پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۰۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در هشتمین شب از ماه محرم و در ادامه سلسله جلسات شرح «لبیک یاحسین»، گفت: در زیارت امام حسین «تسلیم» بودن مطرح و یک فضیلت است، ولی این تسلیم بودن در برابر اوامر شخص معصوم است وطبق نهج البلاغه سوال از علت انتخاب یک نظریه توسط امام معصوم در مسائل اجتماعی هیچ منعی ندارد. بدانید؛ تسلیم بودن بی، چون و چرا در برابر حاکمان از ساخته‌های اشاعره است که با هدایت خود حاکمان جور ساخته شده است که متاسفانه گاهی مورد ترویج برخی خطباء رسمی و رسانه‌ای قرار می‌گیرد!
شعار سال: حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در هشتمین شب از ماه محرم و در ادامه سلسله جلسات شرح «لبیک یاحسین»، گفت: در زیارت امام حسین «تسلیم» بودن یک فضیلت است واین تسلیم بودن در برابر اوامر معصوم است و طبق نهج البلاغه سوال از علت انتخاب یک نظریه توسط امام معصوم در مسائل اجتماعی هیچ منعی ندارد. تسلیم بودن بی چون و چرا در برابر حاکمان از ساخته‌های اشاعره با هدایت خود حاکمان جور بوده است که متاسفانه مورد ترویج برخی خطباء رسمی است!

هادی سروش با اشاره به اینکه لبیک یا حسین (ع) با تسلیم بودن در برابر خواسته‌های حضرت سیدالشهداء اجین است، افزود: در بحث «تسلیم» دو نوع تسلیم داریم یک تسلیم محض است که درباره بخش اندکی از احکام تعبدی دین مانند تعداد رکعات نماز مطرح است و قسم دوم تسلیم توام با فهم و جستجو و کاوش گری است که امام خمینی (س) بر آن تاکید دارند.

این استاد حوزه، تسلیم را اطاعت و انقیاد همراه با ایمان و کشش باطنی و میل قلبی دانست و گفت: این تسلیم در مورد اوامر الهی و اوامر معصومین مطرح است. اما مهم این است که در بسیاری از آن‌ها از ما اطاعت بدون تحقیق و کور نخواسته اند و همواره ما را به تحقیق و علت یابی ترخیص فرموده اند. در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی حتی در مورد جایی که حاکم معصوم هم باشد، باز هم اجازه و بلکه ترخیص بر کاوشگری فرموده اند، مانند خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه که فرمودند: من (به عنوان یک انسان و نه به عنوان یک امام معصوم) خود را بالاتر از آن نمى دانم که اشتباه کنم و از خطا در کارهایم ایمن نیستم مگر اینکه خداوندى که از من قادرتر است مرا از خطا حفظ کند در حکمت ۳۲۱ درخواست مشورت نموده است و یا در نامه ۵۷ که اهل کوفه است نوشت؛ بیایید و کار من را بررسی کنید.

حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش افزود: همین مواضع در حرکت حضرت سیدالشهداء (ع) دیده می‌شود و ما می‌توانیم در سخنان آن حضرت در مدینه و در مکه و در مسیر مکه به کربلا و خود کربلا دریافت داشته باشیم. مانند ملاقات امام حسین (ع) با رجال مکه و نامه به اشراف کوفه و بصره در کربلا و روشنگری‌های امام حسین برای اصحاب، و حتی برای دشمنی مانند عمربن سعد قابل رصد است.

این استاد حوزه در ادامه گفت: نکته اعتقادی مهم درباره تسلیم در برابر حق؛ برداشت زیبای حضرت امام خمینی در این موضوع است. به باور امام خمینی در کتاب شرح چهل حدیث؛ تسلیم یکی از صفات نیکوی مؤمن است که به واسطه طی مقامات معنوی و معارف الهی محقق می‌شود و کسی که تسلیم حق و اولیاء خدا شود در مقابل آنها، چون و چرا نکند؛ لذا زود به مقصد می‌رسد. جالب اینجاست گرچه امام در آن کتاب بصورت مطلق تسلیم بودن را مطرح می‌فرماید که یک مطلب عمیق عرفانی است، اما در کتاب دیگرشان شرح جنود عقل و جهل که بعد از کتاب "شرح چهل حدیث" نوشته اند آن «تسلیم» را با «تحقیق و بررسی» همراه می‌کنند و می‌نویسند؛ انسان باید بکوشد تا طبیب حاذق پیدا کند و، چون طبیبی کامل یافت در نسخه‌های او اگر، چون و چرا کند و تسلیم او نشود و با عقل خود بخواهد خود را علاج کند، چه‌بسا که به هلاکت رسد.

هادی سروش گفت: جای تاسف است، برخی خطیبان مشهور و رسمی از همه این‌ها مطالب روشن در باب تسلیم بودن گذر می‌کنند و آیه ۶۵ سوره نساء که در مورد بیعت است که یک نوع تعهد رفتاری است را به کل بحث «تسلیم بودن در برابر حاکمان» سرایت می‌دهند! عجبا! آیه سوره نساء که می‌فرماید: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً» در مورد بیعت و آن هم شخص رسول الله (ص) است که خدا می‌فرماید: «پیامبر من! به پروردگار تو سوگند، ایمان ندارد کسی که وقتی تو امر کردی، تسلیم نشود، و حتی یک ذره در دلش احساس حرج و سختی بکند، بلکه باید تسلیم بشود؛ چه تسلیم شدنی!»

این استاد حوزه در ادامه گفت: واقعا این آیه چه ارتباطی با تسلیم بودن در مورد حاکمان جامعه دارد؟! بله؛ در زیارت امام حسین «تسلیم» بودن مطرح و یک فضیلت است، ولی این تسلیم بودن در برابر اوامر شخص معصوم است و طبق نهج البلاغه سوال از علت انتخاب یک نظریه توسط امام معصوم در مسائل اجتماعی هیچ منعی ندارد. بدانید؛ تسلیم بودن بی، چون و چرا در برابر حاکمان از ساخته‌های اشاعره است که با هدایت خود حاکمان جور ساخته شده است که متاسفانه گاهی مورد ترویج برخی خطباء رسمی و رسانه‌ای قرار می‌گیرد!

حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در پایان تاکید کرد: این یکی از معارف افتخار آمیز اسلام و تشیع است که می‌بینیم در سیره اهل بیت (ع) بر تفاوت تسلیم در مورد معنوی و امور اجتماعی و حقوقی تفاوت گذاشته شده است و در اولی اجازه بحث و بررسی داده اند و در تسلیمِ دومی، انسان را رها می‌کنند تا خود عقلا انتخاب کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار:۱۵ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۵۶۲۶۳۶، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
0
0
نگاه اشعری کشور رو بدبخت کرده دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
0
0
جالب بود و اخبار مرتبط خبر هم بنوبه خودش مفید و جذاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین