پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۹۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
صورت‌های مالی درآمدی شرکت پالایش گاز فجر جم نشان می‌دهد که درسال ۱۳۹۹ علی رغم افزایش میزان فروش به میزان یک میلیون متر مکعب، افزایش نرخ گاز فروخته شده از ۲۳۳ ریال به ۲۳۵ ریال، افزایش و نرخ گاز ال پی جی فروخته شدن از هرتن ۲.۹۶ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان، زیان این شرکت طی یک سال افزایش یافته است. این درحالی رخ داده است که بر اساس یادداشت ۵-۱ گزارش حسابرسی این شرکت نرخ خرید گاز خام درسال‌های ۹۸ و ۹۹ یکسان بوده است. درصد سود ناخالص نسبت به درآمد عملیاتی این شرکت از محل فروش گاز تصفیه شده از ۳۳ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۱۷ درصد در سال ۱۳۹۹ و در کل از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است.
شعار سال: تاکنون صورت‌های مالی بیش از ۳۷۰ شرکت زیر مجموعه نهاد‌های دولتی منتشر شده است. سال‌ها پنهان کاری این شرکت‌ها در خصوص وضعیت خود انتقادات فراوانی را به وجود آورده بود که سرانجام در بهار ۱۴۰۱ بخشی ازصورت‌های مالی این شرکت‌ها در سامانه کدال قرار گرفت.

شرکت پالایش گاز فجر جم

این شرکت در سال ۱۳۶۷ به منظور تصفیه گاز میدان‌های گازی نار و کنگان واقع در منطقه جم و ریز در شرق استان بوشهر افتتاح و در سال ۱۳۷۷ به عوان یک شرکت مستقل ثبت شد.

به موازات تولید گاز خشک در پالایشگاه، مایعات گازی تثبیت شده و LPG نیز تولید می‌شود. مایعات گازی به تاسیسات بندر سیراف واقع در ساحل خلیج فارس جهت صادرات منتقل و LPG تولیدی پس از ذخیره سازی توسط تانکر به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

در وب سایت این پالایشگاه دستیابی به رتبه یکی از سه شرکت برتر در زمینه پالایش پایدار، با ثبات کیفی، ایمن و بهره ور در افق ۱۴۰۴ به عنوان چشم انداز پیش روی این واحد درج شده است، اما اسناد سازمان حسابرسی نشان می‌دهد این شرکت در سال ۹۸، ۶.۶ میلیارد تومان و در سال ۹۹، ۲۰۸ میلیارد تومان زیان خالص را عملکرد خود ثبت کرده است.

این شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۹ دارای ۷۵۶ کارمند رسمی، ۱۰۸ کارمند قراردادی و ۱۳۷۴ کارگر خدماتی بوده که نسبت به سال ۱۳۹۸ به دلیل بازنشسته شدن کارکنان رسمی و واگذاری بخشی از امور پیمانکاری ۱۵۶ نیرو کمتر داشته است.

افزایش زیان با وجود افزایش تولید و نرخ فروش!

صورت‌های مالی درآمدی این شرکت نشان می‌دهد که درسال ۱۳۹۹ علی رغم افزایش میزان فروش به میزان یک میلیون متر مکعب، افزایش نرخ گاز فروخته شده از ۲۳۳ ریال به ۲۳۵ ریال، افزایش و نرخ گاز ال پی جی فروخته شدن از هرتن ۲.۹۶ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان، زیان این شرکت طی یک سال افزایش یافته است. این درحالی رخ داده است که بر اساس یادداشت ۵-۱ گزارش حسابرسی این شرکت نرخ خرید گاز خام درسال‌های ۹۸ و ۹۹ یکسان بوده است.

درصد سود ناخالص نسبت به درآمد عملیاتی این شرکت از محل فروش گاز تصفیه شده از ۳۳ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۱۷ درصد در سال ۱۳۹۹ و در کل از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

برای یافتن علت کاهش این نسبت باید به بررسی بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی بپردازیم.

مطابق این سند علی رغم افزایش درآمد عملیاتی ۱۰۰ میلیارد تومانی این شرکت طی یک سال، بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی حدود ۱۴۸ میلیارد تومان جهش داشته است که ۸۳ میلیارد تومان آن از محل افزایش حقوق، دستمزد، مزایای سربار تولید و حقوق و دستمزد مستقیم و مابقی آن مربوط به اموری هم، چون کالا و مواد مصرفی، اجاره، آب، برق، مخابرات، آموزش، پژوهش، کرایه ماشین آلات، استهلاک و اصطلاحی به نام «سایر» بوده است.

با این اوصاف در این شرکت درسال ۹۹ به طور میانگین به ۲۲۳۸ پرسنل ماهیانه ۱۲.۵ میلیون تومان حقوق و مزایا تعلق گرفته است.

البته در گزارش حسابرسی این شرکت تاکیدشده است که تمام افزایش‌ها در صورت‌های هزینه ای، بر اساس بخش نامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت نفت و دولت درخصوص حقوق و دستمزد و تورم قیمت کالا‌های مورد نیاز این شرکت بوده است.

فاصله معنادار ظرفیت اسمی تولید با تولید واقعی!

در این سند حسابرسی می‌توان به تفاوت معنادار ظرفیت اسمی تولید و تولید واقعی آن دست یافت. بنابر یادداشت ۵-۳ در این گزارش ظرفیت اسمی تولید گاز تصفیه شده این شرکت ۳۸.۹ میلیون متر مکعب است در حالیکه درسال ۱۳۹۹ نزدیک به ۲۱ میلیون متر مکعب تولید واقعی داشته است که علت آن کمبود خوراک و کاهش گاز دریافتی قلمداد شده است.

حسابرسان چه می‌گویند؟

در کنار صورت‌های مالی، ارائه موارد خاص از سوی حسابرسان درمورد فعالیت‌های این شرکت نیز قابل توجه است. برای مثال کارشناس حسابرسی می‌گوید ۷۴ میلیارد تومان از هزینه‌های شهرک و فرودگاه توحید در جم بر عهده این پالایشگاه گذاشته شده است که «انجام چنین اموری بر در چارچوب فعالیت‌های اصلی شرکت طبق اساسنامه نمی‌باشد»

همچنین در ادامه گفته شده است که پیگیری‌های این شرکت جهت انجام تکالیف مقرر در مجمع عمومی آن مانند تعیین تکلیف اسناد مالکیت زمین موسوم به ۸۰ هکتاری، زمین و ساختمان‌های فاقد سند مالکیت، تعیین تکلیف کالا‌های مازاد طرح احداث پالایشگاه واقع در انبار ۸۰ هکتاری و ... به نتیجه قطعی نرسیده است.

شرکت پالایش گاز فجر جم نیز مشمول ماده ۱۴۱ است

در گزارش حسابرسان سازمان حسابرسی کشور در باره این شرکت آمده است: «زیان انباشته شرکت بیش از نیمی از سرمایه (۷۲ درصد) می‌باشد، در این خصوص توجه مجمع عمومی صاحبان سهام را به مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت جلب می‌نماید»

در ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و یا رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.»

دولت گاز را با چه قیمتی به مردم می‌فروشد؟

یکی از مهم‌ترین اطلاعات این گزارش اعلام نرخ گازی است که پالایشگاه‌ها به دولت می‌فروختند که به ازای هر متر مکعب ۲۳.۵ تومان بوده است. بنابر آیین نامه اجرایی مربوط به تعیین تعرفه‌های مصارف گاز در دوره سرما که توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است بهای پرداختی مردم بابت هر متر مکعب گاز ۴۱.۴ تومان تا ۴۸۳ تومان در پله‌های مصرفی و اقلیم‌های مختلف بوده است. یعنی دولت به ازای فروش هر متر مکعب گاز به بخش خانگی ۷۶ تا ۲۰۰۰ درصد به قیمت گاز خریداری شده از پالایشگاه‌ها اضافه کرده است. البته بنا بر اظهارات مقامات شرکت گاز ۷۵ درصد مردم در سه پله اول مصرفی قرار دارند که بهای هر متر مکعب گاز برای آنان به ترتیب ۴۱.۴، ۶۹ و ۹۶.۶ تومان بوده است.

مدیران پالایشگاه فجر جم

این شرکت در شهرستان جم استان بوشهر مستقر است. محمد مهدی هاشمی رییس هیات مدیره این شرکت دارای مدرک ارشد رشته شیمی، عبدالصمد نجفی مدیرعامل این شرکت دارای مدرک ارشد شیمی، حمید جلوه ماسوله عضو هیات مدیره دارای مدرک کارشناسی شیمی وحمید الله وردی عضو هیات مدیره دارای مدرک شیمی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جماران، تاریخ انتشار:۲۹ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۵۵۶۲۰۶، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین