پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۰۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
مریم شکرانی در یادداشتی به مقایسه جایگاه ایران و چند کشور دیگر در بازار نفت و گاز جهان پرداخته است. وی بیان داشته که در حالی که قطر برنامه دارد تا اصلی ترین شیرفلکه گاز جهان شود، سرمایه گذاری در حوزه انرژی به سمت عراق سرازیر شده است، عربستان به دنبال ایجاد اهرم قدرت در بازار نفت اروپاست و امارات دیگر نیازی به نفت ندارد و به زودی سنگاپور خاورمیانه می شود، اما در ایران خبر از نفت‌کش‌های معطل، نفت بی‌مشتری، بازی خوردن از ‎روسیه در بازار نفت تحریمی شنیده می‌شود و رایزنی‌های مکرر برای واردات گاز ... . مجید مرادی هم به از دست دادن بازار نفت هند اشاره می کند و چگونگی قاپیده شدن این بازار از ایرانی ها توسط روس ها. همان هایی که بشدت ترسان حضور ایران در بازار گاز اروپا بوده و هستند.
شعار سال: قطر، کشوری که به اندازه کوچک‌ترین استان ‎ایران یعنی ‎قم است، حالا یکی از سه بازیگر بزرگ بازار گاز جهان است و یک پنجم گاز دنیا را تامین می‌کند. بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که درآمد قطر از صادرات گاز امسال به ۱۱۴ میلیارد ‎دلار برسد و به زودی ‎آمریکا را پشت سر گذاشته و اصلی‌ترین مالک شیر‏فلکه گاز جهان شود. وزارت انرژی عراق اعلام کرده درآمد ماهانه این کشور از صادرات نفت به ۱۱ میلیارد دلار رسیده و موج سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی به سمت این کشور سرازیر شده. از توتال ‎فرانسه تا ‎چین. به گزارش رویترز، عراقی‌ها حالا برای برقراری توازن سرمایه‌گذاری در کشورشان ۳ پیشنهاد‏ قرارداد چینی‌ها را رد کرده‌اند.

عربستان پارسال از نفت درآمد خیره‌کننده‌ ۲۰۵ میلیارد دلاری را داشته و امسال نه تنها دچار مازاد بودجه شده، که به راحتی جای نفت روسیه را در بازار اروپا پر کرده. به گزارش بلومبرگ عربستان حالا به مشتریان آسیایی خود دست رد زده و به دنبال ایجاد اهرم قدرت‏ در بازار نفت اروپاست.

امارات دیگر نیازی به نفت ندارد! این کشور سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار از بنادر و صنعت هوایی پیشرفته، تجارت دریایی و گردشگران خود درآمد دارد. آن‌ها همچنین اقتصاد دیجیتال خود را توسعه داده‌اند و کارشناسان می‌گویند به زودی ‎سنگاپور خاورمیانه می‌شود. امارات‏ ۷۰ درصد درآمد نفتی خود را در صندوق توسعه کشورش سرمایه‌گذاری می‌کند و بقیه کشور‌های نفتی نامبرده حدود ۳۰ درصد درآمدشان را.

و، اما در ‎ایران خبر از نفت‌کش‌های معطل، نفت بی‌مشتری، بازی خوردن از ‎روسیه در بازار نفت تحریمی شنیده می‌شود و رایزنی‌های مکرر برای واردات گاز ...
 
مجید مرادی در مقاله، برای رقیب عشقی مان فرش قرمز پهن نکنیم:

متاسفانه هر وقت وارد معامله سیاسی با روسیه و چین شدیم، با هر حرکتی بخشی از پیکر ما را خراشید. از بلوکه شدن دلار‌های نفتی ما در بانک‌های چین گرفته تا بازار نفت هند ما که روسیه در اختیار گرفته و میان ما و این مشتری سنتی که پالایشگاه هایش را متناسب با پایه نفت ایران ساخته ،فاصله انداخته است.

روس‌ها همیشه از رقابت ایران با خود در بازار گاز اروپا می‌هراسیدند و مقامات ایران مرتب به روسیه اطمینان می‌دادند که ما در بازار گاز اروپا با روسیه رقابت نمی‌کنم. امان از دل رحیم ایرانی که این قدر شرم حضور روس‌ها را دارد و جوانمردی اش را به روس‌ها اثبات می‌کند.

حتما این مقامات ایرانی توقع داشتند که همان گونه که ایران در بازار گاز اروپا با روسیه رقابت نکرد روسیه هم همین گونه عمل کند و در بازار نفت هند که شش دهه در اختیار ایران بوده است با ایران رقابت نکند. اما زهی خیال باطل! روس‌ها مشتریان هندی را از چنگ ایران بیرون کشیدند تا باز هم ما بمانیم و ببینیم که قطار رفت و ایستگاه رفت و باز هم تو مانده‌ای و به نرده‌های ایستگاه رفته تکیه داده ای.

اما شگفت‌تر این که مقامات نفتی ایران این شکست عشقی نفتی را در قالب این پیروزی وهمی به ملت می‌فروشند. زیرا قرار است که نفت روسیه از مسیر ایران به هند ترانزیت شود و برای هر بشکه دو دلار به ایران داده شود. به این می‌گویند نبوغ دولت مردمی!

این رقیب عشقی نهایتا تربچه و فلفل دلمه ما را نخرد. به درک! کشوری که این همه نفت و گاز و معدن دارد تربچه را می‌خواهد صادر کند به روسیه که چه بشود؟!

روزنامه کیهان در این خصوص نوشت خدا این دولت مردمی را سر راه ملت گذاشت تا ملت را نجات دهد. فردا هم می‌تواند بنویسد خدا پوتین را به کمک ما فرستاد تا ما را نجات دهد؛ بنابراین باید منتظر باشیم ازدست دادن مشتری نفتی قدیمی بزرگی به نام هند را هم در قالب پیروزی بزرگی کادوپیچ کنند و به ملت بفروشند. انصافا باید دور این دولت مردمی طواف کرد.
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی مجمع فعالان اقتصادی
اخبار مرتبط
برچسب ها: بازار گاز جهانی ، جایگاه گاز ایران در بازار جهانی ، جایگاه ایران در صادرات گاز ، درآمد ایران از صادرات گاز ، درآمد قطر از صادرات گاز ، صادرات گاز قطر ، درآمد عراق از صادرات نفت ، صادرات نفت ایران ، جایگاه ایران در صادرات نفتی جهان ، درامد نفتی ایران ، نفت کش های معطل ایران ، مشتریان نفت ایران ، فروش نفت ، واردات گاز به ایران ، درآمد عربستان از صادرات گاز ، درآمد امارات از صادرات نفت ، درآمد عربستان از صادرات نفت ، قطر بازیگر اصلی گاز در جهان ، قطر و تامین گاز جهان ، مدیریت گازی ایران ، قطر به اندازه قم ، فروش گاز و نفت توسط همسایه های ایران ، مریم شکرانی ، مریم شکرانی کیست ، مریم شکرانی کجاست ، امارات سنگاپور خاورمیانه ، مجید مرادی کیست ، مجید مرادی کجاست ، برای رقیب عشقی مان فرش قرمز پهن نکنیم ، تناسب پالایشگاه های نفتی هند با نفت ایران ، تصاحب بازار نفت ایران در هند توسط روسیه ، رقابت ایران با روسیه در بازار گاز اروپا ، بازار نفت هند ، شش دهه حضور ایران در بازار نفت هند ، قطار رفت و ایستگاه رفت ، شکست عشقی نفتی ، ترانزیت نفت روسیه از ایران به هند ، دو دلار حق ترانزیت نفت روسیه به هند از راه ایران
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
چقدر بدبختیم بخدا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین