پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۸۰۵۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
سندیکای صنایع کنسرو کشور در نامه‌ای که به امضای ۱۱۴شرکت و واحد تولیدی عضو این سندیکا رسیده، از معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد تظیم بازار خواستند با توجه به تغییرات هزینه تولید محصولات کنسروی، قیمت ۲ محصول تعزیراتی این صنعت مورد تجدید نظر قرار گیرد.
شعار سال: سندیکای صنایع کنسرو کشور در نامه‌ای که به امضای ۱۱۴شرکت و واحد تولیدی عضو این سندیکا رسیده، از معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد تظیم بازار خواستند با توجه به تغییرات هزینه تولید محصولات کنسروی، قیمت ۲ محصول تعزیراتی این صنعت مورد تجدید نظر قرار گیرد.

در بخشی از این نامه که رونوشت آن در اختیار یک رسانه قرار گرفته، ده‌ها شرکت تولیدکننده محصولات غذایی و کنسروی ضمن اعلام آمادگی برای ارائه «مستندات و ادله متقن» در زمینه هزینه‌های تولید در جلسات کارشناسی، درخواست کرده‌اند ۲محصول رب گوجه فرنگی و کنسرو تن‌ماهی «از شمول قیمت‌گذاری پیشینی خارج یا دست‌کم در کوتاهترین زمان اجازه افزایش قیمت منطقی برای آن‌ها صادر شود

اعضای سندیکای صنایع کنسرو در بخشی از این نامه با اشاره به تبعات تثبیت قیمت این اقلام بدون درنظر گرفتن رشد هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده، تداوم وضع موجود را موجب «بر هم خوردن تعادل بازار، نادیده گرفتن اصل عرضه و تقاضا، زیان تولید کننده، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، کمبود کالا در بازار و کاهش کیفیت محصولات تولیدی» دانسته‌اند.

گزارش‌های میدانی و همچنین اظهارات فعالان بازار حاکی از آن است که در ۲ ماه گذشته عرضه این دو محصول به بازار دچار اختلال بوده و بعضی از شرکت‌ها از تولید یا عرضه محصول خودداری کرده‌اند.

مشاهدات نشان می‌دهد در بسیاری از فروشگاه‌ها از برند‌های شناخته‌شده خبری نیست و با کم‌شدن تعداد قوطی‌های رب شرکتی در سوپرماکت‌ها بخشی از تقاضای مصرف به سمت رب‌های خانگی رفته و باعث افزایش شدید قیمت این محصولات تا کیلویی ۱۰۰هزار تومان شده است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز هفته گذشته در گفتگو با همشهری با تأیید کاهش عرضه رب در فروشگاه‌ها، این مشکل را ناشی از بلاتکلیفی شرکت‌های تولیدکننده در زمینه قیمت این محصول عنوان کرد.

جزئیات هزینه تولید ۲محصول
خرداد ماه برخی خبرگزاری‌ها از موافقت سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۵درصدی قیمت تن‌ماهی خبر دادند، اما دبیر سندیکای صنایع کنسرو این موضوع را تکذیب و اعلام کرد برای تن‌ماهی از سوی سازمان حمایت سقف قیمت تعیین شده و فروش بالاتر از این سقف ممنوع است.

به‌گفته میررضوی این سقف برای انواع ساده ۳۵هزار تومان تعیین شده است. در بخشی از نامه سندیکای صنایع کنسرو در زمینه هزینه تولید ۲محصول تن‌ماهی و رب آمده است که با توجه به سقف قیمت تعیین شده برای تن‌ماهی، قیمت تولیدکننده این محصول باید ۲۷.۶۶۰تومان باشد، حال آنکه با توجه به افزایش قیمت مواداولیه، نهاده‌ها و هزینه‌های تولید از جمله رشد ۵۰ درصدی بهای ماهی تن، قیمت تمام‌شده این محصول در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۲۹.۵۰۰تومان است.

در خصوص کنسرو رب گوجه فرنگی نیز این سندیکا بر این اعتقاد است که با درنظر گرفتن قیمت کنونی مواداولیه و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، باید قیمت تولیدکننده ۴۳هزار تومان و قیمت مصرف‌کننده ۵۴.۹۰۰تومان درج شود، در حالی‌که نرخ کنونی تولیدکننده ۳۱.۵۰۰تومان و قیمت برای مصرف‌کننده ۳۹.۸۰۰تومان است.

البته به‌نظر می‌رسد قیمت اعلام‌شده میانگین قیمت رب گوجه فرنگی در بازار باشد چراکه قیمت تولیدات برخی برند‌ها که هم‌اکنون در بازار نایاب هم هستند بیش از ۴۰ هزار تومان برای قوطی‌های ۸۰۰گرمی است.

توصیه مقام معظم رهبری
تولیدکنندگان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور، امکان کنترل و تثبیت قیمت مواداولیه تولید وجود ندارد در این نامه از دولت خواسته‌اند با عنایت به توصیه مقام معظم رهبری، به جای حضور مستقیم و جزئیات امر تولید، هدایت، نظارت و حمایت از تولید و بهبود محیط کسب‌وکار را مدنظر قرار دهد تا در نهایت، حمایت از مصرف‌کننده نه از راه افزایش فشار بر تولیدکنندگان بلکه از مسیر مهار تورم و افزایش قدرت خرید مردم تحقق یابد.

 شرکت‌های تولیدی مهرام، صنایع غذایی بهروز، شرکت شیلانه، کشت و صنعت روژین‌تاک، شرکت زرین صنعت خوشبخت، صنایع غذایی قدس خراسان، کشت و صنعت شاداب خراسان، شرکت دریان‌دشت، صنایع غذایی چین‌چین، شرکت صنایع غذایی سمیه، صنایع غذایی همدانیان به همراه شرکت‌های تولیدی دیگری از قبیل اروم‌ادا، طبیعت، بهدیس، مائده، خوشگوار، شنگر، ماهوند خراسان، بهشاد، کدبانو، کنسروسازی یاران، صنایع غذایی مشکات و ده‌ها واحد تولیدی دیگر فعال در زمینه صنایع غذایی دیگر از امضاکنندگان این نامه هستند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری صدای بورس، تاریخ انتشار:۱۱ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۵۴۶۷۴، www.sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
0
0
خیلی منطقی درخواست افزایش قیمت رو دادن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین