معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: "طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان" دوره های ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا خواهیم کرد. بیست درصد (۲۰%) از دانشآموزان مدارس دولتی به تفکیک دورههای اول و دوم متوسطه (نظری، فنی وحرفهای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
شعار سال: مهدی کاظمی گفت: در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارساییها و کاستیهای آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان، "طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان" دوره های ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا خواهیم کرد.
به گفته وی کاستیهای آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسیها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، خصوصا در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی را ایجاد کرده اند.
او گفت: بیست درصد (۲۰%) از دانشآموزان مدارس دولتی به تفکیک دورههای اول و دوم متوسطه (نظری، فنی وحرفهای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
معاون آموزش متوسطه گفت: هرچند با حمایت دولت و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و همکاری و همراهی پرسنل زحمتکش آموزش و پرورش، از ۱۴ فرودین ۱۴۰۱ کلاسهای حضوری در تمامی مدارس کشور برگزار شدند؛ اما جبران کاستیهای یادگیری و ضعف علمی دانش آموزان نیازمند برنامه ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی است که باید مد نظر تمامی برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.
او گفت: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانهروزی است و این طرح دو گروه از دانشآموزان را تحت پوشش آموزشهای جبرانی و تقویتی قرار میدهد.
گروه اول: دانشآموزانی که بر اساس ضوابط موجود در آییننامههای آموزشی و ارزشیابی، نتوانستهاند نصاب قبولی را در خرداد ۱۴۰۱ کسب کنند.
گروه دوم: دانشآموزانی که علی رغم کسب نصاب قبولی در دروس، بر اساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد۱۴۰۱) توسط شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاسهای جبرانی و تقویتی تشخیص داده شدهاند.
به گفته عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، مناطق و نواحی پس از دریافت شیوهنامه، ضمن برگزاری جلسه با مدیران مدارس دولتی و دریافت نظرات آنان باید برای انتخاب پایگاه (متناسب با تعداد مشمولین) و عناوین دروس (حداکثر چهار عنوان درسی) در سطح منطقه اقدام کنند.
او گفت: در تعیین پایگاههای مجری طرح باید به گونهای برنامهریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانش آموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی و ... مورد توجه قرار گیرند.
کاظمی ضمن تاکید به برگزاری کلاسها در ماههای تیر و مرداد ۱۴۰۱ گفت: آموزش دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس میتوانند با بهرهگیری از سامانه شاد و محتواهای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزش های مکمل به دانشآموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزش های حضوری) اقدام کنند.
او در خصوص نحوه ارزشیابی از آموزشهای ارائه شده به دانش آموزان گفت: پس از پایان فرآیند آموزش، ارزشیابی دانش آموزان در شهریور ۱۴۰۱ مطابق با برنامه تنظیم شده توسط مدارس/پایگاهها انجام میشود. با تائید شورای عالی آموزش و پرورش در صورتی که نمرات ارزشیابی دانش آموزانِ گروه دوم در شهریور، بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرات خرداد خواهند شد.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۳۱ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۱۶۶۲۰۸، www.yjc.news