پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با بیان اینکه جهاد تبیین باطل‌السحر جنگ‌های رسانه‌ای و شناختی دشمن است، گفت: تمام این مشکلات از آنجا بر می‌خیزد که حقایق به خوبی برای مردم تبیین نمی‌شود.
شعار سال: حمیدرضا مقدم‌فر، معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، شامگاه هفتم تیرماه در دومین شب مراسم گرامیداشت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و سالروز شهادت مظلومانه آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران باوفایش و شهید استان، رحمان استکی که با حضور عموم مردم و مسئولان در مسجد جامعه شهرکرد برگزار شد با اشاره به اینکه شهید بهشتی در میان شهدای بزرگ انقلاب درخشش خاصی دارد، اظهار کرد: این درخشش در وهله نخست برخاسته از شخصیت ممتاز این شهید و سپس، نوع شهادت اوست؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب، شهید بهشتی یک انسان عادی نبود بلکه فوق‌العاده و ممتاز بود.

وی با ذکر اینکه این شهید از ابتدا به فکر کادرسازی و سازماندهی با نگاه راهبردی بود، ادامه داد: بهشتی یک مدیر طراز انقلاب بود و اندیشه‌هایی ژرف داشت، او دشمن‌شناس و بصیر بود و دوگانه‌ای که در بدو انقلاب از اسلام فقاهتی و غیرفقاهتی ترسیم می‌کند، در ۴۰ سال بعد از شهادتش و در مراحل و مقاطع مختلف از تاریخ انقلاب ذیل دو گروه معتقدان به اسلام ناب و پذیرندگان سایر اسلام‌های انحرافی مشاهده می‌شود.

نگاه شهید بهشتی به حزب جمهوری
مقدم‌فر با یادآوری نگاه شهید بهشتی به حزب جمهوری که به‌دور از قدرت‌طلبی بود، بیان کرد: وی حزب را مانند مسجد و حسینیه می‌داند و قائل است که حزب معبد و محلی است که مردم را در انتخاب و کار تشکیلاتی و تربیت نیرو کمک می‌کند و انگیزه این شهید والامقام و نگاه او به حزب جمهوری، نگاه کادرسازی و تربیت نیرو بود.

وی بیان کرد: حرکت مدیریت شهید بهشتی از همان ابتدا با سازماندهی، برنامه‌ریزی و راهبردنویسی بود و در این خصوص، جوانان باید درس‌آموز این شهید باشند و نگاه به کار جمعی، تقسیم کار، سازماندهی و حرکت هدفمند و دشمن‌شناسی را از وی بیاموزند.

این استاد دانشگاه با استناد به کلامی از امام خمینی (ره) با این مضمون که شهادت شهید بهشتی در برابر مظلومیت او کوچک است، گفت: شهادت او و ۷۲ تن از یارانش تاریخ عطف انقلاب اسلامی بود بدان معنا که تا پیش از شهادت آنان، شایعات و سخنان دروغ علیه شخصیت‌های بزرگ انقلاب از جمله خود شهید بهشتی فراوان بود و بعد از شهادت خیلی‌ها متوجه شدند که چه سیدالشهدایی از دست داده‌اند.

مقدم‌فر با تأکید بر اینکه شهید بهشتی هنوز خوب شناخته نشده است، تصریح کرد: بسیاری از درس‌ها و آموزه‌ها برای آموختن از این شهید باقی مانده است؛ دشمن می‌دانست که چه نیرو‌هایی را از انقلاب بگیرد و استوانه‌های نظام اسلامی را هدف قرار دهد.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رحمان استکی، بیان کرد: این شهید افتخار چهارمحال‌وبختیاری و شهرکرد است که قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش‌آفرین بود؛ او یک معلم بزرگ بود و احوال یک عارف، سالک و عالم از سخنان او پیداست. او نقطه اثر بود و خیلی‌ها موفقیت‌ها و مسیریابی‌ها را از درس‌آموزی در کلاس این معلم شهید دارند و خطابه‌های او در مجلس شورای اسلامی فراموش‌ناشدنی است.

مقدم‌فر مردمی بودن را از دیگر صفات شهید استکی دانست و توضیح داد: او و دو برادر شهیدش ساده‌زیست بودند و بیت خود را به یک کانون فرهنگی برای انقلاب و نظام اسلامی تبدیل کردند. یقیناً شهدایی، چون شهید استکی‌ها که به فیض شهادت نائل شدند امروز اگر در کنار ما بودند، بسیاری از خلأ‌ها در نظام اسلامی پُر می‌شد و دشمن نیز به‌صورت هدفمند همچون نیرو‌هایی را از ما گرفت.

وی با اشاره به واقعه هفت تیر و با تأکید بر اینکه برپایی یادبود‌ها برای شهدا فرصت مرور پدیده شوم نفوذ است، افزود: نفوذ فرصتی است که دشمن از زمان شکل‌گیری انقلاب تا کنون لحظه‌ای از آن غافل نبوده و استفاده کرده است. نفوذ یک حربه بسیار موثر برای دشمن بوده و نفوذ امروز با نفوذ سال‌های ۶۰ متفاوت بوده و عرصه نفوذ بسیار سخت‌تر و متکثرتر و پیچیده‌تر شده است لذا شناخت آن به‌مراتب دشوارتر شده است. نفس نفوذ ناشناختگی است و امروز این پرده حجاب برای تشخیص نفوذ بسیار قوی‌تر و ضخیم‌تر است.

مقدم‌فر تأکید کرد: نفوذ فیزیکی که منجر به حوادثی نظیر فاجعه هفت تیر شد، یک قسم از اقسام نفوذ است و نوع دیگر آن فکری و نرم‌افزاری است که خود به زیربخش‌هایی، چون نفوذ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... تقسیم می‌شود. انحراف منافقان که عامل نفوذ بودند، از زمان پیش از انقلاب شروع شد آنان مجاهدین خلق بودند، اما دچار انحراف فکری شدند و لذا به جسم منافق و نفوذ بدل گشتند.

انحراف منافقان از کجا آغاز شد
وی با اشاره به اینکه منافقان قائل بودند اسلام مکتب مبارزه ندارد، گفت: آنان می‌گفتند اگرچه ما مسلمان هستیم، اما مکتب مبارزه را باید از مارکسیسم بگیریم، این دیدگاه از میان خودشان مخالفانی یافت که از اسلام به‌عنوان مکتب جامع دفاع کردند، اما آنان را کشتند و بر دیدگاه انحرافی خود ایستادند. بعد از انقلاب، آنان مقابل انقلاب ایستادند و به ابزار و اهرم صدام و مزدورانی در دست آمریکا و صهیونیزم تبدیل شدند. به این ترتیب، جنبه نرم‌افزاری نفوذ منافقان با انحراف فکری آنان رقم خورد و آنان وارد مرحله نفوذ جسمی و فیزیکی شدند.

مقدم‌فر تأکید کرد: امروز بسیاری از مشکلاتی که کار را در دستگاه‌های اجرایی با اختلال مواجه می‌کند، بی‌شک از سوی عوامل نفوذ اتفاق می‌افتد. آنان تابلویی در دست نمی‌گیرند که اعلام کنند ما نفوذی هستیم. مهم‌تر از این جنبه فیزیکی، جنبه نرم‌افزاری و فکری نفوذ است که در قالب جنگ‌های مختلف از ترکیبی و هیبریدی گرفته تا شناختی، ادراکی، رسانه‌ای و جنگ اقتصادی و سایبری علیه ایران شکل می‌گیرد.

وی جنگ رسانه و جنگ ادراکی را پایه و اصل تمام انواع جنگ‌ها دانست و توضیح داد: در این نوع نبرد، دشمن با تبلیغ و ابزار رسانه تلاش می‌کند تا هر رویدادی در کشور را مانند خارج شدن قطار از ریل یا فروریختن متروپل، به نظام ربط دهند و علیه آن تبلیغ کنند. میلیارد‌ها در شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای و سایت‌ها و فضای مجازی هزینه می‌کنند تا بتوانند فکر مردم را علیه نظام تغییر دهند و فکر خواص و نخبگان را به انحراف بکشانند.

هدف اول دشمن در جنگ رسانه‌ای
مقدم‌فر تأکید کرد: در این جنگ رسانه‌ای، آماج و نقطه کانونی هدف دشمن در وهله اول مسئولان، نخبگان هستند که باید سبک زندگی آنان تغییر کند، در وهله بعدی آنان سراغ مردم می‌روند. آنان در سال ۶۰ گمان می‌کردند با ترور شخصیت‌های بزرگ نظام، انقلاب را از بین می‌برند و امروز نیز تصور غلطشان این است که با انواع تحریم‌ها، فشار اقتصادی، جنگ سایبری و جنگ‌های تبلیغاتی می‌توانند کاری از پیش ببرند. آنان به دنبال آن هستند که مسئولان و خواص از دشمن بترسند حال آنکه این دشمن به ذلت گرفتار شده و امروز دیگر خبری از قدرت تک‌قطعی و قدرت اشغال‌گر قدس نیست.

وی با ذکر اینکه در دولت قبلی برجام رها نمی‌شد و نان و آب مملکت به برجام گره خورده بود، ادامه داد: امروز دولت می‌داند که دشمن اهل توافق نیست و نامردی خود را ثابت کرده، اما اگر مذاکره‌ای هم صورت بگیرد، تکیه دولت و حاکمیت بر خلاف دولت قبلی به ظرفیت‌های داخلی است و لذا آنان نیز این را می‌بینند و می‌فهمند و ملتمسانه می‌خواهند تا به مذاکره بازگردیم. امروز با اقتدار وارد مذاکره شده‌ایم و دشمن بزرگ نیست، مردم نیز این را می‌دانند.

مقدم‌فر بیان کرد: دشمن همچنین تلاش می‌کند امید مردم را بگیرد و ناامیدی و یأس را در جامعه حاکم کند تا مردم به یقین برسند که مشکلات حل نمی‌شود. تمام انواع جنگ‌ها در راستای این دو هدف است که از دشمن بترسیم و نسبت به بهبود وضعیت کشور ناامید شویم که این موضوع در آیه الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَاءِ (بقره/۲۶۸) مورد اشاره واقع شده است.

نصرت‌های الهی
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در توصیف وضعیت نابسامان سال ۶۰ و انواع تهدید و ترور دشمن در کف خیابان و هجوم عراق علیه ایران، افزود: ایشان در جمع مسئولان قوه قضائیه این اوضاع را تشریح کردند و سپس فرمودند که در چنین شرایطی مردم ناامید نشدند و خداوند نیز این مقاومت را دید و نصرت داد؛ نصرت‌های الهی شرطی هستند و بر طبق قرآن در آیه هفتم از سوره محمد (ص)، اگر خدا را یاری کنیم او نیز ما را یاری خواهد کرد و ثابت‌قدم خواهیم شد.

مقدم‌فر با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار که فرمودند: خدای امسال همان خدای سال ۶۰ است، تصریح کرد: امروز مردم به دلیل این شرایط در فشار هستند، اما قطعاً مقاومت مردم نه در درازمدت بلکه در کوتاه‌مدت به مدد الهی نتیجه خواهد داد؛ دولتی که وارث مشکلات دولت قبلی از تورم ۶۰ درصدی گرفته تا نقدینگی و بدهی و خزانه خالی بود، در داخل و خارج راه‌هایی را گشوده است، با وجود تحریم‌ها نفت ایران به فروش می‌رسد و تحریم دیگر معنایی ندارد.

وی اقتدار امروز نظام اسلامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر دشمن یک کشتی ما را مصادره کند، ما دو کشتی از او را مصادره می‌کنیم و اعلام می‌کنیم ۱۵ کشتی دیگر شما نیز در منطقه تسلط ما قرار دارند لذا دشمن ناچار می‌شود با ذلت کشتی ما را بازگرداند.

مقدم‌فر با تأکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی و مقاومت دست برتر را دارند، اضافه کرد: جنگ روسیه و اوکراین تیر خلاص ابرقدرت‌های اروپا و آمریکا بود و امروز آنان بحران غلات و دانه‌های روغنی و سوخت دارند؛ بزرگ‌ترین مؤلفه تحریم علیه ایران فروش نفت بود امروز، اما دو کشور اروپایی خواهان نفت ایران هستند. چنین دشمنی بزرگ نیست و امروز سقوط آن سرعت گرفته است و خودشان اذعان دارند که رو به نابودی هستند.

همه در جهاد تبیین مسئول‌اند
وی بزرگ‌نمایی دشمن و ترس از او و استیلای یأس و ناامیدی بر مردم را دو خطر بزرگ برشمرد و گفت: دشمن این اهداف را دنبال می‌کند تا مردم مقابل نظام قرار گیرند و اوضاع را متشنج کنند؛ امروز مردم پای دین و امام زمان (ع) و انقلابی که با خون هزاران شهید به ثمر رسید ایستاده‌اند و گواه آن، حضور با شکوه مردم در داخل و خارج از کشور برای اجرای سرود سلام فرمانده است.

مقدم‌فر با بیان اینکه امروز جبهه متحد در کشور شکل گرفته و سران سه قوه در هماهنگی کامل و سلامت به دنبال حل مشکلات مردم هستند، افزود: دشمن به ذلت و هزیمت افتاده و هیچ غلطی نه در داخل و نه خارج نمی‌تواند بکند؛ مسئولان امروز سالم هستند و کسانی هم که در دستگاه‌ها باقی مانده‌اند که اعتقادی به جریان دولت مردمی ندارند باید هر چه سریعتر کنار گذاشته شوند تا کار‌های خوب عناصر انقلابی بدون مانع پیش بروند.

وی در پایان گفت: جهاد تبیین باطل‌السحر جنگ‌های رسانه‌ای و شناختی دشمن است و تمام این مشکلات از آنجا بر می‌خیزد که حقایق به خوبی برای مردم تبیین نمی‌شوند، اگر مردم مطلع نشوند دشمن نیز می‌تواند با ایجاد بستر شایعه و دروغ و تحریف، اذهان و قلوب مردم را سرشار از ترس و ناامیدی می‌کند. در جهاد تبیین کسی نباید منتظر دیگری بماند بلکه همه باید در این جهاد فرهنگی و کبیر دست به کار شوند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار:۸ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۶۷۳۴۰، www.sharekord.iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین