پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
محسن نقاشیان، محافظ حضرت امام (ره) در روز‌های اخیر با ادعایی جنجالی مبنی بر اینکه رحلت بنیانگذار یک «ترور» بوده خبرساز شده است. اما او کیست و با چه سوابقی و چرا چنین ادعایی مطرح کرده است؟ منابع گوماگون معتقدند که فعالیت‌ها و اقدامات نقاشیان از ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ و به واسطه همکاری با گروه «توحیدی صف» اوج می‌گیرد. جایی که او به گفته خودش در برخی عملیات‌های نظامی ایفاگر نقش پشتیبانی بوده. از جمله انفجار رستوران خوانسالار که پاتوق نظامیان آمریکایی بود، پرتاب نارنجک به مینی‌بوس آمریکایی‌ها در خیابان نیروی هوایی و حمله به پل گریم مستشار آمریکایی، انفجار موتورخانه کاخ جوانان شوش، عملیات انفجاری در کارخانه کیان تایر و امثال اینها.
شعار سال: اخیرا فیلمی از حمیدرضا نقاشیان، یکی از محافظان حضرت امام (ره) منتشر شده که او در آن ادعایی جنجالی را مطرح می‌کند. نقاشیان مدعی شده دلیل رحلت حضرت امام (ره) ترور ایشان به وسیله دارو‌های خاص بوده و به همین جهت ایشان را باید «شهید» دانست. نقاشیان گفته که بنیانگذار انقلاب با مشکل قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، اما بعداً مشخص شد که معده ایشان خونریزی کرده است.

نقاشیان درباره رحلت حضرت امام چه ادعایی مطرح کرد؟

او ادعا می‌کند که این خونریزی به دلیل کپسول‌هایی است که از طریق چند رابط از یک «داروخانه زیرپله‌ای در خیابانی در لندن» خریداری شده است. ادعای نقاشیان تا آنجا پیش رفته که او گفته است شخصاً متهمان را بازجویی کرده و ارتباطات آن‌ها را کشف کرده. نقاشیان، اما توضیح بیشتری نداده. از جمله اینکه این دارو‌ها توسط چه کسانی تجویز و تهیه و در اختیار حضرت امام (ره) قرار داده شده است.

بخش دیگر ادعا‌های نقاشیان به این بر می‌گردد که هنوز هم متن و مستندات بازجویی متهمان در وزارت اطلاعات موجود است، اما مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوران بعد از رحلت حضرت امام (ره) جلوی پیگیری‌های بیشتر را گرفته است. او در این مورد هم توضیح نداد چرا بعد از آن هیچکس دیگر دنبال پیگیری این موضوع نبود؟


حمیدرضا نقاشیان، محافظ جنجالی امام (ره) کیست؛ از بمبگذاری تا بانکداری

تکذیب ادعا‌های نقاشیان

سایت جماران ادعای نقاشیان را تکذیب کرده و نوشته است: این فرد جز دوره کوتاهی در ابتدای ورود امام به ایران در سال ۵۷، در بیت امام و حفاظت از ایشان نقشی نداشته است و ادعا‌هایی که مطرح شده نیز به هر انگیزه و علت که بیان شده، سراسر کذب و بی پایه است.

سایت جماران همچنین نوشته که قرار است موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی درباره این موضوع در روز‌های آینده بیانیه‌ای منتشر کند.

نقاشیان کیست؟

اما حمیدرضا نقاشیان کیست و چه سابقه‌ای دارد؟ فعالیت‌ها و اقدامات نقاشیان از ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ و به واسطه همکاری با گروه «توحیدی صف» اوج می‌گیرد. جایی که او به گفته خودش در برخی عملیات‌های نظامی ایفاگر نقش پشتیبانی بوده. از جمله انفجار رستوران خوانسالار که پاتوق نظامیان آمریکایی بود، پرتاب نارنجک به مینی‌بوس آمریکایی‌ها در خیابان نیروی هوایی و حمله به پل گریم مستشار آمریکایی، انفجار موتورخانه کاخ جوانان شوش، عملیات انفجاری در کارخانه کیان تایر و امثال اینها.

در آن مقطع حمیذرضا نقاشیان به گفته خودش یک زندگی ساده داشته و با یک تاکسی روزگار می‌گذرانده و در منزل پدری‌اش در شهرآرا زندگی می‌کرده. این زندگی ساده البته ده سال بعد و با ورود او به فعالیت‌های گسترده اقتصادی کاملا تغییر چهره می‌دهد.

نقاشیان به واسطه عضویت در همین گروه توحیدی صف به حلقه محافظان حضرت امام (ره) وارد می‌شود چرا که این گروه پس از ورود بنیانگذار انقلاب به ایران عهده دار وظیفه حفاظت از ایشان می‌شوند.

دوران شروع ماموریت‌های مهم

چندی بعد ماموریتی مهم از سوی حضرت امام به او محول می‌شود؛ دستگیری و انهدام گروه گروهک تروریستی فرقان پس از ترور آیت الله مطهری.

نقاشیان که در انتصاب اسدالله لاجوردی به عنوان نماینده دادستان هم ایفای نقش می‌کرده کم کم می‌تواند در جا‌هایی مثل زندان اوین هم تبدیل به فرد بانفوذی شود. در همین اثنا است که حمله به خانه‌های تیمی گروه فرقان با فرماندهی وی صورت می‌گیرد و حتی پس از آن شخصا بازجویی از اکبر گودرزی رهبر گروهک فرقان را انجام می‌دهد.

موفقت در سرکوب گروهک فرقان برای نقاشیان یک سکوی پرش و امتیاز بسیار بزرگ بود. او پس از آن مقطع خصوصا در سیستم امنیتی و اطلاعاتی کشور فردی توامند محسوب می‌شد و به همین دلیل هم بعد از ماجرای حمله آمریکایی‌ها به طبس، مسئولیت نگهداری جمعی از گروگان‌های آمریکایی به وی واگذار می‌شود.


حمیدرضا نقاشیان، محافظ جنجالی امام (ره) کیست؛ از بمبگذاری تا بانکداری

ورود نقاشیان به فعالیت‌های اقتصادی

نقاشیان دهه اول انقلاب را در ایفای نقش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی گذراند تا اینکه در سال ۱۳۶۷ با تاسیس شرکت «همکار ماشین» وارد فعالیت‌های اقتصادی شد. شرکتی که در حوزه ماشین آلات سنگین راه سازی، ساختمانی، تراکتور، غلتک و امثال این‌ها فعالیت می‌کرد.

دیگر فعالیت اقتصادی نقاشیان پس از این دوره حضور او در هیات مدیره شرکت کامپیوتری سیستم ایران است که در حوزه خدمات فنی بانکداری فعالیت‌های گسترده‌ای دارد.

بخش دیگری از فعالیت‌های نقاشیان مربوط به حوزه رسانه است که هم کاری فرهنگی محسوب می‌شود، هم سیاسی و هم اقتصادی. او ریاست هیات مدیره مؤسسه سخن‌گستر را بر عهده دارد که روزنامه‌های ایران‌نیوز و صبح اقتصاد از زیرمجموعه‌های آن هستند.

تناقض در ادعای نقاشیان

از نظر سیاسی نقاشیان در طیف نزدیک به نیرو‌های تندروتر اصولگرا با پیشینه امنیتی قرار می‌گیرد. او از چهره‌هایی است که اعتقاد دارد از نهضت آزادی و گروه‌های ملی طرفدار مصدق تا مجاهدین و فرقان، همگی یکی هستند و فرقی با هم ندارند.

نقاشیان خود درباره سوابقش گفته بود: «در زمان جنگ با آقای رفیق‌دوست کار کرده و در زمان تشکیل وزارت اطلاعات دوره‌ای کوتاه با آقای ری‌شهری و بعد تا سال ۶۶ با آقای ناطق در وزارت کشور (اولین رئیس حفاظت اطلاعات نیرو‌های انتظامی) بودم. از سال ۶۶ تا امروز هم در بخش خصوصی و بیشتر کار فرهنگی می‌کنم».

نکته متناقض این است که اگر نقاشیان به گفته خودش از سال ۶۶ در بخش خصوصی کار می‌کند و ارتباطی با نهاد‌های امنیتی نداشته، چطور و در چه جایگاهی در سال ۶۸ از کسانی که مدعی شده امام را ترور کرده اند، بازجویی کرده است؟

این یکی از همان تناقض‌هایی است که ادعا‌های اخیر وی را سوال برانگیز می‌کند.

دردسر‌های اقتصادی نقاشیان

رضا گلپور در کتاب شنود اشباح به نقل از علی فلاحیان، وزیر اسبق اطلاعات درباره نقاشیان اینگونه نوشته است: «بعد هم در کارهاى اقتصادى افتاد. در لندن، سر قضایایی که بماند دستگیر شد و بعد از آزادى و برگشت به ایران، پرونده هاى مالى و بدهکارى و این‌ها داشت. حدود سال ۷۵ - ۷۴ هم ممنوع‌الخروج شد. آقاى نیازى پیگیر بحث‌هاى او بود تا نهایتاُ ممنوع‌الخروجى اش را لغو کرد.»

هم اکنون نیز برخی‌ها معتقدند که دلیل طرح این ادعا‌های جنجالی توسط نقاشیان تلاش برای قرار گرفتن در یک حاشیه امن بابت برخی فعالیت‌های او خصوصا در زمینه اقتصادی است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فراز، تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۵۲۵۶۰، www.farazdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین