پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۶۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
هفته گذشته مقامِ دومِ گروه صنعتی ایران خودرو؛ توسط مهمترین نهاد امنیتی و نظارتی کشور، بازداشت شده است. مقام بازداشت شده اولین کسی بود که “مهدی خطیبی” پس از انتصاب به مدیر‌عاملی گروه صنعتی ایران خودرو در بهمن ماه سال گذشته (۱۴۰۰)، برای وی حکم انتصاب صادر کرده و او را به عنوان دستِ راستِ خود منصوب کرد. با این حال به دنبالِ تخلفات صورت گرفته وی هفته گذشته توسط یک نهادِ مهم امنیتی و نظارتی بازداشت شد و به دنبال آن “مهدی خطیبی” مدیرعامل ایران خودرو نیز در ششم تیرماه معاون مالی این شرکت را با حفظِ سمت، به عنوان سرپرستِ حوزه مدیرِ بازداشت شده منصوب کرد.
شعار سال: هنوز ۵ ماه بیشتر از انتصابِ “مهدی خطیبی” به مدیرعاملیِ گروه صنعتی ایران خودرو نگذشته است (بهمن ماه ۱۴۰۰)؛ با این حال در همین مدت کوتاه انواع “حواشی و سوء مدیریت‌ها” گریبانگیرِ بزرگترین خودروساز خاورمیانه شده است.

از برخی حواشیِ غیرقابل تصور و باور که در کمالِ تاسف اتفاق افتاده است فعلا می‌گذریم اما…

دست راستِ آقای مدیرعامل در زندان است

هفته گذشته مقامِ دومِ گروه صنعتی ایران خودرو؛ توسط مهمترین نهاد امنیتی و نظارتی کشور، بازداشت شده است.

مقام بازداشت شده اولین کسی بود که “مهدی خطیبی” پس از انتصاب به مدیر‌عاملی گروه صنعتی ایران خودرو در بهمن ماه سال گذشته (۱۴۰۰)، برای وی حکم انتصاب صادر کرده و او را به عنوان دستِ راستِ خود منصوب کرد.

با این حال به دنبالِ تخلفات صورت گرفته وی هفته گذشته توسط یک نهادِ مهم امنیتی و نظارتی بازداشت شد و به دنبال آن “مهدی خطیبی” مدیرعامل ایران خودرو نیز در ششم تیرماه معاون مالی این شرکت را با حفظِ سمت، به عنوان سرپرستِ حوزه مدیرِ بازداشت شده منصوب کرد.

یک دیپلمه را در ایران خودرو جذب و معاون کردند!

اما از بازداشتِ دست راست و مهمترین فرد نزدیک به مهدی خطیبی از سوی مهمترین نهاد امنیتی و نظارتی کشور هم که بگذریم، در جدیدترین مصداق از سوء مدیریت‌ها در این شرکت؛ خبر رسیده که فردی با مدرک تحصیلی “دیپلم” در ایران خودرو استخدام و به عنوانِ معاونت یک بخش مهم و راهبردی در این شرکت معرفی شده است!

گذشته از سطح دانش و مدرک تحصیلی، فرد یاد شده حتی ۱ روز هم سابقه‌ی کارمندی و خدمت در دولت حتی در سطحِ کارمندی و کارشناسی را هم نداشته است، با این حال یک دفعه در گروه صنعتی ایران خودرو به عنوانِ یک اَبَرخودروسازِ دولتی استخدام و به یک مقام و پستِ مهمِ “مدیریتی” هم منصوب شده است…

نکته مهم دیگر این است که مدیریت یاد شده دارای بودجه‌ای ۱۰‌ها میلیارد تومانی ست که می‌طلبد فردی با سوابق و تواناییِ علمی و تحصیلی و همچنین تجربیِ لازم و مرتبط در این سِمَت قرار گیرد تا بتواند مدیریتِ “درست و کارامد” بر این بودجه‌ی ۱۰‌ها میلیارد تومانی که متعلق به بیت المال است، داشته باشد.

در چنین شرایطی پرسش اساسی از “مهدی خطیبی” _ مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو _ این است که آیا وی با بکارگیری چنین مدیرانی می‌خواهد به شعارِ امسال (تولید، اشتغال آفرین و دانش بنیان) عمل کرده و دغدغه‌ها و دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اقتصادِ “دانش بنیان” در صنعت خودرو را اجرایی کند؟!

آیا مملکت قحط الرجال است؟

آیا با وجود بسیاری از افراد توانمند در این حوزه که دانشگاه رفته و مدارج عالی تحصیلی و دانشگاهی را طی کرده اند و می‌توانند به کمک ایران خودرو بیایند؛ بکارگیری و انتصابِ یک فردِ دیپلمه بدونِ هیچگونه سابقه‌ی کارشناسی و مدیریتی در دولت آن هم در چنین جایگاهِ حساس و مهمی با در اختیار داشتن این بودجه‌ی کلان و ۱۰‌ها میلیارد تومانی، بی توجهی به تمامِ اصول و عقب گرد به ۱۰۰ سالِ قبل و نادیده گرفتن جایگاهِ علم و دانش در یک شرکت بزرگ صنعتی آن هم در عصرِ نانوتکنولوژی و دانش بنیان‌ها نیست؟!

آیا در این حد دچارِ قحط الرجال شده ایم که گروه صنعتی ایران خودرو برای رتق و فتق امور و انجامِ دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای جایگاه و کیفیت صنعت خودرو؛ فردی توانمندتر از یک “دیپلمه” در این مملکت نیافته است؟ یا اینکه پای مسائل دیگری در میان است؟!

مدیرعاملِ گروه صنعتی ایران خودرو توضیح دهد که مصلحت و ضرورتِ منطقی و قانونیِ استخدام و معرفیِ یک فرد با سطحِ تحصیلیِ “دیپلم” برای انتصاب در جایگاهی حساس و تخصصی و علمی در بزرگترین خودروسازِ خاورمیانه چیست؟! آیا در چنین استخدام‌ها و انتصاب‌هایی، مصلحتِ کشور و مردم در نظر گرفته شده است؟ یا همان رفاقتِ قدیمی برای اتخاذ چنین تصمیماتی کافی‌ست؟

انتصابِ غیرقانونیِ بازنشسته‌ها به پست‌های کلیدی.

اما این تمام ماجرا و حواشیِ ناشی از انتصاباتِ “مهدی خطیبی” در گروه صنعتی ایران خودرو نیست و اخباری نیز از انتصابِ غیر قانونیِ چند فردِ “بازنشسته” از سوی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به چند پستِ حساس و کلیدی در این شرکت به گوش می‌رسد، که به زودی درباره آن‌ها نیز به طور کامل اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

به هر حال مدیرعاملِ ایران خودرو باید پاسخ دهد که آیا وی با مدیرانِ “دیپلمه و بازنشسته” می‌خواهد به مطالباتِ مقام معظم رهبری و مردم از صنعت خودروی کشور پاسخ دهد؟!

آیا بهتر نیست آقای مدیرعامل به انتصابات خود بیشتر بیاندیشد تا شاهد اتفاقاتی همچون دستگیریِ دست راستِ وی در عرض تنها ۵ ماه پس از انتصاب از سوی مهمترین نهاد امنیتی و نظارتی کشور نباشیم؟ و رفقای “دیپلمه و بازنشسته” با پولِ بیت المال راهیِ بزرگترین خودروساز خاورمیانه نشوند؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت به دادِ ایران خودرو برسد

در همین رابطه از سیدرضا فاطمی امین _ وزیر محترم صمت _ که اخیرا به دلیلِ معضلات و مشکلات صنعت خودرو تا پای استیضاح در مجلس هم رفت؛ درخواست می‌کنیم بازرسان این وزارتخانه را به گروه صنعتی ایران خودرو بفرستد و بررسی کند که در بزرگترین خودروساز خاورمیانه به عنوانِ اموال مردم و بیت المال، چه می‌گذرد؟!

نمایندگان مجلس از ایران خودرو صیانت کنند

از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز تقاضامندیم، به عنوانِ چشم و گوش مردم؛ به این مسائل ورود کرده و از گروه صنعتی ایران خودرو به عنوانِ بیت المال، صیانت کنند.

در همین رابطه پایگاه خبری “اقتصاد سالم” نیز حسبِ فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری به افسران جبهه جنگ نرم مبنی بر مبارزه با فساد و دفاع از منافع ملی؛ به زودی با انتشار سلسله گزارش‌هایی نسبت به شفاف‌سازی در رابطه با مسائل مطرح شده و وضعیت موجود در گروه صنعتی ایران خودرو اقدام خواهد کرد.

“مهدی خطیبی” اینگونه به “مکتبِ سلیمانی” عمل می‌کند؟

مطمئنا همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند: تمام مسئولین موظفند به مکتب و سیره “سلیمانی” در اداره کشور عمل کنند و نمونه‌های یاد شده در بالا مطمئنا قرابتی با مکتب سلیمانی ندارد.

باید به این مدیران یادآور شد عمل به “مکتبِ سلیمانی”، نه در نصبِ عکسِ فرمانده‌ی شهید در اتاق کارشان؛ بلکه در عملِ به مکتب و سیره‌ی رفتاری و عملکردی آن شهید در خدمت به مردم و ج. ا. ا است.

در مکتب “سلیمانی”، بیت‌المال و اموال عمومی همچون “گروه صنعتی ایران خودرو”؛ امانتی در دستِ مدیرانِ دولتی همچون “مهدی خطیبی” است و آن‌ها باید در برابر تک تک تصمیمات، رفتارها، انتصابات‌شان در این شرکت‌ها باید پاسخگو باشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد سالم، تاریخ انتشار:۱۱ تیر ۱۴۰۱، کدخبر: ۴۴۰۹۹، eghtesadsalem.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
0
0
مسئله اینجاست که هرکس به فکر منافع خودشه و نورچشمیاش نه منافع مردم عادی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین