پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۳۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
اسماعیل آقاجانی کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: دغدغه‌مندان فرهنگ دریایی از اوایل دهه‌ی نود به‌طرق و روش‌های مختلف نگرانی‌های خود را در خصوص تخریب گسترده کشتی‌های تاریخی رودسر اعلام کرده‌اند. با وجود تمام این موارد هنوز هیچ اقدام مثبتی از میراث گیلان برای حفاظت از این کشتی‌ها صورت نگرفته است.
شعار سال: اسماعیل آقاجانی کارشناس ارشد باستان شناسی بیان داشت که بر پایه گزارشاتی که از اهالی رودسر به‌دست ما رسیده است، کشتی‌های تاریخی رودسر در وضعیت مناسبی به‌سر نمی‌برند. هر دو کشتی تاریخی رودسر از زیر ماسه‌ها بیرون آمده‌اند و همین مسئله موضوعِ تخریب انسانی آن‌ها را چندین برابر کرده است. تصاویر ارسالی به‌همراه گزارش واصله حاکی از آن است که یکی از کشتی‌ها، هر روزه قطعات آهنی‌اش جدا می‌شود و همین‌طور از آن‌جایی که هیچ نظارتی از طرف میراث فرهنگی رودسر بر این کشتی‌ها وجود ندارد، مسافران و ماهی‌گیران بدون رعایت مسائل حفاظتی به‌روی کشتی می‌روند و حتی شواهد نشان می‌دهد با استفاده از الوارهایِ کشتی، روی کشتی آتش برپا می‌کنند.

این فعال حوزه میراث فرهنگی گیلان می‌گوید: فعالان میراث فرهنگی رودسر حدود دو هفته پیش نگرانی خود را از این موضوع ابراز کرده بودند و با خبررسانی در این باره انتظار توجه مسئولان مربوطه به مشکلات این کشتی‌های تاریخی را داشتند، اما نه‌تن‌ها هیچ اقدام موثری در طول این مدت صورت نگرفت، بلکه هر روزه بر دامنه‌ی تخریب‌ها افزوده می‌شود.

آقاجانی با بیان اینکه اهمیت این آثار بار‌ها به مسئولان محلی، استانی و کشوری گوشزد شده است، اظهار داشت: دغدغه‌مندان فرهنگ دریایی از اوایل دهه‌ی نود به‌طرق و روش‌های مختلف نگرانی‌های خود را در خصوص تخریب این آثار اعلام کرده‌اند. با وجود تمام این موارد هنوز هیچ اقدام مثبتی از میراث گیلان برای حفاظت از این کشتی‌ها صورت نگرفته است. کشتی تاریخی تالش بار‌ها مورد تعدی و بی‌مهری قرار گرفته است که اسناد و مدارک آن موجود است و در این باره می‌توان به تبدیل کشتی به پیست موتور کراس، تبدیل آن به پارکینگ خودروها، برپایی آتش بر روی اثر و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.

این کارشناس ارشد باستان شناسی تصریح کرد: از آنجایی که تا زمانی که آثار تاریخی ثبت ملی نشوند میراث خود را ملزم به حفاظت از آن‌ها نمی‌بیند و تاکید دغدغه‌مندان میراث فرهنگ دریایی گیلان در قدم اول ثبت ملی این آثار است.

آقاجانی اضافه کرد: پروسه‌ی طولانی‌مدت ثبت کشتی تاریخی تالش و بی توجهی به‌موارد متعدد دیگر در عرصه‌های دریا و خشکی در گیلان باعث شده است، فعالان این زمینه به ماهیت میراث گیلان به‌عنوان متولی اصلی حفاظت از میراث ملموس خود تردید داشته باشند. در واقع می‌توان گفت تخریب‌های کشتی تاریخی تالش دغدغه‌مندان این حوزه در تالش را از وضعیت نگرانی به حالت افسردگی و یاس و ناامیدی از میراث گیلان و مسئولان استانی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: با افزوده شدن گزارش‌های رسیده از وضعیت کشتی رودسر نگرانی در خصوص مسئولیتِ مسئولانه‌ی مسئولان میراثی گیلان بیش از پیش افزایش می‌یابد.
 
کشتی‌های تاریخی رودسر در وضعیت مناسبی به‌سر نمی‌برند
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از حکایت گیلان، تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۱۱۴۳، hekayatgilan.ir .
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین