پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
رئیس سازمان بهزیستی از آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله در مناطق محروم خبر داد. علی محمد قادری گفت: قصد داریم در مناطق محروم افراد مشکوک به تنبلی چشم یا موضوعات اولیه سطح تشخیص غربالگری را پوشش صددرصدی داشته باشیم.
شعار سال: علی محمد قادری امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان بهزیستی کشور و بنیاد ۱۵ خرداد پیرامون ارائه خدمات حمایتی در راستای برنامه غربالگری تنبلی چشم کودکان اظهار کرد: از همه کسانی که مقدمات برگزاری تفاهم مشترک میان سازمان بهزیستی و بنیاد ۱۵ خرداد را فراهم کردند، تشکر می‌کنم.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ساحت این جلسه مربوط به یک تفاهم تخصصی میان دو مجموعه سازمان بهزیستی و بنیاد ۱۵ خرداد است، گفت: بنیاد ۱۵ خرداد و اعضای هیئت مدیره آن با نگاه جامع و ژرف و آینده‌نگرانه‌ای که دارند، الحمدالله در سطوح متنوع فعال هستند و سازمان‌های دولتی را حمایت می‌کنند.

قادری افزود: از تفاهم قبلی ما زمان زیادی نگذشته است و عزیزان ما در این بنیاد مقدس، تفاهم چند هزار ویلچری را امضا کردند و در مناطق کم برخوردار کشور عنایت، توجه و لطفشان شامل مردم و افراد دارای معلولیت شده است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در این آیین قصد داریم که با نام حضرت حق، موضوع غربالگری تنبلی چشم کودکان را در مناطق محروم در بازه سنی ۳ تا ۶ سال تحت پوشش قرار دهد، تصریح کرد: قصد داریم در مناطق محروم افراد مشکوک به تنبلی چشم یا موضوعات اولیه سطح تشخیص غربالگری را پوشش صددرصدی داشته باشیم و البته این آگاه‌سازی عمومی یک برنامه‌ای است که از دهه ۱۳۷۰ در سازمان بهزیستی شروع شده و این طرح هر ساله حدود ۲.۸ میلیون نفر را توسط سازمان بهزیستی تحت پوشش قرار می‌دهد و خروجی این طرح با کار‌های حداقلی مانند تهیه عینک و ... و ارجاع متخصصین امر باعث می‌شود که فرزندان این مرز و بوم مشکلات بینایی‌شان حل شود.

وی اضافه کرد: این نوع همکاری‌ها که برگرفته از دل‌های پاک و نگاه‌های مسئولیت‌طلبانه بوده، کار‌هایی است که برکت ایجاد می‌کند. این نوع ترویج خیر جمعی، حتما در نهاد‌ها و شرکت‌ها و موسسات اقتصادی برکات مضاعفی را به همراه خواهد داشت.

جعفریان مدیرکل اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این مراسم اظهار کرد: هزینه پیشگیری از معلولیت‌ها در بیشترین مقدار نزدیک به یک‌صدم هزینه‌های مورد نیاز برای رتق و فتق نیاز‌های یک معلول است.

وی افزود: در چنین رویکرد و مدلی انرژی و توان مضاعف باید برای پیشگیری صرف شود. سطح دغدغه‌مندی‌ها و نگاه آینده‌نگاری هم به این موضوع مهم است. بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام در دوره جدید فعالیت خودشان سلامت کودکان ۳ تا ۱۵ سال را جزو ماموریت‌های اصلی خودشان قرار داده‌اند.

جعفریان گفت: در فرایند اجرای بهتر بحث مقابله با تنبلی چشم در کشور، به غیر از سازمان بهزیستی، وزارت رفاه و ستاد اجرایی فرمان امام، حضور تمام دستگاه‌های کشور نیاز است چرا که این غربالگری، غربالگری بسیار مهم و حیاتی برای کودکان محسوب بوده و اگر حتی یک کودک در کشور از این موضوع بی‌بهره بماند و به این مشکل گرفتار شود، هزینه آن بسیار بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: در موضوعاتی که سلامت کودکان کشور مطرح است به خصوص در مناطق محروم و در موضوعاتی که منجر به معلولیت می‌شود و همچنین به بحث فقر غذایی و موضوعات مرتبط بر آن، ان‌شاءالله بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان بهزیستی انجام وظیفه خواهند کرد.

مدیرکل اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام گفت: بسیاری از عارضه‌ها در دوران کودکی قابل پیشگیری است. بر اساس آمار‌های وزارت بهداشت در مناطقی که تغذیه مناسب‌تر است تا ۴ درصد و مناطقی که تغذیه نامناسب است تا ۳۸ درصد کودکان یک عارضه اسکلتی و عضلانی دارند مثل شانه نامتقارن پا‌های پرانتزی و ... که بعدا منجر به معلولیت نمی‌شود، اما ممکن است که فرد را در ۴۰ سالگی دچار بازنشستگی پیش از موعد کند؛ در ۲۸ سالگی فرد را از انجام یک سری کار‌های ورزشی و کاری باز بدارد و منجر به باقی مانده معلولیت‌هایی برای فرد شود.

وی افزود: نزدیک به ۹۳ درصد این عوارض در دوران کودکی قابل پیش‌بینی و پیشگیری است. در تفاهم‌نامه غربالگری که ان‌شاءالله اجرا خواهد شد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور و سازمان وزارت ورزش و جوانان این کودکان پس از شناسایی اطلاعات اصلاحی را از طریق نیرو‌های آموزش‌دیده ستاد اجرایی فرمان امام و دستگاه‌های دیگر دریافت می‌کنند و پس از مدتی مورد رصد قرار می‌گیرند.

علیان‌زادگان رئیس بنیاد ۱۵ خرداد نیز گفت: این تفاهم‌نامه یک همکاری موثر و بلندمدت است و امیدواریم بتوانیم از آسیب‌های جدی که ممکن است در آینده گریبانگیر فرزندان وطن شود جلوگیری کنیم.

وی گفت: امیدوارم سریعاً بعد از این تفاهم‌نامه کارگروه‌های مورد نظر تشکیل شود و وارد فاز اجرایی شویم و زودتر از زمان مشخص شده تکالیف خود را انجام دهیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۱۲ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۲۷۵۲۵۶۴، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین