پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۸۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
عوامل گوناگونی همچون مدل خودرو سال تولید خودرو کارکرد خودرو تصادف در میزان افت قیمت خودرو رنگ شدگی خودرو وضعیت فنی خودرو روی میزان افت قیمت خودرو تاثیر گذار است. برای جبران خسارات وارد شده به وسیله نقلیه فرد مقصر، بیمه بدنه می‌تواند کمک مهمی برای وی باشد. بیمه بدنه بر اساس پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی که دارد می‌تواند جبران خسارات وارد شده را پرداخت نماید. سقف تعهدات بیمه بدنه بر اساس پوشش‌های بیمه نامه بدنه بوده و در زمان خسارت شرکت بیمه بر اساس بیمه نامه شما خسارات وارد شده را جبران می‌کند.
شعار سال: شاید بار‌ها در هنگام انجام معاملات خودروو یا پس از تصادف عبارت میزان افت قیمت خودرو چقدر میشود، به گوشتان خورده باشد. اما مقصود از افت قیمت خودرو چیست و شامل چ مواردی میشود؟

همانطور که میدانید قیمت گذاری یک خودروی کار کرده مدتی است ک حایز اهمیت گشته است چرا که با توجه به اوضاع اقتصادی فعلی بسیاری از افراد خودروی خریداری شده را به چشم نوعی سرمایه گذاری میبینند به همین دلیل میزان افت قیمت خودرو نیز حایز اهمیت و ب نوعی دغدغه شده است.

عوامل گوناگونی همچون مدل خودرو سال تولید خودرو کارکرد خودرو تصادف در میزان افت قیمت خودرو رنگ شدگی خودرو وضعیت فنی خودرو  روی میزان افت قیمت خودرو تاثیر گذار است.

برای جبران خسارات وارد شده به وسیله نقلیه فرد مقصر، بیمه بدنه می‌تواند کمک مهمی برای وی باشد. بیمه بدنه بر اساس پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی که دارد می‌تواند جبران خسارات وارد شده را پرداخت نماید. سقف تعهدات بیمه بدنه بر اساس پوشش‌های بیمه نامه بدنه بوده و در زمان خسارت شرکت بیمه بر اساس بیمه نامه شما خسارات وارد شده را جبران می‌کند.

۱- به چه ماشین‌هایی افت قیمت خودرو تعلق میگیرد؟

به خودرو‌های بیش از ۵ یا ۶ سال خسارت افت قیمت تعلق نمی‌گیرد. اما با توجه به این که خودرو‌های خارجی حتی بعد از ۵ یا ۶ سال، قیمت بالای خود را حفظ می‌کنند و اگر تصادف شدیدی برای آن‌ها رخ دهد، افت قیمت چشمگیری خواهند داشت، در نهایت نظر کارشناس و میزان خسارتی که به خودرو وارد شده مشخص می‌کند آیا خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه هست یا نه.

۲ - افت قیمت خودرو در تصادف چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه افت قیمت خودرو فرمول یا مبنای مشخصی ندارد و بر اساس عرف بازار مشخص می‌شود. همچنین نسبت به این که کدام قطعه خودرو تعویض یا رنگ شده، افت قیمت متفاوت خواهد بود. در واقع افت قیمت خودرو به نسبت تعویض یا رنگ شدگی سقف، گلگیر، در عقب یا جلو، صندوق، کاپوت و متفاوت است. اما نکته مهم این است که باید برای کارشناس دادگستری ثابت شود که افت قیمتی که برای ماشین به وجود آمده، ناشی از همان تصادفی بوده که مورد ادعای راننده آسیب دیده قرار گرفته است. در واقع تصادف‌های قبلی نباید تاثیری در افت قیمت ایجاد شده داشته باشد.

۳ - بررسی افت قیمت خودرو از نظر کارشناسان بر اساس چند فاکتور مهم انجام می‌شود

این که خسارت وارد شده برای چه قسمتی از ماشین بوده و نوع خسارت به چه صورت است. آیا خسارت به بدنه وارد شده یا خیر، همچنین هزینه‌های بازسازی مجدد، رنگ کاری بر اساس عمق صدمه وارده و وسعت رنگ شدگی همه در افت قیمت خودرو موثرند.

خسارت‌های دیگر از قبیل خساراتی که ممکن است به قطعات بدنه خودرو، درب موتور، گلگیر‌های جلو و ... وارد شود از لحاظ قطعات تعویضی و رنگ شدگی تاثیر بسیاری را بر روی ارزش خودرو دارند، چرا که عملیات تعمیر و تعویض این قطعات بسیار هزینه بر و مهم می‌باشد.

همه این موارد با توجه به این که عملیات بازسازی و تعمیر در ایران به صورت سنتی و غیر اصولی انجام می‌شود و از لحاظ کیفیتی هم بسیار پایین می‌باشد، نهایتا می‌تواند از لحاظ افت قیمت در بسیاری از موارد بسیار چشمگیر و از لحاظ ریالی هم مبلغ بسیار بالایی باشد.

اگر خودرویی تصادف کند و قسمت‌هایی از قبیل شاسی‌ها و سقف و ستون آسیب دیده باشند و یا خسارت مربوط به گلگیر‌های جلو و در‌ها باشد همه در افت قیمت خودرو بسیار موثر می‌باشند. البته در تصادفاتی که از ناحیه عقب خودرو اتفاق بیفتد افت قیمت خودرو بیشتر می‌باشد، چون گلگیر‌های عقب جدا شدنی نیستند و به همین ترتیب بر اساس نوع خسارت وارد شده میزان افت قیمت خودرو در اثر تصادف محاسبه می‌شود.

۴ - نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو

از دو طریق میتوان تقاضای درخواست خسارت افت قیمت نمود:

شورای حل اختلاف یا دادگاه

راننده‌ی خودروی مقصر مسئول جبران افت قیمت خودرو است و برای همین شرکت بیمه مسئول پرداخت این خسارت نیست؛ بنابراین اگر فرد متضرر درخواست دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو در اثر تصادف را داشته باشد، باید برای تامین خسارت خود به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

برای برآورد میزان خسارت افت قیمت بعد از ثبت دادخواست، کارشناس مربوطه تعیین شده و با ملاحظه خودرو و یا تصاویر مربوط به خسارات، کارشناس میزان خسارت افت قیمت را محاسبه می‌کند. بعد از این که خسارت برآورد شده توسط کارشناس اعلام شد، مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارائه می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر خسارت وارد شده کمتر از بیست میلیون تومان اشد رسیدگی به خسارت توسط شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود و خسارات بالای ۲۰ میلیون تومان برای رسیدگی به دادگاه ارجاع داده می‌شوند. فرد زیان دیده با پیگیری پرونده از طریق دادگاه می‌تواند به خسارت افت قیمت خودروی خود دست پیدا کند.

موارد موثر در افت قیمت خودرو

در زمان تصادف مدل و رنگ خودرو و سال ساخت خودرو در افت قیمت خودرو بسیار موثر می‌باشد مدل ماشین‌هایی که سه سال از تولیدشان نگذشته باشد افت قیمت بیشتری را در زمان خسارت دارند.

علاوه بر مدل خودرو، رنگ خودرو هم در افت قیمت خودرو بسیار موثر می‌باشد. نتیجه آخرین جامعه آماری که درباره ماشین‌ها با رنگ‌های مختلف انجام گرفته، رنگ زرد داشته اند این است که خودرو‌هایی که در زمان خسارت کمترین افت قیمت را نسبت به سایر رنگ‌های خودرو از قبیل طلایی و بنفش و قرمز از جمله خودرو‌هایی بودند که افت قیمت بالایی را در زمان خسارت دارند.

۵ - در تصادف با خودرو‌های گران چه باید کرد؟

در تصادفاتی که خودروی آسیب دیده یک ماشین گران قیمت می‌باشد داستان پرداخت خسارت کمی متفاوت می‌شود. بر اساس قانون جدید بیمه‌ی شخص ثالث پرداخت خسارت بر اساس شرایط خودروی متعارف انجام میشود.

در قانون بیمه‌ی ثالث، خودرویی که ارزش آن خودرو بیشتر از نصف دیه‌ی یک فرد مسلمان در آن سال باشد، خودروی نامتعارف میباشد.

بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، فرد مقصر در زمان تصادف با خودروی نامتعارف موظف است که تا سقف نصف دیه‌ی ماه حرام را جبران کند.

به عنوان مثال دیه ماه حرام در سال ۱۳۹۹، ۴۴۰ میلیون تومان بوده است که اگر خسارت تا نصف این مبلغ یعنی تا ۲۲۰ میلیون تومان باشد توسط فرد مقصر در تصادف با ماشین‌های گران قیمت پرداخت می‌شود. باقی خسارت را فرد زیان دیده باید خودش جبران کند که می‌تواند برای این هزینه از بیمه بدنه خود استفاده نماید. البته بخشی از این خسارت توسط بیمه نامه شخص ثالث فرد قابل جبران می‌باشد که بر اساس تعهد مالی که بیمه نامه ثالث وی دارد این بیمه نامه می‌تواند کمک وی باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت احقاق، تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر:، ehghagh.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
0
دلت خوشه. می زنن و فرار می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
0
0
در عمل قابلیت اجرا نداره
sajjad
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
سلام.
هزینه افت قیمت خودرو آسیب دیده به دستور قانون توسط بیمه ثالث خودرو مقصر پرداخت میشه. من در تصادفی مقصر شناخته شدم و افت قیمت خودرو مقابل از بیمه ثالث من پرداخت شد:
عطف به ماده 19 قانون بیمه کشور مصوب 07/02/1316 مسئولیت بیمه‌گر برابر با تفاوت قیمت حاصله در مال بیمه شده در لحظه‌ای قبل از خسارت و بلافاصله پس از خسارت تعیین شده است و لذا پر واضح است که هم خسارت تعمیر و هم خسارت افت قیمت در چارچوب این ماده قرار می‌گیرد.
با این قانون، من تونستم در دادگاه بیمه رو محکوم کنم و بیمه 70 میلیون تومن به خسارت دیده پرداخت کرد. اما توجه داشته باشید که سقف پرداخت بیمه برابره با سقف تعهد مالی بیمه ثالث شما که توصیه میکنم موقع بیمه کردن این عدد رو خیلی بالا بزنید. من الان 200 میلیون تومن سقف تعهد مالی رو تعیین میکنم. هزینه زیادی نداره اما نجاتتون میده
شماره دادنامه: 140191390011251132 تاریخ صدور دادنامه: 1401-08-18. شعبه 5 حقوقی شهر قدس
شماره دادنامه تجدیدنظر: 140168390016247574 تاریخ صدور: 1401-09-11. شعبه 56 تجدیدنظر تهران
موفق باشید
مدیر پایگاه

سلام و تشکر از اطلاع رسانی 
مراتب بدون نظر تائیدی یا تکذیبی ،صرفا جهت اطلاع مخاطبین منتشر شده است

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین