پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
نمایندگان مجلس پس از افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی، با توجه به بالا بودن زیاده از حد خدمات دندانپزشکی و تامین نیاز مناطق محروم، در تدارک تصویب طرح تربیت بهداشتکار دهان و دندان هستند. این طرح متاسفانه با مقاومت‌های گروهی از دندانپزشکان مواجه شده و برخی از منتقدین علل پشت پرده آن را مسائل اقتصادی می‌دانند. ضرورت این بحث و بیمه دندانپزشکی در کشور، از نان شب هم واجب‌تر می‌باشد. البته از منافع اقتصادی متنفعین از نبود این گونه طرح‌ها و کارشکنی‌های آن‌ها اجازه دهد.
شعار سال: نمایندگان مجلس پس از تصویب طرح افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی در شورای انقلاب فرهنگی، این‌بار در حال جمع‌اوری امضا برای پیش‌نویس طرح تربیت نیروی حدواسط دندان‌پزشکی (بهداشتکار دهان و دندان) به بهانه تامین نیاز مناطق محروم به خدمات دندان‌پزشکی هستند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره بحران عدم دسترسی به خدمات دندان‌پزشکی در مناطق محروم گفت: اخیرا ما پیش‌نویسی را در مجلس برای این مساله یعنی همان تربیت و استفاده از نیرو‌های واسط در مناطق محروم که کار دندانپزشکی را نه البته به صورت خیلی تخصصی انجام دهند، آماده کرده ایم که در حال جمع آوری امضاست و امیدواریم که با این طرح این بحران را بتوانیم تا حدی کنترل کنیم.

پروین صالحی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث کمبود دندانپزشک در ایران نسبت به کل جمعیت بسیار پایین است. این مساله زمانی حادتر می‌شود که تعداد دندانپزشکان در برخی از مناطق محروم یا مرزی صفر و یا بسیار کم است و نظام سلامت چاره‌ای جز افرایش جذب دانشجوی دندانپزشکی ندارد. در عین حال راه دیگر برای کاهش این بحران تربیت نیرو‌های حدواسط است که بتوانند در مناطق محروم کار دندانپزشکی را تا حدی انجام دهند. ما در بحث دهان و دندان در شهر‌های کوچک مرزی و محروم به شدت با بحران مواجه هستیم و توجه به این مساله بسیار حائز اهمیت است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی همچنین متذکر شد: اخیرا ما پیش نویسی را در مجلس برای این مساله یعنی همان تربیت و استفاده از نیرو‌های واسط در مناطق محروم که کار دندانپزشکی را نه البته به صورت خیلی تخصصی انجام دهند، آماده کرده‌ایم که در حال جمع آوری امضاست و امیدواریم که با این طرح این بحران را بتوانیم تا حدی کنترل کنیم.

وی ادامه داد: دورانن تحصیل رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی به دلیل تخصصی بودن طولانی است. مثلاً پزشک عمومی هفت سال و دندانپزشک شش سال باید وقت صرف کند تا بتواند طبابت کند، در این بازه زمانی طولانی که یک دندانپزشک فارغ التحصیل شده و جذب بازار کار می‌شود، نیرو‌هایی به عنوان بهداشتکار دهان و دندان تربیت شوند که در حد یک تکنسین آموزش دیده باشند و توان کار‌های اجرایی خاصی را در این حوزه در روستا‌ها و مناطق محروم و مرزی داشته باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر تا بحران دندانپزشک در ایران حل شود، راه پیشگیری نیز می‌تواند مفید باشد، غالبا پیشگیری از درمان مفید است. به عنوان مثال ما به جای اینکه روی درمان فقط تمرکز داشته باشیم، قبل از این که مساله به فاجعه تبدیل شود به آموزش بپردازیم. مثلا در مناطق محروم و روستا‌ها بهداشتکار‌های دهان و دندان برخی آموزش‌ها را به مردم ارائه دهند در عین حال نیز در این آموزش‌ها نیز از استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوئور برای اقشار آسیب پذیر مانند کودکان، افراد مسن و خانم‌های باردار را یاداوری کنیم که البته این مساله باید در همه مناطق اجرا شود.

صالحی در پایان نیز افزود: نظام سلامت و آموزش کشور با توجه به سرانه دندانپزشک در ایران، علاوه بر افزایش ظرفیت دانشجو نسبت به تغییر برخی تعرفه‌ها در بخش خصوصی و دولتی به صورت زیرساختی اقداماتی را انجام دهد. یعنی بخش دولتی برای جذب دندانپزشک برای بخش خصوصی جاذبه‌هایی مانند همان تعرفه در نظر بگیرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از داندانه، تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:، dandane.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین