پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۱۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
دادن طرح‌ها و تهدید کردن‌های بند تنبونی واقعا چه دردی از درد‌های این کشور را حل می‌کند؟ جز اینکه باعث تشدید دهن کجی‌ها می‌شود. واقعا این آقای کم اطلاع بنام حیدریان مدیرکل محترم اقتصاد و تعرفه آبفای کشور، نمی‌داند که قادر به اجرای این کار از چند منظر حقوقی- قانونی، امکانات و نیرو‌های در اختیار، تشویش عمومی ایجاد شده و صدمه دیدگی غیر مستقیم امنیت شهری و مواردی همانند نیست. اگر قصد تعرفه و پرزنت خودش را دارد، زحمت کشیده چند متن کارشناسی و کاربردی نوشته و ارسال کند تا با افتخار به اسم خودش منتشر کنیم و دیگران هم از دانش ایشان استفاده کنند. اگر از روی جهل حرف می‌زند، این بار را نادیده می‌گیریم و در دفعات بعد در خدمت ایشان در فضای رسانه خواهیم بود. اگر هم مثلا چیزی گفته اند که گفته باشند و مثلا مردم هم حساب ببرند و مصرف بهینه‌تر شود، باید عرض شود که خیلی پرت و دور از صراط حرف زده اند. آقای حیدریان می‌دانند که چند درصد آب شرب مردم بدلیل ضعف و مشکلات شبکه هدر می‌رود؟ تمایل دارند به مردم بگویند یا ما با مردم حرف بزنیم؟ آقای حیدریان از انشعابات غیر مجاز آب چرا به مردم چیزی نمی‌گویند؟ توصیه مشفقانه اینکه، بجای تهدید و از بالا به پائین نگاه کردن، حساس سازی و توانمند سازی را در پیش بگیرید. ما هم در کنارتان خواهیم بود.
شعار سال: آقایان مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، شهرام حیدریان مدیرکل اقتصاد و تعرفه آبفای کشور و محمدعلی اکبری دبیر ستاد اطلاع رسانی مدیریت تقاضای برق وزارت نیرو، به بررسی میزان آب و برق مصرفی کشور، تعرفه‌های آن‌ها و راهکار گذراندن تابستان بدون قطعی آب و خاموشی پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

آخرین آمار مصرف برق کشور چقدر بوده و برای جلوگیری از خاموشی، مشترکان خانگی و اداری چقدر صرفه جویی داشته باشند؟

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: اوج مصرف برق، ۶۴ هزار مگاوات است که نسبت به پارسال، ۴.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. پارسال ۲۵ درصد مشترکان خانگی بیش از الگو و ۷۵ درصد کمتر از آن مصرف می‌کردند. آمار خرداد امسال، نشان می‌دهد که با همراهی مشترکان بخش خانگی، ۲۰ درصد بیش از الگو و ۸۰ درصد کمتر از آن مصرف داشته اند و ۷.۵ تا ۸ میلیون مشترک مشمول پاداش مدیریت مصرف می‌شود.

براساس مصوبه هیئت وزیران، برای مشترکان پرمصرف، تعرفه یارانه‌ای محاسبه نمی‌شود. دولت در حوزه مصرف، کار را از خود شروع کرد. از زمان اجرای مصوبه الزامی شدن کاهش مصرف برق ادارات، ۳۵۰ مگاوات تولید از طریق مولد‌های اضطراری در ساعات اوج مصرف، صرفه جویی داشتیم.

برای دستگاه‌های اجرایی، هزار مگاوات و در مجموع بخش خانگی و دستگاه‌های اجرایی، تا ۴ هزار مگاوات صرفه جویی پیش بینی کردیم.

برای رزمایش کاهش مصرف برق چقدر صرفه جویی هدفگذاری شده است؟

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: امروز رزمایشی با بسیج، سپاه پاسداران و وزارت کشور برگزار شد؛ سپاه می‌خواهد در بخش‌های مختلف، ۳۰ درصد مصرف را کاهش دهد و تقاضا داریم، سایر نیرو‌های مسلح هم با ما همکاری کنند. انتظار بر آن است که با حضور بسیج، در تمامی عرصه‌ها کاهش قابل توجهی در مصرف داشته باشیم.

کنتور‌های هوشمند برای چه تعداد از مشترکان نصب شده و تا چه میزان به مدیریت مصرف کمک می‌کند؟

آقای رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق: تمامی دستگاه‌های بزرگ دولتی مجهز به کنتور هوشمند هستند؛ دستگاه‌های سرمایشی ادارات که مصرفشان بالاست را از راه دور قطع می‌کنیم و تاکنون، از طریق استفاده از اینترنت اشیاء، حدود ۲۰ مگاوات صرفه جویی داشتیم.

در برنامه ریزی وزارت نیرو، اولویت با مشترکان بزرگ است که به کنتور‌های هوشمند مجهز شوند که تاکنون بیش از یک میلیون دستگاه نصب شده؛ همچنین ۶۵۰ هزار مشترک پرمصرف خانگی را مجهز به کنتور‌های هوشمند خواهیم کرد تا امکان رصد مصرف برق را داشته باشیم.

چنانچه مشترکان پرمصرف در ساعات اوج مصرف یعنی از ساعت ۱۳ تا ۱۷ دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند، از راه دور کنترل و برق آن‌ها را قطع خواهیم‌کرد. اگر مشترکان پرمصرف هشدار‌ها را جدی نگیرند، با قبض‌های سنگینی در ماه‌های آینده روبرو می‌شوند.

چه تعداد از مشترکان آب پرمصرف هستند؟

آقای حیدریان مدیرکل اقتصاد و تعرفه آبفای کشور: هم اکنون ۵۴ درصد مشترکان آب خوش مصرف، حدود ۴۰ درصد پرمصرف و ۶ درصد بدمصرف هستند. مشترکان خوش مصرف تا الگو، پرمصرف ۲ برابر الگو و بدمصرف بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند.

الگوی مصرف خانوار در کشور بین ۱۳ تا ۱۸ متر مکعب و به طور میانگین ۱۵ متر مکعب در نظر گرفته شده؛ هر متر مکعب برابر با هزار شیشه آب معدنی یک لیتری است و هر خانوار در طول ماه، حدود ۱۵ هزار شیشه آب معدنی یک لیتری می‌تواند مصرف داشته باشد.

مشترکان خانگی و اداری که بیش از ۲ برابر الگو آب مصرف می‌کنند، در ابتدا ۳ بار به آن‌ها پیامک داده می‌شود و چنانچه رعایت نکنند، اخطار کتبی می‌دهیم که در صورت عدم رعایت، طی ۵ روز پس از ارسال اخطار کتبی، در بازه زمانی ۵ تا ۶ ساعت، آب مصرفی آن‌ها قطع می‌شود. رصد ادامه پیدا می‌کند و اگر مصرف را اصلاح نکنند، مدت زمان قطعی روزانه آن‌ها را افزایش می‌دهیم.

آیا تعرفه آب نسبت به پارسال تغییر داشته است؟

آقای حیدریان مدیرکل اقتصاد و تعرفه آبفای کشور: از سال ۹۷ ساختار تعرفه‌ها برمبنای مشترکان خوش مصرف و بد مصرف طبقه بندی شد؛ اگر مشترکی الگوی مصرف را رعایت کند، تعرفه اش نسبت به پارسال تغییری نخواهد داشت، اما اگر یک متر‌مکعب هم از الگوی مصرف بالاتر بیاید، همان یک متر با تعرفه جدید محاسبه می‌شود و قیمت مصرف زیر الگو، ثابت است. مشترکان پر مصرف هم با تعرفه کاملا متفاوت نسبت به پارسال روبرو می‌شوند.

شرایط تامین آب و برق کشور چگونه است؟

آقای اکبری دبیر ستاد اطلاع رسانی مدیریت تقاضای برق وزارت نیرو: در فصل گرم سال ساعات پیک مصرف ۱۲ تا ۱۸ و همچنین ۱۹ تا ۲۳ است که در این ساعات به افراد توصیه می‌شود از کاربرد وسایل پرمصرف غیرضرور پرهیز کنند. میزان مصرف بالای برق در فصل گرم سال، ابتدا شامل کولر و سپس یخچال و فریزر، روشنایی، صوتی و تصویری و سایر لوازم برقی است.

۸۷ درصد برق در نیروگاه‌های حرارتی و ۱۳ درصد در نیروگاه‌های آبی و تجدید پذیر کشور تولید می‌شود. ۵۰ درصد برق تولید شده کشور را مشترکان خوش مصرف و ۵۰ درصد دیگر را مشترکان پرمصرف، استفاده می‌کنند. ۲۵ درصد مشترکان بدمصرف و ۵ درصد آن‌ها، بسیار پرمصرف هستند.

پارسال وضعیت ذخایر آب ۲۷.۳۰ میلیارد متر مکعب و امسال ۲۵.۹۳ میلیارد متر مکعب است که این امر کاهش ۵ درصدی ذخایر نسبت به مدت مشابه را نشان می‌دهد. سالانه ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود که استان تهران ۱۸ درصد آب تولید شده یعنی رقمی معادل یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون متر مکعب را به خود اختصاص می‌دهد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری گفتمان مهندسی، تاریخ انتشار:۲ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۹۸۵۴، www.jamsa.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
0
0
اگر این پیگیری ها و نظارتها در همه موارد جدیتر باشن آینده بهتری در انتظارمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین