پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۴
هدایت الله بهبودی در روایتی از سفر مهرماه ۱۳۶۹ خود به سوریه و بازدید از قبر معاویه صحبت می‌کند. قبری که به همین سادگی نشانش را در دمشق به شما نمی‌دهند و بجای آن، آدرس قبر معاویه کوچک از دوستداران خاندان رسول را می‌دهند. قبر معاویه درون اتاقکی مخوف و نیمه ویران و زیر تلی از خاکِ با چشم اندازی غریب، قرار دارد. خفت و شکست را می‌توان با اولین نگاه به قبر، مشاهده کرد. این را مقایسه کنید با بارگاه کودکی چندساله بنام رقیه. چرخ تاریخ، چه‌ها که نمی‌کند.
شعار سال: هدایت الله بهبودی کلهری (زاده ۱۳۳۹، تبریز - مشهور به «هدایت الله بهبودی»)، نویسنده و خبرنگار شیعهٔ آذری ایرانی است که مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی می‌باشد. نامبرده روایت جالبی از بازدید قبر معاویه در مهرماه ۱۳۶۹ سوریه داشته که در ادامه متن بدان پرداخته می‌شود.

صبح به همراهان، به شوخی، گفتم که معاویه ما را طلبیده است. رفتیم به دیدن قبر یکی از امپراطوران جهان در سیزده قرن پیش. پسر ابوسفیان و بنیانگذار سلسله اموی. پس از وفات پیامبر اسلام در سال ۶۳۲ میلادی، معاویه به پیروی پدرش ابو سفیان از بیعت با ابوبکر سرباز زد. بهانه معاویه و ابوسفیان این بود که ابوبکر از قبیلهٔ بنی تمیم است و خلافت باید از آن بنی هاشم یا بنی امیه باشد. سرانجام با اصرار هشام بن عمرو، ابوسفیان و پسرش راضی به بیعت با ابوبکر شدند. ابوبکر، یزید بن ابی سفیان (برادر معاویه) و معاویه را به شام گسیل کرد. یزید، در آنجا موفقیت به دست آورد و دمشق فتح شد. یزید نیز به حکمرانی و ولایت دمشق برگزیده شد. عمر بن خطّاب، یزید را در حکمرانی دمشق ابقا کرد و فلسطین و نواحی اطراف آن را بر قلمرو وی افزود. در سال ۱۸ هجری قمری، یزید ابن ابو سفیان (برادر معاویه) درگذشت و معاویه جای او را گرفت. با مرگ عمر بن خطاب، عثمان بن عفان نیز معاویه را در جای خود ابقا کرد. بدین ترتیب معاویه در زمان خلافت سه خلیفهٔ نخست، به تدریج در شام، قدرت و محبوبیت کسب کرد. در جریان محاصره عثمان با اینکه از طرف عثمان از معاویه خواسته شده بود به کمکش بیاید و فرصت چنین کاری هم برای معاویه وجود داشت در عین حال تعلل ورزید. پس از مرگ عثمان، علی بن ابی طالب به خلافت رسید. علی پیشنهاد اطرافیانش را برای ابقای معاویه نپذیرفت و او را از زعامت و حکومت در شام عزل کرد. معاویه به بهانهٔ کشته شدن عثمان و انتقام خون او، وارد جنگ با علی شد. مردم شام با او بیعت کردند و علیه علی همداستان شدند. سرانجام جنگ صفین درگرفت. در این جنگ شکست نخست به معاویه افتاد. اما به صوابدید عمرو بن عاص قرآن بر نیزه کردند و حکمیت مطرح گشت. نتیجهٔ حکمیت خلع علی و تحکیم حکومت معاویه در شام بود.

معاویه در رجب سال ۶۰ هجری قمری (آوریل یا مه ۶۸۰ میلادی) بر اثر بیماری در دمشق در حدود ۸۰ سالگی درگذشت. گزارش‌های قرون وسطایی در مورد تاریخ مشخص مرگ او متفاوت است. او را در کنار دروازه باب الصغیر شهر به خاک سپردند. قبر معاویه در اواخر قرن دهم میلادی محل بازدید بود. مسعودی می‌گوید که مقبره‌ای بر روی قبر ساخته شده و در روز‌های دوشنبه و پنجشنبه پذیرای بازدیدکنندگان بود.

بازدید از قبر محجور معاویه و مقایسه با بارگاه رقیه
اما شنیدن بازدید از قبر معاویه از زبان هدایت الله بهبودی، روایتی جالب است. می‌گوید کوچه پس کوچه‌های پشت بازار حمیدیه دمشق را رد کردیم. رسیدیم به بن بستی که با چند پله پایین می‌رفت و به یک در چوبی قهوه‌ای رنگ ختم می‌شد.

دو روز پیش وقتی سراغ قبر معاویه را از اهالی دمشق گرفته بودیم، نشانیِ درستی نداده بودند. کسانی که می‌شناختند از دادن جواب خودداری کرده بودند؛ اگر هم می‌دانستند، قبر معاویه کوچک را، که دوستدار خاندان پیامبر بود، نشان داده بودند. حتی راهنمای بومی ما هم پاسخی به درخواست ما نداده بود. گفته بود: به نفع مذهب شما است که از این گور دیدن نکنید. یکی از همراهان هم افزوده بود: سال ۶۴ که مادر زنم توانست قبر را ببیند، می‌گفت بوی ادرار استشمام کردم.

در زدیم. زنی، در قهوه‌ای را باز کرد. اول جمله‌ای که گفت، درود بر حضرت رسول اکرم و فرزندانش بود. سپس از امام حسن و امام حسین، جوانان اهل بهشت، یاد کرد، اما اجازه ورود نداد. اصرار کردیم، پذیرفت. گور، درون اتاقکی مخوف و نیمه ویران و زیر تلی از خاکِ برآمده بود. این‌ها را از پشت درِ بسته اتاقک دیدم. چشم انداز غریبی داشت. بوی ادرار نمی‌آمد، اما خِفّت و شکست را می‌شد با حواس پنجگانه دریافت. لحظه‌ای آن چه را می‌دیدم با شوکت و شکوه بارگاه دختر سه ساله امام سنجیدم.
بازدید از قبر محجور معاویه و مقایسه با بارگاه رقیه

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین