پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
مقام معظم رهبری در دیدار خود با مدیران دستگاه قضایی کشور، تاکید بر هشت محور داشتند. یکی از این محورها، آرام کردن فضای روانی مردم و جلوگیری از پخش شایعات و دروغ‌های دلسرد کننده در فضای مجازی و رسانه‌ها بود. تاکید درستی که باید مورد توجه خاص و عام بعنوان نوعی حقوق عمومی و حقوق خصوصی قرار گیرد. حال ممکن است برخی از افراد با سو برداشت از این عبارت شعار فیلترینگ، بستن اینستا گرام و واتساپ، تشدید طرح صیانت و تشدید مقابله حقوقی با رسانه‌ها و مواردی همانند را سر بدهند. شک نکنید که این مسیر، به هیچ وجه مدنظر مقام معظم رهبری قرار نداشته و ندارد. ترکیبی از جنبه‌های قانونی، ارشادی، رصد مستمر فضای مجازی و پاسخگویی به موقع و موثر (کاهش بی تفاوتی دولتی‌ها نسبت به رسانه)، تقویت پلیس فتا و سایبری کشور، شناسنامه دار کردن دیوایس‌های متصل به اینترنت، جهاد تبیین و. بخشی از اقدامات قابل دنباله گیری در این حوزه است.
شعار سال: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز گذشته خود با مدیران عالی قضایی از لزوم برخورد با شایعه سازان و فیک نیوز‌های فضای مجازی صحبت کردند.

رهبر انقلاب در فرازی از سخنان خود فرمودند؛ حفظ امنیت روانی جامعه یکی از حقوق مردم است که باید ادا شود.

ایشان افزودند: روزی نیست که شایعه‌ای جدید، دروغی ناروا یا مطلبی هراس افکن در این فضا پخش نشود. پیش از مشکلات اینچنین فقط مربوط به مطبوعات بود، اما حالا فضای مجازی نیز به آن‌ها اضافه شده است و هر چند وقت، چند روز یا بعضا هر چند ساعت شایعه‌ای جدید در این فضا منتشر می‌شود.

ولی امر مسلمین تصریح کردند: گاهی شایعه، دروغ یا یک حرفی توسط فردی مشخص یا مجهول الهویه در فضای مجازی منتشر می‌شود، مردم را نگران می‌کنند و ذهن آن‌ها را تخریب می‌نمایند، یکی از وظایف قوه قضاییه برخورد با این مسئله است، البته من شنیدم که برخی معتقدند که قانونی برای برخورد با این موضوع نداریم، اما میشود از همین قوانین موجود استفاده کرد و بر اساس آن به حل مسائل پرداخت اگر هم واقعا خلا قانونی داریم، خوب قانون تصویب کنید.

واقعیت این است که در بحث‌های حکمرانی نباید دو نهبال سلب و ایجاب را جدای از یکدیگر دانست، کارکرد دستگاه‌های قضایی در همه دنیا در کنار مباحث مرتبط با پیشگیری از جرم، اعمال قانون است بنابراین نباید در مسائلی از این دست توقع داشت که دستگاه قضایی فقط به بحث‌های ارشادی محدود شود.

امنیت روانی جامعه در حکومت اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است اگر مردم را بی‌پناه مقابل شایعات و فیک نیوز‌ها رها کنیم به مرور اثرات آن در رفتار جمعی مردم هویدا هویدا خواهد شد، مردمی که سال‌ها است، تحت فشار شدید‌ترین تحریم‌ها و پیچیده‌ترین طراحی‌های ضد اجتماعی قرار دارند، دست کم باید از منظر آرامش روانی از وضعیت مطلوبی برخوردار باشند.
 
تعداد بازدید : 4

مرور بیانات رهبر انقلاب درباره فضای مجازی نیز به خوبی موید این موضع است که ایشان درباره این فضا اعتقادی به وجود دو فضای جداگانه ندارند و زندگی مجازی و فیزیکی مردم را در یک راستا می‌دانند، اثرات منفی بر زندگی مجازی مردم به وضوح بر روی ابعاد حقیقی زندگی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد، تصور کنید که در فضای مجازی حساب بانکی شما مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته است، چنین رویدادی زندگی حقیقی شما را متاثر نخواهد کرد؟ همین مثال ساده نشان می‌دهد که چرا رهبر انقلاب به مسئولان عالی قضایی کشور دستور می‌دهد؛ که قوانین موجود را برای مقابله با فیک نیوز‌ها به کارگیری کنند.

هرچند ما درباره برخی از جرائم فضای سایبر، قوانینی مانند قانون جرائم رایانه‌ای داریم، اما به نظر می‌رسد که بتوان درباره برخی جرائم مانند نشر اکاذیب، توهین و افترا از قوانین عادی کشور استفاده کرد، مگر جرم توهین در فضای حقیقی مشخص نیست که دستگاه قضایی در فضای واقعی برای احقاق حقوق مردم فقط به دنبال قانون جدید باشد؟

اهمیت به امنیت روانی جامعه فقط محدود به ایران نیست و کشور‌های مختلف برای حفظ آن به راه‌های مختلفی متوصل می‌شوند، گاهی منتشر کننده خبر مجازات می‌شود، برخی اوقات نیز تذکری به پلتفرم برای حذف محتوا داده می‌شود و اگر در مدتی معین محتوا را حذف نکرد، کل سامانه تحت پیگرد قرار می‌گیرد، اما یقینا هیچ دولتی افکار عمومی را آسان در اختیار دیگران قرار نخواهد داد، حالا بعد از دیدار رهبر انقلاب با مدیران قضایی باید به نظاره بنشینیم تا گذر زمان میزان توجه مدیران و سیاست گذاران به این تذکر رهبری را مشخص کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۸ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۴۴۹۲۶، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین