعدی به برزیل بازگردانده شد.

طبق این گزارش، این فرد می‌توانست «روی دادرسی کیفری دادگاه» که جنایت‌های ارتکابی در اوکراین را بررسی می‌کند تاثیر بگذارد.»

سرویس مخفی هلند هویت این فرد را افشا کرد و گفت: «وی سرگئی ولادیمیر ویچ چرکاسف ۳۶ ساله است، اما وانمود می‌کرد که یک برزیلی ۳۳ ساله با نام ویکتور مولر فریرا است.»

آمریکا خطاب به روسیه: نباید از غذا به‌عنوان سلاح استفاده کرد

تام ویلسک، وزیر کشاورزی ایالات متحده آمریکا پس از گفتگو‌های متعدد در سازمان ملل از روسیه خواست تا به سرعت با بازگشایی بنادر اوکراین موافقت کند تا میلیون‌ها تن غلات ذخیره شده در آنجا صادر شوند.

وی در یک نشست خبری تاکید کرد: «مسکو باید فورا برای باز کردن این بنادر و پایان دادن به این جنگ اقدام کند.»

وی اضافه کرد که نباید از غذا به‌عنوان سلاح استفاده کرد.

تام ویلسک بار دیگر تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا یا اروپا مواد غذایی و کود‌های شیمیایی را هدف قرار نمی‌دهد.

بریتانیا سلاح‌های دوربرد به اوکراین ارسال کرده است

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت که لندن بیش از ۲۰ اسلحه دوربرد ام۱۰۹ (M۱۰۹) را از یک شرکت تسلیحاتی بلژیکی خریداری و بازسازی کرده است و در حال ارسال آن‌ها به اوکراین است.

او پس از نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل به شبکه اسکای نیوز گفت که سلاح‌های سنگین گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری شلیک می‌کنند.

وی گفت که نیرو‌های اوکراین به زودی قادر خواهند بود پیشرفت قابل توجهی در شرکت کشورشان داشته باشند.

زلنسکی: اقدامات لازم برای عضویت در اتحادیه اروپا را انجام می‌دهیم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در نشست خبری خود با رهبران اروپایی گفت: «کی‌یف آماده است اقدامات لازم برای عضویت کامل در اتحادیه اروپا را انجام دهد.»

اتحادیه اروپا باید هفته آینده تصمیم بگیرد آیا به اوکراین برای پیوست به اتحادیه اروپا «وضعیت نامزدی» اعطا کند یا خیر، این نخستین گام در روند مذاکراتی خواهد بود که ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد.

زلنسکی همچنین در این نشست گفت که تهاجم روسیه به معنای تجاوز به تمام اروپا است.

وی تاکید کرد هرچه اوکراین سلاح‌های بیشتری از کشور‌های غربی دریافت کند، سریع‌تر می‌تواند سرزمین‌های اشغالی خود را آزاد کند.

وی تصریح کرد که با رهبران آلمان، فرانسه، ایتالیا و رومانی درباره دورنمای تحریم‌های بیشتر علیه مسکو صحبت کرده است.

نخست وزیر ایتالیا از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا حمایت کرد

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا نیز در نشست خبری مشترک از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا حمایت کرد و گفت: «در نشست هفته آینده شورای اروپا از این موضع حمایت می‌کنم.»

وی افزود: «مردم اوکراین هر روز از ارزش‌های دموکراسی و آزادی که زیربنای پروژه اروپایی ما است دفاع می‌کنند. نمی‌توانیم این روند را به تعویق بیاندازیم.»

دراگی تاکید کرد که ایتالیا می‌خواهد شاهد پایان درگیری در اوکراین باشد، اما «هر راه حل دیپلماتیک نمی‌تواند جدا از اراده کی‌یف باشد.»

ماکرون: فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی حامی اعطای نامزدی فوری به اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا هستند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در نشستی با رهبران اروپایی در کی‌یف گفت که فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی همگی حامی اعطای رسمی وضعیت نامزدی «فوری» به اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

وی افزود: «هر چهار نفر از وضعیت نامزدی فوری برای عضویت حمایت می‌کنیم.»

وی تصریح کرد: «این وضعیت با یک نقشه راه همراه خواهد بود و همچنین شامل در نظر گرفتن وضعیت بالکان به ویژه مولداوی است.»

شولتس: آلمان ۸۰۰ هزار پناهنده اوکراینی را پذیرفته است

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در یک نشست خبری در اوکراین گفت که کشورش ۸۰۰ هزار پناهنده اوکراینی را پذیرفته است.

وی تاکید کرد که آلمان حمایت‌های مالی و نظامی خود را از اوکراین ادامه می‌دهد.

این مقام اروپایی تصریح کرد که با یک پیام روشن به این سفر آمده است: «اوکراین به خانواده اروپا تعلق دارد.»

وی اضافه کرد که آلمان نسبت به پیوستن اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا نظر مثبت دارد.

ابراز نگرانی آمریکا از اتحاد چین و روسیه: کشور‌هایی که با پوتین همسو می‌شود در سمت اشتباه تاریخ هستند

ایالات متحده آمریکا از اتحاد چین با روسیه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است کشور‌هایی که با روسیه و ولادیمیر پوتین همسو

می‌شوند در سمت اشتباه تاریخ قرار خواهند گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «چین ادعا می‌کند بی‌طرف است، اما رفتار این کشور نشان می‌دهد همچنان در حال سرمایه‌گذاری با نزدیک شدن به روسیه است.»

این بیانیه ساعاتی پس از آن اعلام شد که شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین طی تماسی با پوتین بر حمایت پکن از حاکمیت و امنیت مسکو تاکید کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده است که با گذشت بیش از سه ماه از حمله روسیه به اوکراین، چین همچنان در کنار روسیه ایستاده است و همچنان از روسیه در سازمان‌های بین‌المللی محافظت می‌کند و همچنان جنایت‌های روسیه در اوکراین را انکار می‌کند.»

ایالات متحده آمریکا تسلیحات نظامی بیشتر به ارزش یک میلیارد دلار به اوکراین می‌فرستد

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که یک میلیارد دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین اعطا می‌کند که شامل سلاح‌های دوربرد است که به گفته آمریکا و متحدانش می‌تواند تغییراتی را در نبرد ایجاد کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا امروز طی تماسی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود گفت که آمریکا یک میلیارد دلار کمک امنیتی دیگر برای نبرد‌های این کشور در شرق دونباس ارائه می‌کند.

بایدن پس از این تماس در بیانیه‌ای گفت که بسته حمایتی شامل سلاح‌های سنگین، سلاح‌های دفاعی ساحلی و همچنین مهمات برای توپخانه و سامانه‌های موشکی پیشرفته است.

وی همچنین از اعطای کمک ۲۲۵ میلیون دلاری برای مردم اوکراین خبر داد که شامل تامین اقلامی مانند آب آشامیدنی، محموله‌های درمانی، غذا، چادر و پول نقد می‌شود.

مسکو: غرب با محدود کردن واردات انرژی روسیه به سر خود شلیک می‌کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که غرب با تلاش برای محدود کردن واردات انرژی از میادین نفت و گاز سیبری، «به سر خود شلیک کرده است.»

وی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به توافق‌ها با پکن گفت: «چین می‌داند که چه چیزی را می‌خواهد و به پای خود شلیک نمی‌کند در حالی که غرب در حال شلیک به سر خود است.»

وی تصریح کرد که اتحادیه اروپا با تلاش برای دور شدن از منابع انرژی روسیه در حال طراحی یک مسیر «انتحاری» است.

وزیر دفاع آمریکا: حمله روسیه به اوکراین تهدید برای امنیت اروپا است

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از متحدانش خواست تا تحویل تسلیحات به اوکراین را افزایش دهند.

آستین در نشستی در بروکسل با حضور ۵۰ کشور حامی اوکراین گفت: «نمی‌توانیم تسلیم شویم. مخاطرات بسیار زیاد است. اوکراین با لحظه‌ای مهم در میدان جنگ روبرو است.»

وی افزود: «باید تعهد مشترک خود به دفاع از اوکراین را بیشتر کنیم.»

وی تاکید کرد که حمله مسکو به همسایه‌اش خطری تنها برای اوکراین نیست بلکه تهدیدی برای امنیت اروپا است.

رئیس پنتاگون تصریح کرد که واشنگتن و کی‌یف در حال کار برای پاسخگویی به درخواست‌های اوکراین برای تجهیز به قابلیت‌های جدید است.

پاپ فرانسیس از مردم خواست جنگ اوکراین را فراموش نکنند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از مردم درخواست کرد که جنگ اوکراین را فراموش نکنند، زیرا درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

وی گفت: «نباید به زندگی به گونه‌ای عادت کنیم که گویی جنگ یک موضوع دور است.»

وی از «بی‌رحمی و وحشیگری» در جنگ یاد کرد و گفت: «خطر این است که ما تنها این هولناک بودن را می‌بینیم و کل ماجرایی را که در پس این جنگ رخ می‌دهد نمی‌بینیم.»

ینس استولتنبرگ: زلنسکی در نشست سران ناتو شرکت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که به تامین تسلیحات سنگین و سامانه‌های دوربرد اوکراین ادامه می‌دهند و توافق بر سر بسته جدید کمک به کی‌یف در نشست سران در مادرید پیش‌بینی شده است.

وی در یک نشست خبری در بروکسل پیش از نشست وزرای دفاع ناتو گفت: «ما به شدت بر تقویت، ارائه پشتیبانی بیشتر، تسلیحات پیشرفته‌تر متمرکز هستیم، زیرا از مبارزه آن‌ها علیه تهاجم وحشیانه روسیه حمایت می‌کنیم.»

وی تاکید کرد که ناتو مدرن‌سازی تجهیزات نظامی اوکراین را ادامه می‌دهد.

دبیرکل ناتو همچنین گفت که زلنسکی دو هفته دیگر به نشست سران ناتو دعوت خواهد شد.

کرملین: روسیه و چین همکاری‌های خود را گسترده‌تر می‌کنند

کاخ کرملین از مکالمه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ همتای چینی خود خبر داد.

کرملین تاکید کرد در این گفتگو در طرف با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جهانی که به گفته آن‌ها با سیاست «تحریم‌های غیرقانونی» پیچیده‌تر شده است با گسترش همکاری‌ها در حوزه انرژی، مالی، صنعت، حمل و نقل و … موافقت کردند.

این در حالی است که طبق نوشته رسانه‌های چین، شی جین پینگ در این مکالمه گفت که همه طرف‌ها باید برای حل و فصل بحران اوکراین «به شیوه‌ای مسئولانه» تلاش کنند.

رئیس جمهوری چین بر تمایل این کشور برای کمک به حل این وضعیت تاکید کرده است.

وی همچنین گفته است به حمایت کشورش از روسیه درباره مسائل مربوط به حاکمیت و امنیت ادامه می‌دهد.

سازمان ملل نسبت به کاهش ذخایر آب در سورودونتسک هشدار داد

سازمان ملل می‌گوید هزاران غیرنظامی در سورودونتسک به‌دلیل کاهش ذخایر آب در خطر هستند.

این نهاد تاکید کرد: «هزاران غیرنظامی از جمله زنان، کودکان و افراد مسن در شهر سورودونتسک اوکراین با کمبود مواد غذایی، آب تمیز، برق و بهداشت مواجه هستند.»

ساویانو آبرو، سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که وضعیت اضطراری در پناهگاه‌هایی که زیر کارخانه شیمیایی آزوت قرار دارند ایجاد شده است.

وی افزود: «کمبود آب و مشکلات فاضلاب یک نگرانی بزرگ است. این یک نگرانی بزرگ برای ما است، زیرا مردم نمی‌توانند برای مدت طولانی بدون آب زنده بمانند.»

آلمان: کاهش ظرفیت صدور گاز از سوی روسیه سیاسی است

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان معتقد است که کاهش ظرفیت صدور گاز از طریق خط لوله نورداستریم به این کشور یک تصمیم سیاسی» است و آن طور که این شرکت روسی ادعا می‌کند به‌دلیل مسائل فنی نیست.

گازپروم روز گذشته دلیل کاهش ظرفیت صدور گاز به آلمان را عدم تحویل تجهیزات مورد نیاز از طرف شرکت آلمانی زیمنس عنوان کرده بود.

وزیر خارجه ترکیه جزییات بیشتر از ایجاد کریدور دریایی برای صادرات غلات اوکراین را مطرح کرد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، جزییات بیشتری از طرح سازمان ملل برای ایجاد یک کریدور دریایی از اوکراین برای صادرات غلات را مطرح کرد و گفت که می‌توان مسیر‌های امنی را بدون نیاز به مین‌زدایی در اطراف بنادر اوکراین ایجاد کرد.

چاووش اوغلو به خبرنگاران گفت که مین‌زدایی بنادر اوکراین زمان می‌برد، اما در همین حین می‌توان یک کریدور دریایی امن در مناطق فاقد مین ایجاد کرد.

وی گفت: «از آنجا که محل مین‌ها مشخص است خطوط امن خاصی در سه بندر ایجاد خواهد شد. کشتی‌ها می‌توانند بدون نیاز به پاکسازی مین‌ها با خیال راحت و با هدایت کشتی‌های امدادی اوکراین که در طرح پیش‌بینی شده است به بنادر رفت و آمد کنند.»

چاووش اوغلو پیش از این، هفته گذشته در آنکارا با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره این طرح گفتگو کرده بود.

کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه سلاح‌های ارسالی غرب به اوکراین راه خود را به بازار سیاه اروپا پیدا می‌کنند، گفت رئیس جمهور آمریکا نیز در یک دنیای خیالی زندگی می‌کند.

اطلاعیه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تصویب کمک ۱ میلیارد دلاری نظامی جدید برای اوکراین، با واکنش دولت روسیه مواجه شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت که بسته کمک نظامی جدید آمریکا برای کی‌یف، نه تنها اتحادیه اروپا، بلکه خود اوکراین را نیز تهدید می‌کند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، زاخارووا طی سخنرانی در همایش مطبوعاتی توضیح داد: «البته که این کمک‌ها تهدیدی برای همه است. اولا، برای خود اوکراین، جایی که درگیری از دیدگاه غرب، باید برای مدت طولانی ادامه یابد. دوماً این کمک‌های نظامی تهدیدی برای اروپا هستند، زیرا این سلاح‌ها از طریق بازار سیاه به این قاره باز می‌گردند».

وی سپس به اتهام‌زنی‌های بایدن به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مبنی بر دامن‌زدن به تورم و گرانی در آمریکا و جهان پرداخته و گفت این اظهارات نشان‌دهنده جهان خیالی است که بایدن در آن زندگی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این‌باره تصریح کرد: «اگر به آنچه که بایدن و کاخ سفید می‌گوید گوش دهیم، عباراتی مانند تورم پوتین، بنزین پوتین، مالیات پوتین و غیره؛ باید گفت که آن‌ها در یک دنیای خیالی زندگی می‌کنند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، زاخارووا ادامه داد: «افزایش قیمت‌ها در ایالات متحده هم در سال ۲۰۲۰ و هم در سال ۲۰۲۱ مشاهده شد و هیچ ارتباطی با عملیات ویژه روسیه در اوکراین ندارد. قیمت مواد غذایی، به ویژه برای گندم، از قبل افزایش یافته است».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بحران غذایی جهان و مشکل صادرات غلات از اوکراین نیز گفت که آمریکا می‌تواند اقداماتی را برای رفع انسداد بنادر اوکراین انجام دهد، اما این کار را انجام نمی‌دهد.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد که واشنگتن پشت ماجرای مسدود شدن محصولاتی است که قرار بود بنادر دریای سیاه را ترک کنند که اقدام دولت اوکراین در مین‌گذاری آب‌های نزدیک سواحل مانع آن شد.

اسپوتنیک در خبر دیگری به نقل از زاخارووا نوشت: «چه کسی رژیم کی‌یف را چپ‌وراست کنترل می‌کند؟ کاخ سفید و کل این دولت، که می‌توانند اقداماتی را برای رفع انسداد، پاکسازی مین‌ها یا تضمین عبور کشتی‌ها با مواد غذایی انجام دهند. اما به دلایلی این اتفاق نمی‌افتد».

شامگاه چهارشنبه نیز وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که از نظر رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، طرح سازمان ملل برای صادرات غلات اوکراینی قابل قبول است، اما باید نگرانی‌های مسکو رفع شود.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۵۵۶۰۴۴، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
0
یعنی جرات داره پل رو بزنه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین