پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۵۹۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
انقلاب اسلامی با سه محور استعمار زدایی خارجی (تسلط خارجی)، استثمار زدایی داخلی (کنار نهادن زالو‌های داخلی) و تمدن سازی اسلامی- ایرانی شکل گرفت. اینکه چقدر در احیای آرمان‌های انقلاب موفق بوده ایم یا نه را فعلا کنار می‌گذاریم و به دو رسم سکوت در برابر استعمار خارجی و یا جرات فریاد زدن در برابر استعمار خارجی می‌پردازیم. روایتی متفاوت از برخورد ایرانی‌ها و زاپنی‌ها در برابر امریکا.
شعار سال:شاید تا به حال شما فکر می‌کردید بمباران اتمی شهر‌های هیروشیما یا ناگاساکی، ویرانگرترین و مرگبارترین حمله در جنگ جهانی دوم بوده است؛ اما باید بگوییم که چنین نیست. عملیات «Meetinghouse» (عملیات خانه اجتماعات) آمریکا که از آن با نام بمباران توکیو در تاریخ ۹-۱۰ مارس ۱۹۴۵ نام برده می‌شود، مرگبارترین بمباران در تاریخ محسوب می‌شود؛ به طوری که در این عملیات بوسیله ۳۳۴ بمب افکن بی-۲۹ آمریکایی، بیش از یکصدهزار نفر جان خود را از دست دادند و چندین برابر این عدد نیز مجروح شدند.
هر ساله در سالروز حمله اتمی امریکا به ژاپن مراسمی تشکیل شده و به احترام قربانیان سکوت می‌کنند. رحیم پور ازغدی در یکی از این مراسم حضور داشت و از طرف ژاپنی می‌پرسد که چرا بجای سکوت، در خصوص این فاجعه ضد بشری، حرف نمی‌زنید.
طرف ژاپنی می‌گوید که هنوز هم ما تحت تسلط همان کشوری هستیم که به ما حمله کرد؛ لذا نمی‌توانیم داد بزنیم و مجبوریم با سکوت، مخالفت خودمان را نشان دهیم.
تعداد بازدید : 22
 
اطلاعات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی (به ترتیب ۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵ به وقت ژاپن) دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز روی شهر‌های هیروشیما و ناگاساکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که شامل ۲۰٬۰۰۰ نظامی ژاپنی و بقیه را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند. بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیو اکتیو جان خود را از دست دادند.
دو سوم ساختمان‌های هیروشیما از جمله کارخانه‌های فولادسازی و صنعتی، چون میتسوبیشی در اثر این بمباران نابود شدند. تنها چیزی که از شهر باقی‌ماند ساختمان تالار ترویج صنعتی استانی هیروشیما بود که انفجار، بالای گنبد این بنا رخ می‌دهد و به خاطر قرار گرفتن در کانون مرکزی انفجار، کاملاً ویران نشد.
 
چرا در ژاپن در سالروز فاجعه اتمی سکوت می‌کنند و در ایران مرگ بر آمریکا می‌گویند؟

دو روز پس از بمباران هیروشیما و برخلاف انتظار و میل آمریکا، دولت شوروی به امپراتوری ژاپن اعلان جنگ داد و نیرو‌های ارتش سرخ شوروی به مواضع ژاپن در منچوری یورش بردند. ورود شوروی به جبهه جنگ اقیانوس آرام باعث شد که دولت آمریکا مصمم شود هرچه سریعتر جنگ را به نفع خود و بدون مشارکت شوروی خاتمه دهد. در این راستا استفاده بیشتر از سلاح هسته‌ای ساده‌ترین راه فشار بر ژاپن بود، و نیرو‌های مسلح آمریکا برای استفاده مجدد از بمب هسته‌ای نیازی به مجوز جدید دولت نداشتند؛ زیرا مجوزی که ترومن برای حمله اتمی صادر کرده بود اجازه استفاده از بمب‌های جدید را می‌داد.
هرساله در روز ۱۰ اوت مراسم بزرگی برای یادبود قربانیان بمباران‌های هسته‌ای در پارک یادمان جنگ شهر ناگاساکی برگزار می‌شود. در پایان این مراسم، نخست‌وزیر ژاپن طی قرائت قطعنامه‌ای درخواست حرکت به سمت جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای را مطرح می‌نماید.
همه ساله مردم سراسر جهان با درست کردن درنا‌های کاغذی و فرستادن آن به مرکز ساداکو در پارک یادمان جنگ شهر ناگاساکی، همدردی خود را با قربانیان بمباران و انزجار خود را از کاربرد و گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعلام می‌کنند. مجسمهٔ ساداکو در این پارک به یاد دختر ۱۲ ساله‌ای به نام ساداکو ساساکی برپا شده که هنگامی که فقط دو سال داشت، بمب اتمی «پسر کوچک» توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به روی هیروشیما انداخته شد و در اثر تشعشعات رادیواکتیو باقی‌مانده از آن، دچار سرطان خون شد و درگذشت. بر اساس افسانه‌های ژاپنی، اگر کسی هزار دُرنای کاغذی درست کند، یکی از آرزوهایش برآورده می‌شود. ساداکو درحالی‌که در بیمارستان بستری بود، با تشویق دوستانش و کمک برادرش شروع به ساختن درنا‌های کاغذی کرد، اما پس از ساخت ۶۴۴ درنا درگذشت و ادامه درنا‌های کاغذی اش را دوستانش برایش درست کردند. در سال ۱۹۶۵ میلادی، از مجسمه ساداکو درحالی‌که درنایی طلایی در دست دارد در پارک صلح هیروشیما پرده‌برداری شد.
 
چرا در ژاپن در سالروز فاجعه اتمی سکوت می‌کنند و در ایران مرگ بر آمریکا می‌گویند؟
 
«خرزهره» به عنوان گل رسمی هیروشیما شناخته می‌شود؛ چرا که این گل، نخستین گیاهی بود که پس از این بمباران اتمی در هیروشیما دوباره شکوفا شد.
 
چرا در ژاپن در سالروز فاجعه اتمی سکوت می‌کنند و در ایران مرگ بر آمریکا می‌گویند؟
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: سالروز حمله اتمی به ژاپن ، بمباران شیمیایی هیروشیما ، بمباران شیمیایی ژاپن ، حمله اتمی امریکا به ژاپن ، مقابله ژاپن با امریکا ، مقابله ایران با ژاپن ، توان استعمار ستیزی خارجی ، استعمار ستیزی ایرانی ها در برابر امریکا ، استثمار ستیزی داخلی ، مدارای ژاپن با امریکا ، سکوت ژاپن در برابر امریکا ، واکنش ژاپن نسبت به امریکا بعد از حمله اتمی ، پاسخ ژاپن به امریکا بعد از حمله اتمی ، بمباران هیروشیما ، فاجعه هیروشیما ، علت سکوت ژاپن در برابر امریکا ، سکوت یا فریاد در برابر استعمار ، علل سکوت ژاپنی ها در برابر بمباران اتمی ، چرا در ژاپن در سالروز فاجعه اتمی سکوت ، سالروز حمله اتمی امریکا به ژاپن ، سلطه آمریکا بر ژاپن ، پرسش رحیم پور ازغدی از ژاپنی ها درباره علل سکوت در مقابل جنایات آمریکا ، عملیات های اتمی جنگ جهانی دوم ، شهر‌های هیروشیما و ناگاساکی ، ساختمان تالار ترویج صنعتی استانی هیروشیما ، نابودی صنایع میتسوبیشی بعد از حمله اتمی به هیروشیما ، علل حمله دوم اتمی امریکا به ژاپن ، یادبود قربانیان بمباران‌های هسته‌ای ، پارک یادمان جنگ شهر ناگاساکی ، مرکز ساداکو در پارک یادمان جنگ شهر ناگاساکی ، مجسمه ساداکو ، پارک صلح هیروشیما ، چرا ژاپنی ها از آمریکا کینه به دل ندارند؟ ، جنایت اتمی آمریکا علیه ژاپن چرا توکیو از واشنگتن شکایت نکرد؟ ، چرا توکیو از واشنگتن شکایت نکرد؟ ، عملیات خانه اجتماعات ، کشته شده های ژاپنی جنگ دوم جهانی بیشتر از کشته شده های جنگ ایران و عراق ، سایه‌های هیروشیما ، Hiroshima shadows ، سایه های یک فرد بر روی پله های بانک سومیتومو ، گل رسمی هیروشیما ، خرزهره گل رسمی ژاپن ، استبداد مذهبی هیروهیتو ، هیروهیتو
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
0
خیلی تحلیل قشنگی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
0
0
حمله اتمی آمریکا در نیمه دهه چهل میلادی به ژاپن چه با اختیار و چه از روی اجبار صورت گرفته باشد جنایتی به شمار میرود بر علیه بشریت، اما موجب رهایی ملت ژاپن از یوغ استبداد مذهبی هیروهیتو و تولد عقلگرایی و دموکراسی در شرق دور شد. امید است پایان جنگ حماس و اسرائیل شاهد تحولاتی شگرف هم وزن شرق دور در غرب نزدیک باشیم. جنگ،فجایع انسانی و عقب افتادگی وقتی اتفاق می‌افتند كه انسانی خودش را به اسم خدا بجای قانون و مردم می‌گذارد و خودش هم برای اجرای قانون دست بكار می‌شود، اسمش را هم می‌گذارد دفاع مشروع الهی! اینجاست که جمهور باید رو به استبداد فریاد کشد؛ «تو قانون نیستی! »
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
هیروهیتو ، امپراطوری و سلسله معاصر ژاپن است، به دوره جنگ جهانی دوم چه ارتباطی دارد؟
۸ ژانویه ۱۹۸۹ (میلادی)، نخستین روز پس از مرگ امپراتور هیروهیتو،کی‌هیتو پسر او به جانشینی رسید. بر طبق سنت‌های ژاپنی، امپراتور هیروهیتو پس از مرگش به امپراتور شووا تغییر نام داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
در بامداد روز اول ماه مه ۲۰۱۹، ناروهیتو رسماً امپراتور ژاپن شد و دوران تازه‌ای را در تاریخ امپراتوری کشورش آغاز کرد. این عصر دوره ریوا نام دارد. وی ۱۲۶امین امپراتور ژاپن محسوب می‌شود. یک روز پیش‌تر آکی‌هیتو امپراتور ۸۵ ساله ژاپن، بعد از ۳۰ سال از مقامش کناره‌گیری کرد و تاج و تخت را به پسر ارشدش ناروهیتو سپرد. این نخستین بار در دویست سال اخیر است که یک امپراتور ژاپن کناره‌گیری می‌کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
0
0
جنگ جهانی دوم با بر جای گذاشتن بین ۷۰ تا ۸۵ میلیون نفر کشته، مرگبارترین درگیری نظامی در طول تاریخ بود. این شمار کشته‌ها معادل ۳ درصد از جمعیت جهان در سال ۱۹۴۰ (تقریبا ۲٫۳ میلیارد) بود.[۱] از این میزان کشته ۵۰ تا ۵۶ میلیون نفر مستقیماً ناشی از جنگ و ۱۹ تا ۲۸ میلیون نفر در اثر رویدادهای مربوط به جنگ مانند مرگ در اثر قحطی یا بیماری بود. کشته‌های غیرنظامی ۵۰ تا ۵۵ میلیون نفر از این آمار را در برمی‌گیرد. کشته‌های نظامی در اثر تمامی دلایل ۱ تا ۲۸ میلیون شامل ۵ میلیون اسیر جنگی بوده‌است. بیش از نیمی از کل آمار تلفات مربوط به جمهوری چین و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی می‌شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
0
0
تعداد کشته های ژاپن در جنگ دوم جهانی ده برابر کشته های جنگ ایران و عراف ( شهدای ایرانی) بود و خدود سه میلیون نفر تخمین زده می شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
0
0
بعد از آغاز جنگ جهانی دوم، در پی تحریم‌های نفتی آمریکا، ژاپن به پرل هاربر حمله کرد. در نتیجه، آمریکا وارد جنگ شد و با بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی در سال ۱۹۴۵ میلادی ژاپن را به تسلیم واداشت. با پایان جنگ و اشغال هفت ساله ژاپن، این کشور به اصلاحات گسترده دموکراتیک و بازسازی نهادهای اقتصادی دست یازید. با امضای پیمان صلح سان‌فرانسیسکو ژاپن استقلال خود را دوباره به دست آورد. ژاپن در این دوره رشد سریعی را تجربه کرد و به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شد. در دوره هیسه‌ای، پایین بودن نرخ بهره و افزایش قدرت ین در مبادلات ارزی باعث هجوم سرمایه‌گذاران خارجی به این کشور شد. اما در دهه نود سهام این کشور سقوط کرد و دوران موسوم به حباب اقتصادی ژاپن به پایان رسید. در سال‌هایی که در پی آمد، گسترش صنایع صادراتی کره و چین بخشی از بازارهای جهانی ژاپن را از آن خود کرد و امروز در ارزیابی این سال‌ها، گاه از آن به عنوان دهه از دست رفته یاد می‌شود.با این حال، ژاپن با بیش از پنج و نیم تریلیون دلار تولید ناخالص ملی همچنان سومین قدرت اقتصادی جهان محسوب می‌شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
0
0
سالگرد حمله اتمی در ژاپن بین اواخر شهریور و اوایل مهرماه است. در ایران 13 آبان روز دانش آموز و تسخیر سفارت آمریکا است.
ژاپنیه با تداوم کار و دعوت به صلح ، داره نگاه بینانسلی رو رواج می ده. طرف ایرانی با شور و حرارت بالا اما بشکلی کم عمق ، داره ائدئولوؤی رو رواج می ده.
حالا آقای رحیم ازعدی قضاوت کنه که کدوم درسته؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین