پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۱۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
کارشناسان و مسئولان وزارت جهادکشاورزی، عمده‌ترین دلیل جا ماندن طرح توسعه دانه‌های روغنی از برنامه ششم را، واردات پرحجم و اختصاص ارز دولتی برای واردات دانستند.
شعار سال: سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی عامل مهم شکست طرح دانه‌های روغنی در کشور را پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی دانست و تصریح کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هم فساد و رانت تولید می‌کند و هم می‌تواند تولید داخل کشور را به نابودی بکشاند.

وی همچنین درباره سرانه مصرف روغن خوراکی گفت: اگر سرانه مصرف سالانه کشور کاهش یابد می‌تواند ما را در دستیابی به شرایط مطلوبی در تولید دانه‌های روغنی کمک شایانی داشته باشد.

تعداد بازدید : 8

محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز، دانه‌های روغنی را به عنوان یک محصول راهبردی برشمرد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه یعنی در پایان سال ۱۴۰۰ باید مجموع تولید دانه‌های روغنی به ۴ میلیون ۴۵۴ هزار تن می‌رسید، اما براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید این محصول راهبردی کمتر از رقم پیش بینی شده، یعنی حدود ۳۶۸ هزار تن در سال گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: سیاست‌های دولت‌های قبلی بیشتر بر مبنای واردات محصولات کشاورزی بود بنابراین، چون قیمت واردات دانه‌های روغنی نسبت به تولید آن در داخل کشور پایین‌تر بود عملا کشاورزان انگیزه‌ای برای کشت نداشتند و همین عامل سبب شد تا میزان وابستگی ما همچنان ۸۵ تا ۹۰ درصد باشد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما تاکنون نتوانستیم از ابزار‌های سیاستی درست استفاده کنیم افزود: یارانه کاشت، پادش افزایش بهره وری در هر هکتار و خرید تضمینی مناسب از جمله ابزار‌هایی است که می‌تواند کشاورزان را به سمت کشت و تولید دانه‌های روغن سوق دهد.

در کنار عواملی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بیان می‌کنند، کشاورزان هم نرخ پایین خرید تضمینی، بی کیفیتی نهاده‌ها و بی ثبات قیمت آن‌ها را عامل کاهش انگیزه و کشت دانه‌های روغنی می‌دانند.

عبدالمجید شیخی کارشناس کشاورزی هم پیرامون مشکلات دانه‌های روغنی گفت: نبود سیاست جامع برای قیمت خرید تضمینی که مبتنی بر قیمت تمام شده باشد، تعارض بین کاربری اراضی برای کشت غلات با پنبه و دانه‌های روغنی و تخصیص ارز ترجیحی به وارد کنندگان روغن خوراکی از جمله مهمترین عامل کاهش کشت این محصول راهبردی است.

وی افزود:ما هم اکنون روغن خام وارد می‌کنیم و کارخانه‌ها فقط آن را بسته بندی می‌کنند و ارزش افزوده آن را به خارجی‌ها می‌دهند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۴۸۶۶۹۲، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
0
0
شما از هیچ کدوم از ابزارهای سیاستیتون درست استفاده نکردین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین